• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Velouria
    Philipsson skrev 2014-12-02 19:15:38 följande:
    Hade Löfvén varit intresserad av att få igenom budgeten, hade han ju kunnat ta ett snack med Sd...

Vem är det som har varit oansvarig?
    Löfven är inte intresserad av och delar inte Sds värderingar. 

Men du menar att folk ska tvingas tycka som SD?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-12-02 18:03:29 följande:
    Det bästa som SD någonsin gjort.

Det kommer att tvinga fram ett formaliserat samarbete över blockgränserna, alternativt tvinga något av blocken att börja samarbeta med SD avseende invandringspolitiken.

Det senare alternativet bedömer jag som uteslutet.

En eloge till SD som alldeles på egen hand ser till att de förlorar vågmästarrollen.
    Det kommer de aldrig att ta på sig ansvaret för. Kom ihåg att inget är någonsin SD fel utan allt är alltid någon annans fel.
  • nihka
    Hade Löfvén varit intresserad av att få igenom budgeten, hade han ju kunnat ta ett snack med Sd.
    Han tar istället ett snack med alliansen. Så klart.
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-02 19:18:45 följande:
    Förhoppningsvis förstår pensionärerna att vi befinner oss på ett sjunkande skepp. Och att vi alltså måste täta läckan först, innan vi kan se en tillväxt som även kommer att ge DEM mera pengar och resurser.
    Lyssna från 32:00 och förstå att SD inte kan se Sveriges pensionärer i ögonen längre. Ursäkten att PRO styrs av Sossarna är bara patetisk, visar på saknad respekt för våra äldre och visar på stor okunskap.
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/479152

Alltså, jag har inga problem med att man driver en politik man tror på. Det är så det politiska systemet fungerar och skall fungera. Det jag däremot har problem med är när man säger att man inte är som alla andra, man driver en missnöjespolitik och sedan göra precis som de andra, dvs bryter sina vallöften, då tappar jag respekten. Då är man lika bra kålsupare som de andra och det blir inte bättre när man har sålt in sig själv som förändringens vind. Det jag ser just nu är precis samma svek som andra partier har gjort. 
  • de Robespierre
    Hade Löfvén varit intresserad av att få igenom budgeten, hade han ju kunnat ta ett snack med Sd...

Vem är det som har varit oansvarig?
    Vilket hade inneburit att SD:s krav var:

- Du Svetsarn, gör dig först av med dom där vidriga MP:arna så kanske vi kan fundera på saken. Och btw, ta och dra ned på eran svulstiga invandringspolitik. Annars - Talk to the hand..

SD hade aldrig missat tillfället att få igenom sina krav. Eftersom S och MP står på helt motsatt sida med SD så hade ett "snack" med SD varit helt hopplöst.
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-02 19:23:00 följande:
    Åkesson var ju trots allt en skicklig politiker med fingertoppskänsla för att framstå som ansvarsfull, Mattias Karlsson däremot är en riktig testuggare.

Ja, jag tror att partiet kommer att falla sönder  fraktioner, särskilt när de hamnar i medieskugga efter att stått i uppmärksamhetscentrum sedan valet och när de medvetet agerat så att de förlorar vågmästarrollen.

Det lär väl vara en och annan sverigedemokrat som längtar efter Åkesson.
    Mattias Karlssons retorik i riksdagen hade övrigt att önska. Det var en 15 minuter lång monolog där ord som extrem invandringspolitik upprepades gång på gång. Inget om skola, pensionärer, företag, skatter osv. Det handlarde bara om en sak - extrem invandringspolitik.

Det märkliga är att SD nu ställer bakom en budget som har en migrationspolitik som, sett till kostnaderna, är identisk med den rödgröna regeringens. Och som beskriver en värld som helt skiljer sig från den verklighet som SD presenterar.  I Alliansen motion kunde man läsa:

"Alliansen ser det svenska flyktingmottagandet som en moralisk skyldighet, men också som en investering i framtiden."

Det lär ju knappast vara den ordalydelsen som fick SD att välja att fälla Regeringens budget. Snarare pekar allt på att man hoppas på ett kaos och nyval där man förväntar sig få ännu fler röster. Och med det sagt så blir det ännu tydligare att man väljer att offra tidigare vallöften och svika väljare för chansen att få mer makt.
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-12-02 21:51:25 följande:
    Mattias Karlssons retorik i riksdagen hade övrigt att önska. Det var en 15 minuter lång monolog där ord som extrem invandringspolitik upprepades gång på gång. Inget om skola, pensionärer, företag, skatter osv. Det handlarde bara om en sak - extrem invandringspolitik.

