• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:02:05 följande:
    Eh. Nej. Tänk Svea rike, tänk Tysklands förbundsstater, tänk Sovjet, tänk Afrika före koloniseringen &c. Har du otur eller blir det inte bättre än så här?
    Va? Ja, när de små kungadömena som fanns i Tyskland slogs ihop till ett stort rike under vem-det-nu-var, så blev det en ny nationsgräns runt alltihopa, ja. Sedan blev det delat efter andra världskriget, och slogs ihop igen på 1980-talet. Men det har aldrig rått någon oklarhet om var gränsen gått. Sedan är det en annan sak att man kan ha delstater där en viss skatt används inom bara den staten, och en annan skatt (som ofta tas ut endast av högavlönade) går till Federationen. Precis som vi har kommunalskatt, landstingsskatt och statlig skatt.

Men min poäng var, att de har aldrig varit någon tvekan om att t.ex. Somalia inte ska dela matsäck (alltså intäkter minus utgifter) med Tyskland...

Nu krånglar du igen. Känns som att försöka förklara självklara saker för en femåring.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:05:45 följande:

...och så här fint beter sig etniska svenskar och deras "yngel" (för att tala med SD-lingo)...

www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-elever-kastade-sten-pa-aishas-barn-for-nojes-skull/

Jeaninne, Realist14, Bejje och ni andra: vilka slutsatser bör vi dra om den homogena gruppen svenskar (eller kanske kristna eller västeuropéer) utifrån detta?

Det är väl ingen som har påstått, att inte svenska ungdomar kan bete sig så också i en viss ålder..? Att det var just en somaliska som blev offret var nog bara en slump. I min högstadieskola var det en tjock svensk pojke som fick höra "Broilern" efter sig var han gick... lika hemskt det. 

Det vanligaste problemet i svenska högstadie- och gymnasieskolor idag, är dock att de svenska tjejerna får heta "hora" och annat otäckt, som ska anspela på svenskors promiskuitet. Och detta oavsett om just den svenska flickan har någon sexuell erfarenhet eller inte. 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:03:18 följande:
    Jag orkar inte medla mellan dig och Jeaninne. Om du inte håller med henne får ni diskutera det.
    Jag kan prata själv och jag och Jeaninne har inget otalt...begriper inte vad du yrar om nu...var det en manöver för att det började ta slut på argument för din del? :)
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:05:45 följande:

...och så här fint beter sig etniska svenskar och deras "yngel" (för att tala med SD-lingo)...

www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-elever-kastade-sten-pa-aishas-barn-for-nojes-skull/

Jeaninne, Realist14, Bejje och ni andra: vilka slutsatser bör vi dra om den homogena gruppen svenskar (eller kanske kristna eller västeuropéer) utifrån detta?

Så frestande det b lir att dra igång precis alla pk-klychor just nu.
    Vad är det du vill komma fram till med detta?
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:39:07 följande:

Men alltså, det blir ju faktiskt mörkt vid ekvatorn också... Det är till och med så, att mörkret kan kännas hotfullare där, för att det kommer över en så snabbt. Det finns inte en lång, mjuk skymnings- och gryningstid, som här. Dessutom är det betydligt farligare att vistas ensam och vapenlös på savannen på natten, än i en svensk granskog. Sedan tror jag inte att någon kommer att tvinga flyktingarna att gå ut i skogen på natten heller...

Alltså, den här tråden blir konstigare och konstigare! Argumenten blir dummare och dummare!

Du måste ju ha problem med att relatera till andra människor (som en annan också har på sina håll). Det okända är universellt skrämmande för de som råkar jagas upp och likaså angående mörker. Hur mörkret uppträder har givetvis också betydelse och det främmande är naturligtvis en lika självklar skrämselfaktor här som i övrigt. Som du resonerar så skulle en människa som har levt 99% av sitt liv i kolsvart mörker, bli mer rädd för kolsvart mörker än svagt månljus.. för att kolsvart är mörkare.

Du tror inte att ditt outvecklade sinne för relativitet ger dig ett undermåttlig perspektiv rent allmänti diskussionen? Menar inget illa alls (har mina egna brister) men kan man inte relatera till andra via hållbar logik och korrekt kunskap om människan som varelse, så påverkar det givetvis hela ens tanke och följande diskussioner om andra.

Bryr mig inte om vad deldiskussionen egentligen handlar om - reagerar på dehumanisering här.
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-08-24 09:05:35 följande:

Och vad sker med våra uteliggare/utslagna då tror du? De får öht ingen hjälp ofta. Selektiva människokramare bland våra politiker?

