• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    sverker11 skrev 2014-12-09 15:33:56 följande:
    < snip >

Det är nog första gången jag hört SD och folkrörelse nämnas på samma gång. Men det är onekligen, oavsett vad man anser om Socialdemokratin eller Sverigedemokratin, en intressant tanke att jämföra den tidiga socialdemokratin och socialdemokratins framgångar med SD.

Eftersom citaten är tagna ur sitt sammanhang och därför inte nödvändigtvis är representativa för texten i helhet rekommenderas det att läsa hela texten (Länk i början av inlägget).
    Du kan se samma mönster inom Kommunismen i Sverige på 60-talet.
  • overdose
    sverker11 skrev 2014-12-09 15:33:56 följande:

Tankar som roar eller oroar. Hittade på lite avvägar något som hette "Marika Formgrens blogg". Vilken, enligt presentationen, tydligen tillhör en f.d. konservativ ledarskribent. Det var hur som helst ett par intressanta tankar som framfördes ( www.marikaformgren.se/ ):

"När jag i våras besökte den konservativa studentföreningen Heimdal var det en Heimdalit som jämförde Sverigedemokraternas utveckling med den tidiga socialdemokratin i Sverige. Han såg samma potential att växa och bli en betydande och inflytelserik folkrörelse, och han såg samma desperata reaktionsmönster från etablerad makt och överhet, samma försök att skrämma till tystnad, frysa ut, håna och mobba och till och med lagstifta emot.
    ---
    Och om jag har rätt i att mediekratin har gjort att den svenska partidemokratin är på dekis, och att SD är det enda undantaget från regeln, då har partiet kanske en framgångssaga av socialdemokratiska mått framför sig.
    ---
    Jag ansluter mig alltså till dem som tror att SD har potentialen att upprepa Socialdemokraternas enorma framgångar från förra seklet.
    ---
    P.S. Blir du ledsen och vill höra att det finns en väg för de andra partierna att stoppa SD? Visst finns det en sådan: det är bara att börja lyssna på väljarna och anpassa politiken efter vad de efterfrågar, så krymper SD:s möjligheter att växa och bli stora. "

Det är nog första gången jag hört SD och folkrörelse nämnas på samma gång. Men det är onekligen, oavsett vad man anser om Socialdemokratin eller Sverigedemokratin, en intressant tanke att jämföra den tidiga socialdemokratin och socialdemokratins framgångar med SD.

Eftersom citaten är tagna ur sitt sammanhang och därför inte nödvändigtvis är representativa för texten i helhet rekommenderas det att läsa hela texten (Länk i början av inlägget).

Marika Formgren är en mycket objektiv och klarsynt debattör. SD är eller kommer att bli en folkrörelse, så länge etablerade partier inte kan ta till sig den stora skillnaden mellan vad vanligt folk och partielit tycker.

Läser man hela hennes inlägg ser man att hon säger detsamma som jag har sagt, nämligen att anhängare tycker att det kunde vara kul ifall det även fanns ett folk som hette svenskar.

Jag kan inte se - och ja, jag vet att det är polemiskt - hur en människa som Sjuttiofemman säger något annat än, "nej, jag hatar svenskar, just ni - av alla folk - skall inte få existera".

Hon ältar bara samma skit hela tiden, om hur SD är några fascist-rasister, trots att politiken är ungefär som sossarnas från någon eller några generationer sedan.

Nej, det är dags att ta bladet från munnen, och säga att sådana människor ger sitt stöd till förtryck, och till diktatur.

Och om de nu har en annan uppfattning, varför inte tala om den, för kanske finns det försoning, om man är villig att fundera över vad man själv tycker.

• de Robespierre
    overdose skrev 2014-12-09 16:30:45 följande:
    Marika Formgren är en mycket objektiv och klarsynt debattör. SD är eller kommer att bli en folkrörelse, så länge etablerade partier inte kan ta till sig den stora skillnaden mellan vad vanligt folk och partielit tycker.

Läser man hela hennes inlägg ser man att hon säger detsamma som jag har sagt, nämligen att anhängare tycker att det kunde vara kul ifall det även fanns ett folk som hette svenskar.

