• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:32:03 följande:
    Jodå, men jag håller inte med om proportionerna. Och dessutom spelar det ingen roll. Om så bara en enda svensk flicka blivit våldtagen av en utlänning, så hade det varit bättre att vi inte tagit in några utlänningar alls. Eftersom vi i första hand måste skydda våra egna. Likaså om det bara hade varit en enda åldring som blivit undernärd p.g.a. kommunens besparingar på ett äldreboende...
    Och där förlorar du mig.
    Jag gör ingen skillnad på människor på det sättet du gör.
    Nationalitet är ett för mig rätt meningslöst ord, människor är människor, oavsett vart dom kommer ifrån så har dom samma värde för mig, (bortsett från mina närmsta, men det är en annan sak)
    För mig är det behovet som ska styra, inte nationalitet.
    Jag tycker att den tanken att det finns vi och dom, dom som är våra egna som du skriver och så andra människor.
    Det är för mig ett rätt vidrigt sätt att se på människor.
    Jag har inget mer gemensamt med dig än vad jag har med en egyptisk kvinna t ex.
    Du betyder inte mer för att du och jag råkade födas inom samma gränser på en karta som nån nångång ritat ut.
    Dom är meningslösa för mig, jorden tillhör oss alla.

Jag förstår inte sån nationalism, det skulle bara vara fånigt om det inte också vore ganska otäcka tankar.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 09:23:41 följande:
    Och där förlorar du mig.
    Nationalitet är ett för mig rätt meningslöst ord, människor är människor, oavsett vart dom kommer ifrån så har dom samma värde för mig, (bortsett från mina närmsta, men det är en annan sak)
    Jag tycker att den tanken att det finns vi och dom, dom som är våra egna som du skriver och så andra människor.
    Du betyder inte mer för att du och jag råkade födas inom samma gränser på en karta som nån nångång ritat ut.

Jag förstår inte sån nationalism, det skulle bara vara fånigt om det inte också vore ganska otäcka tankar.

När jag i slutet av en lång resa långt bort...lite allmänt hemlängtande och sugen på¨svensk mat och svenska språket och allt svenskt öht...och det faktum att jag inte riktigt kände mig hemma i den kultur jag befann mig i just då, som var så totalt annorlunda mot hemma (ja detta var på den tiden sådant skedde, idag är det ju mer pk att säga att alla är liiika)...

Men iallafall...när jag då vi en busshållplats ser ett par stå där och hör klockren svenska...får jag nästan en glädjerusch...och leeer..och går fram och vi börjar prata.
    Det kändes så kul, och vi hade en tillhörighet där och då trots att vi inte kände varandra, men vi delade så mycket, ändå...och vi pratade en stund och sedan skildes vi.

Min fråga är då- var detta trevliga möte rasistiskt?? Eh..? Enligt dagens mått på vad som är det elller inte och rakt av tolkandes svar lik detta...så var det väl det.
    Eh...är det vettigt öht?

• FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:41:51 följande:
    Fast det verkar ju som om muslimerna mer och mer sig som trosbröder i första hand. Som att DET börjar gå över även nationalitet, folkgrupp och hudfärg. Eftersom svarta nu kämpar sida vid sida med sina arabiska trosbröder. Du verkar inte fatta hur anmärkningsvärt det är?
    Tja, såvitt jag kan förstå är det muslimer som kämpar mot Isis - så det där med trosbröder är en sanning med mycket modifikation.

För övrigt är det inget nytt påfund att svarta och vita strider tillsammans - det kan säkert verka onaturligt för dig, men du relaterade ju till "japsarna". 

Tro mig - det var en himla massa etniciteter som stred mot japaner och tyskar under andra världskriget.

Ärligt. Du behöver inte ha mardrömmar om att Isis snart står vid Stora Bält beredda att dra vidare norrut och där Sveriges muslimer reser sig som en man för att ansluta till sina trosbröder.

Lolland ligger väl på ena sidan Stora Bält. Om du tar bort "land" från Lolland och studerar vad som blir kvar så får du på köpet ett omdöme om dina fantasier.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:42:54 följande:
    Fast ge dig nu. 
    Hur menar du då?

Den där SD-kommunpolitikern från Malmö skriver tydligen mussar och du kallar japaner för japsare.

SD-sektens språk är intressant eftersom det innehåller så mycket av förakt, hat och försök av ta ifrån människor deras mänskliga värde.

Det finns åtskilliga trådar här på FL där sektanhängare t ex har skrivit avlivat om Breiviks massmord - alltså att de människor som mördades av den främlingsfientlige terroristen ses som djur, inte människor - åtminstone utifrån svenska språkets betydelse. Vad avliva betyder på sektens språk har jag inte riktigt fått kläm på.

Hursomhelst. Sverigedemokratiskan som politisk sociolekt är en given ingång för den som vill studera och förstå SD-sekten, anser jag.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-24 09:42:11 följande:
    Hur menar du då?

Den där SD-kommunpolitikern från Malmö skriver tydligen mussar och du kallar japaner för japsare.

SD-sektens språk är intressant eftersom det innehåller så mycket av förakt, hat och försök av ta ifrån människor deras mänskliga värde.

Det finns åtskilliga trådar här på FL där sektanhängare t ex har skrivit avlivat om Breiviks massmord - alltså att de människor som mördades av den främlingsfientlige terroristen ses som djur, inte människor - åtminstone utifrån svenska språkets betydelse. Vad avliva betyder på sektens språk har jag inte riktigt fått kläm på.

