• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • HäckHäxan
    Jupiter skrev 2014-08-24 15:28:15 följande:

Kanske för att SD är ett rasistiskt parti som har korkade företrädare och till störst del dumma väljare.
    Ja, jag tror det kan vara därför! Äpple

Jag känner att jag tror att du kan vara rätt ute. Mina teblad säger så!
  • Jupiter
    HäckHäxan skrev 2014-08-24 16:35:34 följande:
    Jag känner att jag tror att du kan vara rätt ute. Mina teblad säger så!
    Jippi, så dina teblad och statistik visar att det är dumma och arbetslösa som röstar på SD Drömmer
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 13:13:46 följande:

Nu krånglar du igen. Känns som att försöka förklara självklara saker för en femåring.

Om man har en femårings kunskap om saker, kan det kanske kännas så. Själv har jag genomgått svensktnutbildningsväsendes alla stadier och för länge sedan lämnat den nivån.
    realist14 skrev 2014-08-24 13:19:03 följande:

Jag kan prata själv och jag och Jeaninne har inget otalt...begriper inte vad du yrar om nu...var det en manöver för att det började ta slut på argument för din del? :)

Här tycker ni olika. Då kan du inte ta mina svar till Jeaninne och anta att de gäller även för din alternativa uppfattning.
    realist14 skrev 2014-08-24 13:21:20 följande:

Så frestande det b lir att dra igång precis alla pk-klychor just nu.

Vad är det du vill komma fram till med detta?

Att folk är folk och att ett par händelser inte kan ses som bevis för hur en hel grupp är. Dessa händelser är inte representativa för den relativt lilla gruppen Tommelillabor, och liknande händelser är heller inte representativa för den mycket mer omfattande gruppen invandrare eller muslimer.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 13:18:26 följande:

Det är väl ingen som har påstått, att inte svenska ungdomar kan bete sig så också i en viss ålder..? Att det var just en somaliska som blev offret var nog bara en slump. I min högstadieskola var det en tjock svensk pojke som fick höra "Broilern" efter sig var han gick... lika hemskt det. 

Det vanligaste problemet i svenska högstadie- och gymnasieskolor idag, är dock att de svenska tjejerna får heta "hora" och annat otäckt, som ska anspela på svenskors promiskuitet. Och detta oavsett om just den svenska flickan har någon sexuell erfarenhet eller inte. 

Och vuxna? Det var ju ett gäng vuxna som krossade rutor...

Det du beskriver som det vanligaste problemet i svensk skola idag stämmer ju inte. Sluta upp med din lögnfabrik. Skolinspektionen och SKL är större auktoriteter på detta området än en trångsynt SD-politiker.
  • Kunigunda
    Digestive skrev 2014-08-24 17:02:30 följande:

Hon kan inte bättre än att ljuga och förställa andra människor, det är genomgående för sverigedemokrater som kampanjar på samma vis - som aktiv politiker så har hon det säkert som uppdrag till och med.

De är en sämre sorts svenskar än den gemene, bevisligen.. svart på vitt, alla dagar i veckan, kan det bevisas. Det går inte ens att argumentera emot detta med den mest välslipade retorik - skev propaganda riktad mot människor, sysslar sverigedemokraten med, och det är deras unika signum bland de etablerade partierna och det talar för vilken sorts människor det handlar om här.

Man är inte bättre än vad man gör sig till och det gäller även en sverigedemokrat.

Den här är intressant tycker jag:

www.som.gu.se/digitalAssets/1429/1429248_bok-58.4-vem---lskar-sd-sannerstedt.pdf
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-24 15:41:39 följande:
    Du får ta det med dem som resonerar så. Folk väljer sin livsstil i väldigt stor utsträckning i Sverige, till och med de som inte ens tillhör samhället har chansen till detta - det betyder dock inte att individerna ser ett liv på gatan som det BÄSTA TÄNKBARA, utan som det bästa tänkbara ALTERNATIVET de har.
    Visst..jag är som sagt inte hundra på att just du sagt så tidigare, men många gör det.
  • Kunigunda
    Digestive skrev 2014-08-24 17:44:40 följande:

Fyll gärna på med tankarna du får utav rapporten. Läser men det är en del att ta in.

Unga, missnöjda, lågutbildade, ensamstående män utgör basen. SD-sympatisörerna avviker som extrema i flera frågor än invandring. Som författaren själv frågar sig: hur anpassade är egentligen SD:s väljare till det svenska samhället?
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-24 17:46:16 följande:

Visst..jag är som sagt inte hundra på att just du sagt så tidigare, men många gör det.

Särskilt intressant att SD-sympatisörer sticker ut med låg tillit till såväl politiker som medmänniskor.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-24 14:49:42 följande:
    Det är ingen idé... Hon har huvudet i det blå.
    Det är möjligt men hellre det än att ha mitt huvud i en dynghög full av hat och paranoia.

Det finns få om ens någon sak som jag tycker så illa om som när man gör illa dom som är svagare än en själv, som barn t ex.
    Som det som hände Aishas barn
    Sånt här kommer inte från tonåringarna själva, det här har dom lärt sig av sina föräldrar.
    Som i sin tur är ivrigt påhejade av hetsen som råder mot invandrare från vissa länder.
    En hets som sd och såna som du och andra liknande sitter och driver fram dag efter dag efter dag.
    Ni är ansvariga för det som händer i Tomelilla.
    Och du har mage att sitta och förringa det som händer, bara vifta bort det som ett litet ofog.
    Har du ingen skam i kroppen.

Sen undrar ni varför ni blir utestängda från att kunna påverka.
    Ni klagar på att ni är missförstådda och svartmålade.
    Ni förstår inte varför ni blir utbuade överallt där ni går fram.
    Ni förstår inte varför ni inte är välkomna i fackföreningar eller andra sammankomster
    Med den människosyn ni har och den hets ni bedriver, där sd är primus motor, är jag inte ett dugg förvånad.
    Det finns inget som väcker mitt förakt som att ge sig på dom som är svagare.
    Det är så fegt och så ynkligt, så jag saknar ord för det.

Men en sak vet jag, jag föredrar att vilken dag som helst i veckan ha mitt huvud uppe i det blå än att ha det insyltat i sds propagandaträsk.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?