Det märkliga är att SD nu ställer bakom en budget som har en migrationspolitik som, sett till kostnaderna, är identisk med den rödgröna regeringens. Och som beskriver en värld som helt skiljer sig från den verklighet som SD presenterar.  I Alliansen motion kunde man läsa:

"Alliansen ser det svenska flyktingmottagandet som en moralisk skyldighet, men också som en investering i framtiden."

Det lär ju knappast vara den ordalydelsen som fick SD att välja att fälla Regeringens budget. Snarare pekar allt på att man hoppas på ett kaos och nyval där man förväntar sig få ännu fler röster. Och med det sagt så blir det ännu tydligare att man väljer att offra tidigare vallöften och svika väljare för chansen att få mer makt.
    Du hajar fortfarande inte, va..? Invandringen är det som ligger i den ena vågskålen, medan alla andra utgifter - inklusive skolan och pensionerna - ligger i den andra. Detta hör alltså ihop. Varje flykting/invandrare vi INTE släpper in här, generar ett antal miljoner till den andra sidan - alltså de gamla, barnen och allt det där.

Att Sd röstar med Alliansens budget handlar naturligtvis inte om att de stöttar den, utan om att göra det som är rätt. Fälla allt som håller på att gå galet, och öppna för något bättre.
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-02 22:19:57 följande:
    Du hajar fortfarande inte, va..? Invandringen är det som ligger i den ena vågskålen, medan alla andra utgifter - inklusive skolan och pensionerna - ligger i den andra. Detta hör alltså ihop. Varje flykting/invandrare vi INTE släpper in här, generar ett antal miljoner till den andra sidan - alltså de gamla, barnen och allt det där.

Att Sd röstar med Alliansens budget handlar naturligtvis inte om att de stöttar den, utan om att göra det som är rätt. Fälla allt som håller på att gå galet, och öppna för något bättre.
    Du behöver inte ta i så himla mycket i inledningen till varje svar. Jag vill bara att du skriver rakt ut att allt - pensioner, skola, social välfärd osv kan lösas genom att ta tag i invandringen. Vilket du har gjort nu.

SD:s silver bullet är invandringen. Genom att stoppa den så löses allt annat. Vänta och se, är retoriken. Alla är nog överens om att den kostar. Men hur mycket där går åsikterna isär. Om vi leker med tanken att Sverige från årsskiftet inte släpper in en enda ny flykting, asylsökande eller invandrare i landet. Hur mycket sparar vi då? Inga luftsiffror utan konkret fakta. För den måste finnas då den ligger till grund till dagens beslut.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-12-02 20:19:47 följande:
    Han tar istället ett snack med alliansen. Så klart.
    Javisst, självklart. Men Alliansen kommer aldrig samarbeta med S så länge Mp är i regeringen.

Sd har alltså kört ut Mp ur regeringen. Alldeles utmärkt.

Och sen, på längre sikt, så stärker det ju bara Sd att S och Alliansen samarbetar. Sd är då det enda oppositionspartiet.

Så här skriver SvD:

"Även en nykter översyn av migrationspolitiken vore nödvändig. Den uppkomna situationen är ju till stor del en reaktion på svensk invandringspolitik, och ska framtida regeringar slippa krisa vid varje budgetproposition krävs reformer på detta område [min fetstil]. Utvidgat försörjningskrav vid anhöriginvandring, minskning av uppenbart ogrundade asylansökningar och återinförande av tillfälliga uppehållstillstånd är några av de konstruktiva idéer som finns."

blog.svd.se/ledarbloggen/2014/12/02/begripligt-beslut-av-sverigedemokraterna/

SvD gör rätt tolkning av situationen, av opinionen. Anpassar sig nuvarande/blivande regering inte till Sd, och genomför reformer på invandringspolitikens område, kommer partiet att växa och växa och växa...
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-12-02 22:32:24 följande:
     Alla är nog överens om att den kostar.
    Nej då, etablissemanget (inklusive etablissemangswannabees här på FL, i denna tråd) har ju alltid drivit tesen att all invandring innebär ekonomisk vinst.

Försök inte att skriva om historien nu.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?