• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-24 09:53:22 följande:
    Fast nu FINNS det ett urgammalt system med nationsgränser, medborgarskap, krav för att få flytta mellan länder, krav för att erhålla medborgarskap, förmåner som är knutna till medborgarskap, ett skattesystem där alla som hör hemma i landet betalar in efter förmåga och får ut efter behov, o.s.v.. ALLA länder har så, och det har varit så sedan urminnes tider (även om kungarikena var mindre längre tillbaka i historien).

Hur tror du att det skulle gå, om alla gränser plötsligt öppnades, och alla fick flytta vart de ville och bli medborgare inklusive alla privilegier från dag 1..? Jo, alla människor i fattiga länder som bara kunde, skulle välla in över gränserna till de fortfarande hyfsat rika länderna... och systemet skulle kollapsa, då så få inte kan försörja eller ge logi åt så många. Det skulle bli total anarki! Man måste sätta gränsen någonstans! 

Det finns ju för övrigt rika familjer även i Egypten - till och med MYCKET rika, eftersom smarta affärsmän, ingenjörer och läkare får behålla sina kulor där då skatterna är mycket lägre, och mycket även betalas svart. För den skull skulle jag inte komma på tanken att skicka tiggarbrev till någon främmande egyptisk familj... även om familjen var hundra gånger så rik som jag. Det känns rätt självklart. Borde vara det för alla...
    Nu läser du mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
    Jag har inte pratat om integration eller invandring.
    Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.
  • Speakers Corner
    JTA skrev 2014-08-24 10:49:53 följande:
    Du är väl medveten om att det är en utopi du tänker på? Som påpekats: Så länge det finns fattiga och rika länder och så länge vi har en välfärdsstat fungerar inte fri invandring. Men du kanske är libertarian som vill ha ett minimum av statlig inblandning? Alla får klara sig bäst de kan, den starkaste vinner. Är det alltså ett sådant Sverige du vill ha?
    Du, jag funderade ett tag på om jag skulle svara dig eller ej.
    Jag tycker inte om ditt sätt att diskutera, dina inlägg känns försåtliga och dina frågor insunianta.
    Jag får intrycket av att du är mer intresserad av att finna blottor och plocka poänger än att förstå.
    Och en sån diskussion känns rätt meningslös.
    Det är inget jag vill delta i.

I övrigt hänvisar jag till ovanstående inlägg till Jeaninne.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Jamen dåså. Då får du söka fram några rika egyptiska familjer med hjälp av internet, och skicka tiggarbrev till dom när du behöver en ny bil eller något. Det är ju deras ansvar att ge en främmande kvinna i Sverige det. Eller hur det nu var... Du kan försöka med de familjer som samlat på sig rikedomen i Somalia också...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 11:22:37 följande:

Nej, JAG har i alla fall hela tiden pratat om nyanlända. DOM kan vi tilldela bostäder där VI vill. Om de redan är rotade i t.ex. Rinkeby kan vi inte tvångsförflytta dem - hur skulle DET se ut..?

Gå tillbaks och läs vad du skrivit. På vilket sätt är, isf, diskussionen om tvångsflytt av arbetslösa svenskar analog?
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    HUr gör du med lönen från jobbet du har? Tillhör företagets pengar alla också, så att vem som helst kan kvittera ut lön och du är bekväm med att få mindre lön rätt vad det är för att jag varit där och tagit för mig?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-24 10:53:47 följande:
    Ja, tänk bara hur det skulle bli. De rika skulle barrikera sig i gated communities med små privata arméer som vaktade entréerna, och alla andra - svenskar som invandrare - skulle få slåss om de små smulor som blev över...
    Det är väl dit vi är på väg idag om vi inte röstar bort alliansen.
    Men varför skulle det bli så om man delar mer jämlikt på resurserna istället för som nu när ett absolut fåtal tar hand om den allra största delen av resurserna.
    Det är ju nu som dom flesta får slåss om smulorna..
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-24 11:36:35 följande:

Vilket boende? Det som Jeaninne inte vill ska byggas?Vad upphör? Arbetslösheten?

De boende som skulle kunna finnas i glesbygd, det var väl det vi avhandlade. Och iom att dessa områden befolkas allt mer så uppstår givetvis också arbetstillfällen.

Jeaninne har påpekat att de såklart ska placeras i bemannade flyktinganläggningar. Om du driver en annan linje får du redogöra för den innan jag kan svara.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-24 11:56:52 följande:
    Jamen dåså. Då får du söka fram några rika egyptiska familjer med hjälp av internet, och skicka tiggarbrev till dom när du behöver en ny bil eller något. Det är ju deras ansvar att ge en främmande kvinna i Sverige det. Eller hur det nu var... Du kan försöka med de familjer som samlat på sig rikedomen i Somalia också...
    Men hur gammal är du nu?
    Trodde du ville ha en diskussion,
    Just nu beter du dig som en småunge som inte fått som hen ville.
    Kom igen nu du kan bättre än såhär.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-24 11:57:39 följande:
    HUr gör du med lönen från jobbet du har? Tillhör företagets pengar alla också, så att vem som helst kan kvittera ut lön och du är bekväm med att få mindre lön rätt vad det är för att jag varit där och tagit för mig?
    Snälla inte en till med vulgärargument, kan vi inte försöka hålla det här på en vuxen nivå.
    Menar du att jag ensam ska ändra på systemet som praktiseras i större delen av västvärlden och i övrigt också?
    Du tycker inte att det är en strukturell förändring som ska till i så fall, ett gemensamt beslut från världens ekonomiska makthavare.
    Nää, det är min sak att fixa.....du är rolig du. Skrattande
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-24 11:57:39 följande:
    Men nej, jag skulle inte ha något emot att minska min levnadsstandard till förmån för någon som har mindre än vad jag har
    Det finns mycket jag inte behöver som jag skulle kunna avstå ifrån.
    Det känns viktigare för mig att människor får äta sig mätta än att jag ska leva i överflöd.
    Men du kanske gör andra prioriteringar?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?