• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-23 20:57:39 följande:
    Nej. Det förstår ju alla, var man än fötts, att svenska ormar, älgar, renar, svampiga myrar, svarta moln av myggor och kompakt mörker är ofarligt. Särskilt om man vuxit upp med bilden av att det lurar faror i vildmarken.

Ni skulle t.ex. inte alls oroas av att bo i en by vid kanten av Sydamerikansk regnskog utan guidning och utan språkkunskaper. Ni skulle inte alls känna er tryggare i en etablerad stad med tillgång till mat ni känner igen och landsmän. Er skulle man bara kunna lyfta upp med rötterna och släppa ner på valfri plats.

Men muslimer är ni rädda för?!
    Det hjälper inte Kunigunda, släpp det här i stället.

Anledningen till att man inte vill bo i hålor är att de är tråkiga. Det finns det gott om vittnesmål som visar.

Och följden är förstås att om tagits emot och givits skydd och försörjning - och sedan klagar på underhållningen, ja då har man knappast flytt för livet.

Det är ju den slutsatsen du själv börjar känna av, och det är därför du börjar surra om granskräck.

• Jeaninne

Nej. Det förstår ju alla, var man än fötts, att svenska ormar, älgar, renar, svampiga myrar, svarta moln av myggor och kompakt mörker är ofarligt. Särskilt om man vuxit upp med bilden av att det lurar faror i vildmarken.

Ni skulle t.ex. inte alls oroas av att bo i en by vid kanten av Sydamerikansk regnskog utan guidning och utan språkkunskaper. Ni skulle inte alls känna er tryggare i en etablerad stad med tillgång till mat ni känner igen och landsmän. Er skulle man bara kunna lyfta upp med rötterna och släppa ner på valfri plats.

Fast dom lämnas ju inte utan "guidning". Tvärtom får dom bo på i en modern flyktingförläggning med tvåspråkig personal och/eller tolkar...

För övrigt har jag aldrig haft problem med varken regnskog eller savann. Man får förstås vidta vissa försiktighetsmått.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-23 21:08:18 följande:

Det hjälper inte Kunigunda, släpp det här i stället.

Anledningen till att man inte vill bo i hålor är att de är tråkiga. Det finns det gott om vittnesmål som visar.

Och följden är förstås att om tagits emot och givits skydd och försörjning - och sedan klagar på underhållningen, ja då har man knappast flytt för livet.

Det är ju den slutsatsen du själv börjar känna av, och det är därför du börjar surra om granskräck.

Fast nu argumenterade jag inte för varför man inte vill bo i hålor. Jag svarade på Jeaninnes påstående om att landet är så lugnt och rofyllt. Att du inte kan följa alla trådar i diskussionen är väl förståeligt, men att Jeaninne inte ens kan hålla koll på de spår hon själv startar är lite mer oroande...

Min förklaring att man inte vill bo i hålor var att det är mörkt och isolerat (se ovan). Dessutom är ofta arbetslösheten hög, varför det inte direkt underlättar integrationen.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 21:30:09 följande:

Fast dom lämnas ju inte utan "guidning". Tvärtom får dom bo på i en modern flyktingförläggning med tvåspråkig personal och/eller tolkar...

För övrigt har jag aldrig haft problem med varken regnskog eller savann. Man får förstås vidta vissa försiktighetsmått.

Aha! Vi ska bygga och bemanna flyktingförläggningar över hela Norrlands inland. Finns det i SD:s skuggbudget? Och vet du om att Rinkeby inte är en flyktingförläggning? Och hur ska lagen utformas som medger tvångsförflyttning från lägenhet i Rinkeby till flyktingförläggning i Karesuando?
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:12:49 följande:

Fast det där - att flyktingarna alltid är goda människor för att de flyr från det onda - är en naiv missuppfattning. Sanningen är att vi till och med fått hit de värsta krigsförbrytarna... sedan kriget i Bosnien t.ex..

Har inte skrivit detta - läs vad som står, ge det en stund då det tydligen behövs och läs rätt. Halmgubbar eller förvirrad, man undrar ibland.. när det händer ideligen. Förstod du inte alls liknelsen med jord och skit?
  • Bejje

Hatar den här tråden... man vänder ryggen till i 24 timmar för att man har ett liv att sköta och då har man missat 84st inlägg... jag kollar gärna tillbaka några inlägg för att hänga med, men 84st är för mycket så då är det bara att acceptera att man varit borta ett dygn för mycket.

• Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-24 01:26:07 följande:

Hatar den här tråden... man vänder ryggen till i 24 timmar för att man har ett liv att sköta och då har man missat 84st inlägg... jag kollar gärna tillbaka några inlägg för att hänga med, men 84st är för mycket så då är det bara att acceptera att man varit borta ett dygn för mycket.

Jag håller med. Men de försök jag gjort att läsa ikapp har hittills övertygat mig om att man inte missar så mycket...
  • Digestive
    JTA skrev 2014-08-23 20:42:47 följande:

Flyr med kulorna vinande runt huvudet och blir sedan "rädd" av granar - haha asgarv!

Om du inte hade skojat med oss hade hade vi trott du blivit helt igenom lurad.

Låt mig gissa - du självreflekterar om hur människor borde påverkas utav krig? Källor på att människor blir allmänt fearless utav krig, gärna studier som omfattar olika åldrar samt civil och kombatant status, tack. Sett många grava trauman i ditt liv?

Sluta dehumanisera människor - att se sina nära och kära "gå sönder" gör nog rätt få "starkare" och har banalt lite med rädslor för skogar, djur, mörker och så vidare att göra överhuvudtaget.

"- Så, du är rädd för mörker? Hmm.. vi kan ju prova med att se på dessa krigsbilder ifrån ditt hemland."
  • Digestive

De är verkligen fantastiska på att sätta sig in i andras skor. De har i detta land, ett facit för hur människor i främmande och krigsdrabbade länder påverkas utav krig och hur de reagerar på, tja, det mesta tänkas kan. Vilket skämt att människor ens studerar något som har med psykologi att göra, måste de tänka.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-22 17:59:12 följande:
    ...då finner du kanske inte heller något anmärkningsvärt i, att en "svensk" med somaliskt ursprung åker till Syrien för att ansluta sig till IS och kämpa för islams utbredning i världen..?
    Jag finner inget anmärkningsvärt i att just du gör den kopplingen - men jag finner den anmärkningsvärt okunnig.

Irakiska Kurdistan kan närmast ses som en nation och kurder som en folkgrupp - det förvånar mig alltså inte att en svensk kurd blir mer upprörd än jag över att Kurdistan angrips - särskilt mot bakgrund av de metoder Isis använder.

För att jämförelsen ska vara relevant så måste man i så fall se muslimer som en etnicitet och Islamiska Staten som deras gemensamma land.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?