• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-22 21:02:27 följande:
    Tycker att du bidrar med mycket djup och innehåll till diskussionen men med tanke på hur du definerar islamism här så vill jag ställa en fråga; kan Sveriges judar, hinduer, och så vidare leva ett helt igenom judiskt, hinduiskt och så vidare liv?

Följdfråga; borde vi alarmeras utav svaret på överstående fråga - oavsett svaret på överstående fråga kan kan man reflektera över det - eller känna oss lite mer lugna?
    Judarna och hinduerna är ju så få att de inte utgör någon maktfaktor SÅ.( Även om många påstår att vissa branscher - t.ex. bankväsendet och förlagsväsendet - indirekt styrs av judar ändå. Jag vet inte hur mycket som är sant av det.)

Hinduerna har väl aldrig gjort något väsen av sig..? Har aldrig hört om någon skola som har slutat servera något visst födoämne av hänsyn till hinduer, eller slutat ta barnen till kyrkan för deras skull.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-22 23:46:19 följande:
    Hade det rasslat in 100 000 hinduer per år så hade vi haft liknande diskussioner om hinduism. Änkebränning, någon?
    Ja, exakt. Det hade säkerligen blivit likadant: de hade fortsatt med sina änkebränningar och spisolyckor här. ("Spisolycka" = det mycket vanliga fenomenet i Indien, där en nybliven hustru omkommer i en brandolycka då hon står vid spisen. Det finns t.o.m. särskilda brandskadekliniker där de unga kvinnor som överlevt vårdas. Detta skulle enligt PK-tanterna då INTE ALLS ha något samband med, att mannen då kan gifta om sig och få ytterligare en hemgift... och ytterligare en, när den bruden också råkar få tändvätska på sig när hon står lutad över elden...)

Likaså hade de fortsatt med sitt kastsystem: de av högre kast skulle ha fortsatt att kräva att de som är av lägre kast ska gå åt sidan på vägen, släppa dem före i köer o.s.v.. Och hela PK-Sverige skulle låtsas att de inte märkte något...

För att inte tala om de gruppvåldtäkter och mord på unga flickor, som skakat Indien de senaste åren. När de skulle göra det här också, så skulle det INTE AAAAAAALLS vara kulturellt betingat, utan bara en ren slump...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-22 23:59:45 följande:
    Jag har ingen aning om varför vissa verkar anse att det enda möjliga alternativet till mångkultur genom massinvandring är strikt isolationism med påföljande stagnation. Även om vi skulle stänga gränserna hermetiskt - hur skulle vi kunna undgå influenser från andra kulturer via alla möjliga andra kanaler än invandring? Kulturer utvecklas hela tiden - ja. Det är på intet sätt en anledning till att lassa in massor av invandrare som till sin helhet innebär en belastning på samhället - kulturellt, ekonomiskt, socialt. Kulturer utvecklas även utan massinvandring.
    Exakt. Att dessa flyktingkramare aldrig kan fatta, att de gräver vår grav...
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 00:17:16 följande:
    Det är ju knappast samma sak. Om jag vill bo kvar i Pajala är det enkelt att inte få ett jobb i Malmö även om jag söker. Jag är arbetsgivare och ser hur dessa ansökningar utformas. Jag betvivlar att det var det systemet du hade i åtanke åt invandrarna; det var åtminstone inte vad du beskrev.

Dessutom präglar det miljön lika mycket att ha många (svenska) långtidsarbetslösa boendes på en mindre ort, som det gör att ha många invandrare. Mer, kanske, då långtidsarbetslösa som grupp har mer gemensamt än den löst definierade gruppen invandrare i (exv) Rinkeby.
    Läs mitt tidigare inlägg om livsstilen i glesbygderna. Dessa människor har ju att göra ändå... de har sin traditionella livsstil som bygger mycket på jakt, fiske, kreatursuppfödning och odling. De lever i samklang med naturen, och ofta på sin fädernegård sedan århundraden. De har sitt samband - "KASAM" om du har hört begreppet..? Det är inte alls samma sak som att vara långtidsarbetslös och sitta instängd i en lägenhet i ett lågstatusområde i Stockholm år efter år... Och barnen lever inte heller i det utanförskap som barn till arbetslösa i förorten gärna hamnar i.
  • realist14
    JTA skrev 2014-08-22 23:59:45 följande:
    . Även om vi skulle stänga gränserna hermetiskt - hur skulle vi kunna undgå influenser från andra kulturer via alla möjliga andra kanaler än invandring? Kulturer utvecklas hela tiden - ja. Det är på intet sätt en anledning till att lassa in massor av invandrare som till sin helhet innebär en belastning på samhället - kulturellt, ekonomiskt, socialt. Kulturer utvecklas även utan massinvandring.
    Ja men då plockar man själv ut vilka godbitar man vill ha vilket är en viss skillnad eller hur.
  • Jeaninne
    Bejje skrev 2014-08-23 00:29:55 följande:

Men för er som undrar så har SD i sitt valprogram att höja taket för A-kassan från runt 14 700kr tll runt 25 000kr... nu snackar vi normala villkor tycker jag... inte det som gällde för 15 år sedan.

