• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-12-03 13:00:43 följande:
    Jag gissar att det hela slutar med att ett antal ansvarstagande partier till slut kommer överens i en uppgörelse som för alltid håller SD borta från allt politiskt inflytande i riksdagen.
    Låter som en förhoppning snarare än som en gissning, utifrån sakernas förhållande.

Allt talar ju nu för nyval!

Sådana som du, som sätter invandringspolitiken som den absolut viktigaste frågan i politiken, och dessutom intar en dogmatisk hållning till den, är ju förlorarna i det som sker nu.

Jag hoppas ju att t.ex. Löfvén är klokare än så. Det handlar om att minska spänningen i invandringsfrågan, för annars kommer hela sjuklövern (och Sverige) att bli förlorare.

Och att minska spänningen i frågan åstadkommer man bara genom att närma sig Sd en smula. I grunden är det ju missnöjespartiernas syfte, att få till en sån förskjutning i politiken.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-12-03 13:41:07 följande:
    Låter som en förhoppning snarare än som en gissning, utifrån sakernas förhållande.

Sådana som du, som sätter invandringspolitiken som den absolut viktigaste frågan i politiken, och dessutom intar en dogmatisk hållning till den, är ju förlorarna i det som sker nu.

Jag hoppas ju att t.ex. Löfvén är klokare än så. Det handlar om att minska spänningen i invandringsfrågan, för annars kommer hela sjuklövern (och Sverige) att bli förlorare.

Och att minska spänningen i frågan åstadkommer man bara genom att närma sig Sd en smula. I grunden är det ju missnöjespartiernas syfte, att få till en sån förskjutning i politiken.
    Vi får väl se vilka partier som bildar nästa regering och om det blir en majoritetsregering eller om regeringen bara har en tydlig riksdagsmajoritet bakom sig i avgörande frågor.

Att du tror att S kommer att närma sig SD bygger väl dels på dina problem att förstå det politiska skeendet och hur det skildras i text och dels på dina SD-sympatier.

Du är för övrigt inte ensam om den  omvärldsbeskrivningen - "Runes" som brukar starta ett tiotal trådar varje natt har också gjort samma analys som du - och på likvärdiga grunder skulle jag tro.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-12-03 13:41:07 följande:

Det enda jag håller med om är att hela Sverige blir förlorare om det blir nyval. Inte ens Sd blir vinnare även om en del av deras väljare sannolikt smygheilar av ren glädje över att få visa makt inför etablissemanget.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-12-03 14:02:02 följande:
    Vi får väl se vilka partier som bildar nästa regering och om det blir en majoritetsregering eller om regeringen bara har en tydlig riksdagsmajoritet bakom sig i avgörande frågor.

Att du tror att S kommer att närma sig SD bygger väl dels på dina problem att förstå det politiska skeendet och hur det skildras i text och dels på dina SD-sympatier.

Du är för övrigt inte ensam om den  omvärldsbeskrivningen - "Runes" som brukar starta ett tiotal trådar varje natt har också gjort samma analys som du - och på likvärdiga grunder skulle jag tro.
    Har inte skrivit att jag "tror" att S kommer att närma sig Sd, utan att jag "hoppas" det. Det kommer inte att hända just nu, men på lite längre sikt kanske. Förutom det märker jag att du i vanlig ordning gör ditt bästa för att missförstå vad man skriver. För att jag säger att det bästa sättet för att motarbeta Sd vore att "närma sig" Sd, så innebär ju inte det att man måste samarbeta med dem. Det innebär ju i sig bara att man anpassar sin politik efter dem, dvs genomför reformer som går i Sd:s linje.

Jag har skrivit vad jag "tror", nämligen att det blir extra val. Efter det tror jag att det blir en sosseregering (bara S), som regerar med stöd av de andra partierna i enskilda frågor.

Och du har skrivit vad du tror, att det blir en koalitionsregering över blockgränserna. Men du har inte skrivit nåt om huruvida det blir nyval eller ej.

