• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-23 13:23:31 följande:
    Jag tvivlar inte för ett ögonblick att du verkligen tror att Isis kommer att stå vid Stora Bält snart - och att vi då inte ens kan internera muslimerna som USA gjorde med japaner under andra världskriget - eller japsarna som du skrev.

Men min uppfattning är att det finns gradskillnader även i helvetet - och att delar av SD-sekten helt tycks ha tappat kontakten med verkligheten.

Min bedömning är att sekten så till den milda grad har isolerat sig från omvärlden att vissa anhängare verkligen tror att Isis är ett reellt hot mot Sverige, alltså att man egentligen fallit i någon slags mental koma där man inte längre förstår att det egentliga syftet med att utmåla Isis som ett hot är att demonisera alla muslimer.

Visst. Det är möjligt att Sverige kommer att drabbas av ett islamistiskt terrordåd - men min gissning är att risken är större att någon av sektens grönsaker får för sig att på egen hand ingripa till försvar för fosterlandet.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi har en breivikepigon i Sverige.
    Att jag sa "japsarna" berodde på att jag var inne i amerikanarnas tankevärld vid den tiden, för övrigt. Jag har inget emot japaner. De jag har träffat har varit både städade, trevliga och flitiga.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:49:33 följande:
    För övrigt trodde du att Gerd Wallin i Östergötland var jag också...
    Va?
    Vem?
    Har ingen aning om vad du pratar om nu, men påminn mig gärna och gärna med en länk till det nämnda, för jag har ingen susning.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:30:43 följande:
    Va?
    Vem?
    Har ingen aning om vad du pratar om nu, men påminn mig gärna och gärna med en länk till det nämnda, för jag har ingen susning.
    Nej, jag orkar inte leta. Men när Expressen gjorde det där stora avslöjandet och Wallin (som inte ens var aktiv politiker då längre, men det hade de struntat i att ta reda på) hade skrivit att hon sparkat till en tiggares mugg så att slantarna flög. Då sa du också att det måste vara jag.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:18:52 följande:
    Det är ju en väldigt skillnad mellan att bli placerad på en ort, när man precis anländer till ett nytt land och inte har någon relation till någon annan ort. Och att vara tvungen att lämna sin gård som gått från far till son sedan 1400-talet... För att ta ett extremfall.

Det är illa nog att tvingas lämna den ort där man föddes för 45 år sedan, och där man har mamma i grannhuset och syrran och hennes ungar en bit bort i byn... och flera av barndomsvännerna med familjer. För att flytta till Stockholm och gå där ensam efter gatorna i anonyma människomassor. Många människor som har tvingats göra det, har mått väldigt, väldigt dåligt.
    Jag förstår inte varför du adresserar det här till mig.
    I sakfrågan är ju du och jag för ovanlighetens skull överens.
    Det som jag protesterar mot är attityden du visar upp och ditt absolut vedervärdiga sätt att se på dina medmänniskor.
    Jag antar att du helst skulle vilja se dig själv som tillhörande ett herrefolk tilldelandes undersåtarna (invandrarna) smulor från ditt bord/bestraffningar, beroende på ditt godtycke och humör.
    Det är å andra sidan så som ditt parti brukar se på andra som inte är precis som dom själva, så du följer väl bara partilinjen antar jag.
    Ytterligare en anledning till att inte lägga en röst på er.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-23 11:01:05 följande:
    Visst, men det är ändå inte rimligt att man ska få ha kvar sin gamla - höga - levnadsstandard på andras bekostnad livet ut... Samhället kan helt enkelt inte bära det. Det är tillräckligt svårt att få pengarna att räcka, om vi bara ska försörja alla som inte arbetar idag - av olika anledningar - på existensminimumnivå. Här håller jag faktiskt med Alliansen!
    Ojdå, jag håller inte alls med dig.

Föreställ dig att något hemskt händer något av dina barn, (du får välja vilken av dom själv) en olycka eller sjukdom som gör att hen aldrig kommer kunna arbeta och försörja sig samt vara i behov av vård och mediciner på daglig basis resten av livet, skulle inte ditt barn kunna få leva med en dräglig ekonomi då och ha ett värdigt liv?
    Tycker du att ditt barn ska få vara beroende av allmosor från andra människor istället för av samhället om det hände.

Det gör inte jag, jag tycker att vi gemensamt och solidariskt ska hjälpas åt att betala för ditt barn i en sån sitaution..
    Tycker verkligen inte du det?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-23 15:34:57 följande:
    Nej, jag orkar inte leta. Men när Expressen gjorde det där stora avslöjandet och Wallin (som inte ens var aktiv politiker då längre, men det hade de struntat i att ta reda på) hade skrivit att hon sparkat till en tiggares mugg så att slantarna flög. Då sa du också att det måste vara jag.
    Innan du har länkat till det så är det där enbart förtal du vet det va?
    Jag har mycket svårt att tro att jag skrivit att Jeaninne är Gerd Wallin nånstans.
    Jag skulle nämligen aldrig hänga ut någon på det viset.

• Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:46:50 följande:
    Ojdå, jag håller inte alls med dig.

Föreställ dig att något hemskt händer något av dina barn, (du får välja vilken av dom själv) en olycka eller sjukdom som gör att hen aldrig kommer kunna arbeta och försörja sig samt vara i behov av vård och mediciner på daglig basis resten av livet, skulle inte ditt barn kunna få leva med en dräglig ekonomi då och ha ett värdigt liv?
    Tycker du att ditt barn ska få vara beroende av allmosor från andra människor istället för av samhället om det hände.

Det gör inte jag, jag tycker att vi gemensamt och solidariskt ska hjälpas åt att betala för ditt barn i en sån sitaution..
    Tycker verkligen inte du det?
    Alltså, precis så som du beskriver ÄR det ju idag. Har en individ inte hunnit arbeta upp någon SGI - och det har ju inga barn och ytterst få tonåringar - så blir det försörjningsstödsnivån resten av livet. (Om inte föräldrarna hade betalat för en privat sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, vilket står var och en fritt - inga skattepengar går ju dit.)

Det JAG diskuterade var när en vuxen/mogen person hade arbetat upp en hög SGI. Låt oss säga att han hade lyckats få tag i ett projektarbete inom data- eller reklambranschen, som gav väldigt mycket kosing på kort tid. Och DÅ blir han sjuk. 

Frågan är då om han ska ha 90 procent av denna höga men tillfälliga lön i flera år, eller rent av resten av livet..? När en stor del av övriga befolkningen går på existensminimum hela livet - bland annat de barn som råkar ut för en dehabiliterande olyckshändelse som du nämner, eller de som föds med t.ex. Downs syndrom eller får en CP-skada vid förlossningen, och aldrig kan arbeta. 

Är det rimligt att vi ska betala VISSA för villor, sommarstugor, bilar... i en massa år? För att personen en gång i tiden hade ett bra arbete, men nu inte arbetat på många år. Det tycker inte jag.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-23 11:01:05 följande:
    Visst, men det är ändå inte rimligt att man ska få ha kvar sin gamla - höga - levnadsstandard på andras bekostnad livet ut... Samhället kan helt enkelt inte bära det. Det är tillräckligt svårt att få pengarna att räcka, om vi bara ska försörja alla som inte arbetar idag - av olika anledningar - på existensminimumnivå. Här håller jag faktiskt med Alliansen!
    Livet ut...blir man sjuk vet man ju inte alltid hur prognosen blir. och låt oss tänka scenariot ensam mamma som får canser...hur blir hennes prognos om hon mitt i allt ska behöva rycka upp familjen och börja flytta för att klara sig..låter inte helt ok.
    Vad ska det vara för lägstanivå då? Ska man hamna på existensminimum på allt annat i samband med sjukdomen som i sig kanske är kostnadskrävande med mediciner och allt.

Och vad ska räknas som "hög" i det fallet? En trea i innerstaden och övrigt inga tillgångar? En etta i förorten och sommarstuga?  Villa i ett lyxområde?

• Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:38:15 följande:
    Jag förstår inte varför du adresserar det här till mig.
    I sakfrågan är ju du och jag för ovanlighetens skull överens.
    Det som jag protesterar mot är attityden du visar upp och ditt absolut vedervärdiga sätt att se på dina medmänniskor.
    Jag antar att du helst skulle vilja se dig själv som tillhörande ett herrefolk tilldelandes undersåtarna (invandrarna) smulor från ditt bord/bestraffningar, beroende på ditt godtycke och humör.
    Det är å andra sidan så som ditt parti brukar se på andra som inte är precis som dom själva, så du följer väl bara partilinjen antar jag.
    Ytterligare en anledning till att inte lägga en röst på er.
    Nej, så känner jag absolut inte. Jag menar bara att man måste ställa rimliga krav. Du kan ju inte heller ha undgått att se hur det blir, när invandrarna klumpar ihop sig på vissa ställen, efter folkgrupp. Det är ju det som ÄR segregering (som särskilt de rödgröna brukar säga sig vara emot).

Det är ju bara så länge som de lever på bidrag, som detta är relevant. Får de ett jobb så tycker jag att de ska flytta dit jobbet är, självklart, och söka en bostad som alla andra.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:50:02 följande:
    Innan du har länkat till det så är det där enbart förtal du vet det va?
    Jag har mycket svårt att tro att jag skrivit att Jeaninne är Gerd Wallin nånstans.
    Jag skulle nämligen aldrig hänga ut någon på det viset.
    Spelar roll. Jag tror inte att HON bryr sig längre i alla fall. Hon är borta från offentlighetens ljus för gott.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?