• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-23 13:46:52 följande:
    Att jag sa "japsarna" berodde på att jag var inne i amerikanarnas tankevärld vid den tiden, för övrigt. Jag har inget emot japaner. De jag har träffat har varit både städade, trevliga och flitiga.
    Det var bara en språklig kommentar.

SD-politiker har ju ofta ett som de själva säkert ser som mustigt språk i vilket benämningar som japsare och mussar blir betydelsebärande.

Rätt tröttsamt tycker jag - men samtidigt intressant att det i sverigedemokratiskan har uppstått en slags politisk sociolekt som om den fick möjlighet att utvecklas fritt ett par årtionden till skulle bli en slags narrspegel av svenskan, nära nog totalt obegriplig för folk utanför SD-sekten.

Typ: Hon blev berikad av en musseskänk från Sjuklövern.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-24 01:20:27 följande:
    Har inte skrivit detta - läs vad som står, ge det en stund då det tydligen behövs och läs rätt. Halmgubbar eller förvirrad, man undrar ibland.. när det händer ideligen. Förstod du inte alls liknelsen med jord och skit?
    Jodå, men jag håller inte med om proportionerna. Och dessutom spelar det ingen roll. Om så bara en enda svensk flicka blivit våldtagen av en utlänning, så hade det varit bättre att vi inte tagit in några utlänningar alls. Eftersom vi i första hand måste skydda våra egna. Likaså om det bara hade varit en enda åldring som blivit undernärd p.g.a. kommunens besparingar på ett äldreboende...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 23:04:59 följande:
    Aha! Vi ska bygga och bemanna flyktingförläggningar över hela Norrlands inland. Finns det i SD:s skuggbudget? Och vet du om att Rinkeby inte är en flyktingförläggning? Och hur ska lagen utformas som medger tvångsförflyttning från lägenhet i Rinkeby till flyktingförläggning i Karesuando?
    Jag tycker inte att det ska byggas några fler flyktingförläggningar överhuvudtaget. För jag tycker inte att vi ska ta emot några fler flyktingar nu. 

Sedan är det väl ingen som har sagt att någon som redan bor i lägenhet, ska tillbaka till en flyktingförläggning, eller..?
    Annars tycker jag, att de viktigaste ställena att bygga flyktingförläggningar på är på "gräddhyllorna" i alla möjliga kommuner. Fina villagatan där de flesta heltidsanställda politiker bor. För att motverka segregationen... Drömmer
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-24 07:03:08 följande:
    Jag finner inget anmärkningsvärt i att just du gör den kopplingen - men jag finner den anmärkningsvärt okunnig.

Irakiska Kurdistan kan närmast ses som en nation och kurder som en folkgrupp - det förvånar mig alltså inte att en svensk kurd blir mer upprörd än jag över att Kurdistan angrips - särskilt mot bakgrund av de metoder Isis använder.

För att jämförelsen ska vara relevant så måste man i så fall se muslimer som en etnicitet och Islamiska Staten som deras gemensamma land.
    Fast det verkar ju som om muslimerna mer och mer sig som trosbröder i första hand. Som att DET börjar gå över även nationalitet, folkgrupp och hudfärg. Eftersom svarta nu kämpar sida vid sida med sina arabiska trosbröder. Du verkar inte fatta hur anmärkningsvärt det är?
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-23 18:23:23 följande:
    Haha, det sämsta jag sett och läst - det heter människokramare. Var glad att vi finns, för vi hade hjälpt dig också vid kris - oavsett trams roller och omständigheter. Om katastrof så kanske någon av samma personlighet tar emot dig och dina barn i Frankrike eller whatever.. Hade du behövt fly till mellanöstern, av någon skum anledning, så hade du blivit mottagen utav någon som tänker som mig..

Du själv hade lämnat dig själv vind för våg och fått hoppas på att du överhuvudtaget skulle få hjälp, någonstans alls.
    Och vad sker med våra uteliggare/utslagna då tror du? De får öht ingen hjälp ofta. Selektiva människokramare bland våra politiker?
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-23 18:59:22 följande:
    Hur ska en nyanländ syrier eller somalier ta del av lokalbefolkningens klokskap? Varken somali eller arabiska är vanliga andraspråk i Norrland. Om de nu på allvar ska fördelas till städer med få invandrare så talar vi väl Karesuando, Nikkaluokta, Vilhelmina, Arvidsjaur, Kukkola etc.
    Men herregud de blir väl inte skjutsade dit direkt från arlanda? Migrationsverket har väl en uppgift som mellanhand också. Samt att det finns personal på boendet.

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-23 23:01:42 följande:
    Min förklaring att man inte vill bo i hålor var att det är mörkt och isolerat (se ovan). Dessutom är ofta arbetslösheten hög, varför det inte direkt underlättar integrationen.
    Ja men detta uppehör ju i samma sekund de platserna blir befolkade så det håller ju inte.

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:39:07 följande:
    Men alltså, det blir ju faktiskt mörkt vid ekvatorn också... Det är till och med så, att mörkret kan kännas hotfullare där, för att det kommer över en så snabbt. Det finns inte en lång, mjuk skymnings- och gryningstid, som här. Dessutom är det betydligt farligare att vistas ensam och vapenlös på savannen på natten, än i en svensk granskog. Sedan tror jag inte att någon kommer att tvinga flyktingarna att gå ut i skogen på natten heller...

Alltså, den här tråden blir konstigare och konstigare! Argumenten blir dummare och dummare!
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:39:07 följande:
    Men alltså, det blir ju faktiskt mörkt vid ekvatorn också... Det är till och med så, att mörkret kan kännas hotfullare där, för att det kommer över en så snabbt. Det finns inte en lång, mjuk skymnings- och gryningstid, som här. Dessutom är det betydligt farligare att vistas ensam och vapenlös på savannen på natten, än i en svensk granskog. Sedan tror jag inte att någon kommer att tvinga flyktingarna att gå ut i skogen på natten heller...

Alltså, den här tråden blir konstigare och konstigare! Argumenten blir dummare och dummare!
    Jo men det ska ju försvaras in i absurdum....och som någon annan var inne på, när det inte går att komma undran faktum längre så uppstår detta.Lite som att det vore ett nederlag att erkänna att någon annan tagit ett poäng i debatten...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?