Hursomhelst. Sverigedemokratiskan som politisk sociolekt är en given ingång för den som vill studera och förstå SD-sekten, anser jag.
    Ibland använder man speciella ord för att spetsa till det lite. Det gör nog ALLA. De Breivik dödade var för övrigt infödda norrmän i de flesta fallen. Det fanns alltså ingen ras-aspekt där.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 09:23:41 följande:
    Och där förlorar du mig.

Fast nu FINNS det ett urgammalt system med nationsgränser, medborgarskap, krav för att få flytta mellan länder, krav för att erhålla medborgarskap, förmåner som är knutna till medborgarskap, ett skattesystem där alla som hör hemma i landet betalar in efter förmåga och får ut efter behov, o.s.v.. ALLA länder har så, och det har varit så sedan urminnes tider (även om kungarikena var mindre längre tillbaka i historien).

Hur tror du att det skulle gå, om alla gränser plötsligt öppnades, och alla fick flytta vart de ville och bli medborgare inklusive alla privilegier från dag 1..? Jo, alla människor i fattiga länder som bara kunde, skulle välla in över gränserna till de fortfarande hyfsat rika länderna... och systemet skulle kollapsa, då så få inte kan försörja eller ge logi åt så många. Det skulle bli total anarki! Man måste sätta gränsen någonstans! 

Det finns ju för övrigt rika familjer även i Egypten - till och med MYCKET rika, eftersom smarta affärsmän, ingenjörer och läkare får behålla sina kulor där då skatterna är mycket lägre, och mycket även betalas svart. För den skull skulle jag inte komma på tanken att skicka tiggarbrev till någon främmande egyptisk familj... även om familjen var hundra gånger så rik som jag. Det känns rätt självklart. Borde vara det för alla...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-24 09:37:17 följande:

När jag i slutet av en lång resa långt bort...lite allmänt hemlängtande och sugen på¨svensk mat och svenska språket och allt svenskt öht...och det faktum att jag inte riktigt kände mig hemma i den kultur jag befann mig i just då, som var så totalt annorlunda mot hemma (ja detta var på den tiden sådant skedde, idag är det ju mer pk att säga att alla är liiika)...

Men iallafall...när jag då vi en busshållplats ser ett par stå där och hör klockren svenska...får jag nästan en glädjerusch...och leeer..och går fram och vi börjar prata.
    Det kändes så kul, och vi hade en tillhörighet där och då trots att vi inte kände varandra, men vi delade så mycket, ändå...och vi pratade en stund och sedan skildes vi.

Min fråga är då- var detta trevliga möte rasistiskt?? Eh..? Enligt dagens mått på vad som är det elller inte och rakt av tolkandes svar lik detta...så var det väl det.
    Eh...är det vettigt öht?

Det där har jag också varit med om. När jag bodde och arbetade i London t.ex.. Jag hade brittiska, indiska, kinesiska m.fl. kollegor, och jag kände mig som en världsmedborgare - hur accepterad som helst!

Men på Midsommaraftonen... då var det ändå viktigt att söka sig till Svenska kyrkans midsommarfirande. Och då fick jag just den där starka känslan av samhörighet, när vi sjöng alla de uråldriga sommarsångerna och -psalmerna och dansade runt granen och åt sill, och fick höra ett telegram till alla svenskar i förskingringen ifrån Kungen! Då blev det så uppenbart, att det fanns en bit som jag aldrig skulle kunna dela med några andra än... SVENSKAR. Inte hur länge jag än hade stannat i London.
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-24 09:57:36 följande:
    Det där har jag också varit med om. När jag bodde och arbetade i London t.ex.. Jag hade brittiska, indiska, kinesiska m.fl. kollegor, och jag kände mig som en världsmedborgare - hur accepterad som helst!

Men på Midsommaraftonen... då var det ändå viktigt att söka sig till Svenska kyrkans midsommarfirande. Och då fick jag just den där starka känslan av samhörighet, när vi sjöng alla de uråldriga sommarsångerna och -psalmerna och dansade runt granen och åt sill, och fick höra ett telegram till alla svenskar i förskingringen ifrån Kungen! Då blev det så uppenbart, att det fanns en bit som jag aldrig skulle kunna dela med några andra än... SVENSKAR. Inte hur länge jag än hade stannat i London.
    Runt midsommarstången, inte granen. På julgransplundringen dansade vi runt granen i Svenska Kyrkan!
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-24 09:39:56 följande:
    Tja, såvitt jag kan förstå är det muslimer som kämpar mot Isis - så det där med trosbröder är en sanning med mycket modifikation.

För övrigt är det inget nytt påfund att svarta och vita strider tillsammans - det kan säkert verka onaturligt för dig, men du relaterade ju till "japsarna". 

Tro mig - det var en himla massa etniciteter som stred mot japaner och tyskar under andra världskriget.

Ärligt. Du behöver inte ha mardrömmar om att Isis snart står vid Stora Bält beredda att dra vidare norrut och där Sveriges muslimer reser sig som en man för att ansluta till sina trosbröder.

Lolland ligger väl på ena sidan Stora Bält. Om du tar bort "land" från Lolland och studerar vad som blir kvar så får du på köpet ett omdöme om dina fantasier.
    Svarta och vita i allmänhet, ja. Inte svarta och araber. Araberna har alltid sett på svarta med ett förakt som i alla fall Västeuropéer inte har kommit i närheten av. De har sett på dom som djur. Du behöver bara läsa Tusen och en Natt för att inse det! Och hatet från dom svarta tillbaka har varit överväldigande...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?