Jag tror alltså att det blir som Svd förespråkar (och att man där gör rätt analys). Fast nyvalet lär man inte kunna undvika:

"Allianspartierna bör i detta specifika läge i stället verka för en rent Socialdemokratisk regering, utan MP och utan Vänsterpartiets veto. För detta krävs naturligtvis breda mittenpolitiska uppgörelser om tunga frågor ? försvar, energi, tillväxt, välfärdsutveckling ? vilka skulle innebära smärtsamma kompromisser för alla inblandande, men det vore ändå att föredra framför nuvarande situation.

Även en nykter översyn av migrationspolitiken vore nödvändig. Den uppkomna situationen är ju till stor del en reaktion på svensk invandringspolitik, och ska framtida regeringar slippa krisa vid varje budgetproposition krävs reformer på detta område. Utvidgat försörjningskrav vid anhöriginvandring, minskning av uppenbart ogrundade asylansökningar och återinförande av tillfälliga uppehållstillstånd är några av de konstruktiva idéer som finns."

blog.svd.se/ledarbloggen/

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-12-03 14:22:29 följande:
    Det enda jag håller med om är att hela Sverige blir förlorare om det blir nyval. Inte ens Sd blir vinnare även om en del av deras väljare sannolikt smygheilar av ren glädje över att få visa makt inför etablissemanget.
    Tröttnar du aldrig på att skriva de där fåniga inläggen om nazism och heilande? Absolut ingen som inte är Sd-hatare tror ju på dem, utan tycker bara att de är pinsamma

Hur länge till ska du fortsätta spekulera om Sd:s "egentliga ideologi", grotta ner dig i pseudo-vänster-konspirationsteorier?

Det finns en politisk verklighet och en verklig politisk opinion, och dessa är inte detsamma som dina fantasier.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-12-03 15:41:46 följande:
    Har inte skrivit att jag "tror" att S kommer att närma sig Sd, utan att jag "hoppas" det. Det kommer inte att hända just nu, men på lite längre sikt kanske. Förutom det märker jag att du i vanlig ordning gör ditt bästa för att missförstå vad man skriver. För att jag säger att det bästa sättet för att motarbeta Sd vore att "närma sig" Sd, så innebär ju inte det att man måste samarbeta med dem. Det innebär ju i sig bara att man anpassar sin politik efter dem, dvs genomför reformer som går i Sd:s linje.

Jag har skrivit vad jag "tror", nämligen att det blir extra val. Efter det tror jag att det blir en sosseregering (bara S), som regerar med stöd av de andra partierna i enskilda frågor.

Och du har skrivit vad du tror, att det blir en koalitionsregering över blockgränserna. Men du har inte skrivit nåt om huruvida det blir nyval eller ej.

Jag tror alltså att det blir som Svd förespråkar (och att man där gör rätt analys). Fast nyvalet lär man inte kunna undvika:

"Allianspartierna bör i detta specifika läge i stället verka för en rent Socialdemokratisk regering, utan MP och utan Vänsterpartiets veto. För detta krävs naturligtvis breda mittenpolitiska uppgörelser om tunga frågor ? försvar, energi, tillväxt, välfärdsutveckling ? vilka skulle innebära smärtsamma kompromisser för alla inblandande, men det vore ändå att föredra framför nuvarande situation.

Även en nykter översyn av migrationspolitiken vore nödvändig. Den uppkomna situationen är ju till stor del en reaktion på svensk invandringspolitik, och ska framtida regeringar slippa krisa vid varje budgetproposition krävs reformer på detta område. Utvidgat försörjningskrav vid anhöriginvandring, minskning av uppenbart ogrundade asylansökningar och återinförande av tillfälliga uppehållstillstånd är några av de konstruktiva idéer som finns."

blog.svd.se/ledarbloggen/

Läsförståelse.

Nej, jag har inte skrivit att jag tror att det blir en koalitionsregering över blockgränserna. Läs om, läs rätt!