Och DÄR är jag faktiskt inte med mitt parti. För jag tycker att det SKA kännas att vara arbetslös. Blir det FÖR bra villkor, så börjar folk bara att fuska genom att skriva undermåliga ansökningar, så att de inte ska bli anställda - så som Kunigunda beskriver.

Men ännu viktigare är, att man endast ska få ha kassan en viss tid anser jag. Sex månader eller högst ett år. Därefter ska det vara soc på samma villkor som alla andra som har soc (d.v.s att man måste sälja fritidshuset och bilen och leva upp dom pengarna, innan man får något).

Detta handlar även om rättvisa - jag tycker att det är helt galet att någon som bara har jobbat i sex månader i värsta fall, med en viss lön, sedan under en massa år ska kunna gå på olika åtgärder och hela tiden få ett högre belopp från samhället, än någon som inte hann jobba det där halvåret innan han eller hon blev arbetslös. Och därför bara fick soc från början. Det är för stora skillnader i utfall, efter för små skillnader i insatser...

Men nu är vi OT igen.

• Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-23 02:42:39 följande:
    Ja, det finns idioter till allt i en grupp som indierna. Du talar om indier och muslimer - omkring hälften av alla människor som överhuvudtaget existerar.

Sådan här cynism och misantropi gör att vi förlorar de bra, alltså för mänskligheten. Vilka människor gillar du med stor sannolik minst ur random befolkning - de som terroriserar eller de som flytt terrorn?

Du tänker inte så ofta på vad som borde ta till varas på vid krig va? De bra människorna.. är nog ett tio-i-topp val för de flesta, som ställt sig frågan.

Stora nävar jord får med sig lite skit - och ena halvan utav mänskligheten är inte perfekt, precis som den andra.
    Fast det där - att flyktingarna alltid är goda människor för att de flyr från det onda - är en naiv missuppfattning. Sanningen är att vi till och med fått hit de värsta krigsförbrytarna... sedan kriget i Bosnien t.ex..
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:09:30 följande:
    Och DÄR är jag faktiskt inte med mitt parti. För jag tycker att det SKA kännas att vara arbetslös. Blir det FÖR bra villkor, så börjar folk bara att fuska genom att skriva undermåliga ansökningar, så att de inte ska bli anställda - så som Kunigunda beskriver.

Men ännu viktigare är, att man endast ska få ha kassan en viss tid anser jag. Sex månader eller högst ett år. Därefter ska det vara soc på samma villkor som alla andra som har soc (d.v.s att man måste sälja fritidshuset och bilen och leva upp dom pengarna, innan man får något).

Detta handlar även om rättvisa - jag tycker att det är helt galet att någon som bara har jobbat i sex månader i värsta fall, med en viss lön, sedan under en massa år ska kunna gå på olika åtgärder och hela tiden få ett högre belopp från samhället, än någon som inte hann jobba det där halvåret innan han eller hon blev arbetslös. Och därför bara fick soc från början. Det är för stora skillnader i utfall, efter för små skillnader i insatser...

Men nu är vi OT igen.
    Men där kan man kanske utgå från anställnignstid för att kringå det du befarar.
    Dvs en som aldrig jobbat eller haft fåtal ströjobb hela livet ska inte kunna få samma ersättning som Kalle som arbetat större delen av livet och plötsligt blivit arbetslös och man då kan anta att han inte är arbetslös av andra skäl.

Dvs första året lika för alla men efter det året ska det gå efter antal år i arbete upp till ett visst tak.... ( ska ju inte vara så högt att den egna åldern påverkar)

• Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 09:25:13 följande:
    Fast det är ju exakt vad du själv pläderar för.
    Olika villkor för olika människor i vårt land,
    Invandrare ska tvingas bosätta sig där vi svenskar bestämmer sålänge dom går på bidrag, vilket i och för sig jag håller med dig om.
    Medan svenskar som går på bidrag själva ska få välja vart dom vill bo.

Du gör skillnad på människor baserat på etnicitet.
    Så hur kan du i nästa inlägg skriva att det ska vara lika för alla, hör du inte själv hur motsägelsefull du är?
    Det är ju en väldigt skillnad mellan att bli placerad på en ort, när man precis anländer till ett nytt land och inte har någon relation till någon annan ort. Och att vara tvungen att lämna sin gård som gått från far till son sedan 1400-talet... För att ta ett extremfall.

Det är illa nog att tvingas lämna den ort där man föddes för 45 år sedan, och där man har mamma i grannhuset och syrran och hennes ungar en bit bort i byn... och flera av barndomsvännerna med familjer. För att flytta till Stockholm och gå där ensam efter gatorna i anonyma människomassor. Många människor som har tvingats göra det, har mått väldigt, väldigt dåligt.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 09:32:49 följande:
    Nu är du sådär paranoid igen.

Hur känns det att vara rikskändis förresten. Skrattande
    Det är inte jag. Jag skulle aldrig vara så jävla korkad, att jag skulle registrera mig på ett forum med jobb-email-adressen. Eller med en adress där mitt riktiga namn ingick. Eller använda ens mitt riktiga förnamn som nick. Jag VET hur lätt det är att hacka sådana här forum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?