Problemet (om det nu ska problematiserar mer än nödvändigt) med "våra egna" uteliggare är att de ofta har valt livstilen, att de tar avstånd ifrån samhället utav olika anledningar - de få ju hjälp ifrån samma ställe som om du och jag får, om vi söker den. De utslagna är inte alltid mottagliga för hjälp men de som söker den får också vad som motsvarar det du och jag skulle få. Blå politik gör dock inte läget varmare för dessa och omdirigerar resurser åt helt andra håll än vad röd politik skulle (mer resurser spenderas på ren affärsstimulans idag, än på vare sig flyktingmottagning eller sociala skyddsnät), en faktor som spelar avsevärt större roll i frågan än Sveriges invandringspolitik.

Finns det ingen sorts gräns för hur långsökt man kan blanda in invandringspolitiken som en slags avgörande faktor, i precis allt? Har sagt det förr - detta tunnelseende skadar vår politiska medvetenhet.
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:55:00 följande:
    Du, jag funderade ett tag på om jag skulle svara dig eller ej.
    Jag tycker inte om ditt sätt att diskutera, dina inlägg känns försåtliga och dina frågor insunianta.
    Jag får intrycket av att du är mer intresserad av att finna blottor och plocka poänger än att förstå.
    Och en sån diskussion känns rätt meningslös.
    Det är inget jag vill delta i.

I övrigt hänvisar jag till ovanstående inlägg till Jeaninne.
    Men jag försöker ju uttryckligen förstå vad du menar. Ställer följfrågor till dig. Är du libertarian? Etc. Det är väl ändå en ok diskussion?
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    Nu läser du mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
    Jag har inte pratat om integration eller invandring.
    Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.

Så du menar nu att det du skrev inte handlade om praktisk politik, en realistisk syn på dagsläget? Utan på en vision om hur den bästa av världar skulle kunna vara?

Betänk följande: De allra flesta i Australien har inte rätt att rösta i svenska val. Svenskar har rättigheter i Sverige som inte australiensare har. Har vi därmed gjort skillnad på människor? Har alla i världen rätt till Sverige? Har alla rätt att ta del av det svenska socialförsäkringssystemet?
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-24 13:58:06 följande:
    Problemet (om det nu ska problematiserar mer än nödvändigt) med "våra egna" uteliggare är att de ofta har valt livstilen, att de tar avstånd ifrån samhället utav olika anledningar - de få ju hjälp ifrån samma ställe som om du och jag får, om vi söker den. De utslagna är inte alltid mottagliga för hjälp men de som söker den får också vad som motsvarar det du och jag skulle få. Blå politik gör dock inte läget varmare för dessa och omdirigerar resurser åt helt andra håll än vad röd politik skulle (mer resurser spenderas på ren affärsstimulans idag, än på vare sig flyktingmottagning eller sociala skyddsnät), en faktor som spelar avsevärt större roll i frågan än Sveriges invandringspolitik.

Finns det ingen sorts gräns för hur långsökt man kan blanda in invandringspolitiken som en slags avgörande faktor, i precis allt? Har sagt det förr - detta tunnelseende skadar vår politiska medvetenhet.
    Säger du att våra egna uteliggare inte känner kyla på samma sätt som andra, också..? Vilket är en uppfattning jag ibland har stött på. 

Du uttalar dig nu om något som du absolut inte känner till, och det är respektlöst mot de människor det gäller. INGEN vill vandra efter gatorna hela natten för att inte frysa ihjäl, eller söka lite skydd i de stora cementrören i Hammarbyhamnen, eller slåss om en fläck framför en ventil som sprutar ut lite varm luft, eller ligga och kravla in mot mitten i en trasig människohög - för att det är varmast där - men alltid bli utföst till kanten igen... Vi skulle ALDRIG behandla våra invandrare så! 
  • Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-24 14:30:38 följande:
    Men jag försöker ju uttryckligen förstå vad du menar. Ställer följfrågor till dig. Är du libertarian? Etc. Det är väl ändå en ok diskussion?
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    Nu läser du mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
    Jag har inte pratat om integration eller invandring.
    Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.

Så du menar nu att det du skrev inte handlade om praktisk politik, en realistisk syn på dagsläget? Utan på en vision om hur den bästa av världar skulle kunna vara?

Betänk följande: De allra flesta i Australien har inte rätt att rösta i svenska val. Svenskar har rättigheter i Sverige som inte australiensare har. Har vi därmed gjort skillnad på människor? Har alla i världen rätt till Sverige? Har alla rätt att ta del av det svenska socialförsäkringssystemet?
    Det är ingen idé... Hon har huvudet i det blå.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?