Att S skulle assimilera SD:s rasism för att på så sätt neutralisera SD är också en sådan där klassiker som förekommit i debatten här på FL i miljoner varianter, där temat från er sverigedemokrater varit att SD inte skulle behövas om de andra partierna tog invandringsfrågorna på allvar.

Det räcker med ett rasistiskt parti i riksdagen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-12-03 15:49:19 följande:

Tröttnar du aldrig på att skriva de där fåniga inläggen om nazism och heilande? Absolut ingen som inte är Sd-hatare tror ju på dem, utan tycker bara att de är pinsamma

Hur länge till ska du fortsätta spekulera om Sd:s "egentliga ideologi", grotta ner dig i pseudo-vänster-konspirationsteorier?

Det finns en politisk verklighet och en verklig politisk opinion, och dessa är inte detsamma som dina fantasier.

Den politiska verkligheten är att Sd är bittra och hämndlystna. Och ni på den bruna högerkanten menar att vi meningsmotståndare är känslostyrda??
  • Helhet
    FDFMGA skrev 2014-12-02 00:33:44 följande:

Jag trodde Sverige var ditt hemland, att du bor här, har vuxit upp här och är svensk medborgare.

Är det samma fenomen som när  han kommer i gasen om juden Aschelberg?

Svt skrev 2014-11-15 15:54:02 följande:
    Nu ska vi dock vara ganska klara med att det inte enbart per se är våra judiskägda dagstidningsdrakar som har sysslat med "granskningen". Det råkar vara juden Aschelberg och våldsvänster-Expo/RG som stått för förarbetet, som sedan judemedia villigt publicerat.
    Haha du är rolig du, har aldrig skrivit något om Ascberg.
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-12-02 18:41:40 följande:
    Så du menar att man offrar pensionärerna för invandringsfrågan? Att SD alltså mer och mer liknar ett enfrågeparti där den minska invandringen skall lösa allt? Under valrörelsen så pratade SD varm om hur deras Sverige skulle se ut där pensionärerna skulle få mer i plånboken, bättre äldreomsorg och ökade anslag till kommunerna.

Nu är valet över. SD har fått sin vågmästarroll och nu sviker man pensionärerna som trodde på det SD sa. Där man lovade att pensionärsskatten skulle bort under mandatperioden. Istället stöttar man en budget som inte innehåller någon sänkning alls. En del av SD väljare har ett politikerförakt där man anser att de bara lovar och sedan sviker medan SD lovade att de var annorlunda. Nu har det visat sig att all politik handlar om att offra saker för det man prioriterar. Det SD nu har gjort är inget annat än ett likadant svek som man har anklagat andra partier för.
    Du fattar inte. Med en rödgrön budget skulle så mycket pengar gå till fortsatt - eller rentav ökad - invandring, att det inte skulle vara möjligt att ge pensionärerna något mer ändå. Det spelar ju ingen roll vad någon har LOVAT - är plånboken tom så ÄR den.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-12-02 19:23:00 följande:
    Ja, inte omöjligt. Att det pågår en strid om ledarskapet efter Åkesson verkar ju rimligt, liksom att det inte var helt lätt för dem att ta ställning till hur de skulle agera vid budgetomröstningen..

Och det är ju en stor politisk kursändring när partiet går från att vädja om samarbete till att kräva samarbete även avseende invandringspoltiken och dessutom med villkoret att MP ska uteslutas från samarbete.

Åkesson var ju trots allt en skicklig politiker med fingertoppskänsla för att framstå som ansvarsfull, Mattias Karlsson däremot är en riktig testuggare.

Ja, jag tror att partiet kommer att falla sönder  fraktioner, särskilt när de hamnar i medieskugga efter att stått i uppmärksamhetscentrum sedan valet och när de medvetet agerat så att de förlorar vågmästarrollen.

Det lär väl vara en och annan sverigedemokrat som längtar efter Åkesson.
    "var"? Han är inte död än! 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?