Jag kan inte se - och ja, jag vet att det är polemiskt - hur en människa som Sjuttiofemman säger något annat än, "nej, jag hatar svenskar, just ni - av alla folk - skall inte få existera".

Hon ältar bara samma skit hela tiden, om hur SD är några fascist-rasister, trots att politiken är ungefär som sossarnas från någon eller några generationer sedan.

Nej, det är dags att ta bladet från munnen, och säga att sådana människor ger sitt stöd till förtryck, och till diktatur.

Och om de nu har en annan uppfattning, varför inte tala om den, för kanske finns det försoning, om man är villig att fundera över vad man själv tycker.

SD, Sossarna och Kommunisterna har gått igenom samma process. Dvs det föddes ur "folket" som en reaktion på den då rådande situationen. Om man t.ex tittar på kommunisterna så visade det sig med tiden att en del ville skapa bättre levnadsförhållanden och rättvisa för arbetaren. Men inom samma rörelse fanns det några som hade helt andra planer och just kommunismen blev ett verktyg för att nå dit. Resultatet är vi alla insatta i - Sovjetunionen, DDR, Röda Kina- Pol Pot, Stalin, Erich Honecker, Mao osv. Politiken låg plötsligt rätt i tiden och de utnyttjade tillfället för sina egna mål. Folket gick från ett förtryck till ett helt annat, dvs ur askan i elden.

Vi såg liknande saker under NSDAP och 30-talets Tyskland. Tills den dag folk vaknade upp och upptäckte att de inte längre var fria. Att de hela tiden var övervakade och de levde i en stat som övervakade deras åsikter, tankar och agerande. De lyckligt lottade kanske tyckte det var värt priset för detta liv tills den dag de själva föll "from grace". Dessa förändringar skedde oftast inte över en natt utan kom smygande. Det kom nya dekret som inte fanns från början. Allt normaliserades och med tiden slutade folk ifrågasätta det. Propagandan, den kontrollerade pressen gav svaren på varför fast folket själva såg att det inte stämde. Men ingen vågade ifrågasätta. Man spelade med för att alla andra gjorde det och för man visste vad en "landshatare" råkade ut för. 

Så ja, jag håller med att de andra partierna som V och S har sin mörka historia som blev mer och mer tydlig efter åren gick och de fick mer makt. Men vad döljer sig bakom SD? Vad kommer att hända om låt säga 10 år om de får en dominerande position? Finns det mörkar krafter inom SD som nu flyger under radarn och bidar sin tid? Det är helt klart att alla inom SD inte är så. Långt ifrån. Men som i de andra exemplen så var det en liten driven klick som tog över och drev utvecklingen åt det håll de hade planerat redan från början. När tiden var inne och de hade nått kritisk massa "tog de över".

SD ovilja att rensa i det egna leden och då högt i deras hierarki skapar en viss oro eftersom det historisk sett  kan tolkas att saker kan komma att upprepas igen.
  • Rataxes

Och så var det ju det här med att leta fascism med ljus och lykta.

http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister

"– SD är enligt min uppfattning en ideologisk blandform av en rad olika strömningar, skriver Heléne Lööw, som är docent i historia vid Uppsala universitet och expert på högerextremism. Hon har bland annat skrivit böckerna Hakkorset och Wasakärven, Nazismen i Sverige och Med sökarljuset på vitmaktsrörelsen. Heléne Lööw menar att vi inte har någon bra benämning på rörelsen ännu."

Statsministern och finansministern samt några av forumets lärjungar hänvisar till en bok (som sågats av forskare och riktiga historiker) skriven av den moderna Hopkins the Witchfinder General, en journalist utan riktig utbildning vare sig i historia eller forskning, som bevisligen ljugit flerfaldigt om sin karriär 
    Troligtvis en kontraproduktiv taktik, samt ett skolboksexempel på såväl okunnighet, intellektuell oärlighet och kanske ytterligare ett tecken på senaste årens fallande bildningsnivå.

"Om man kallar SD för fascister har man aldrig träffat på ÄKTA fascister." som någon sa...

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • nihka
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-09 00:50:54 följande:
    Medans strålkärringar, parabolantenner och sektmedlemmar är gängse god ton på forumet?

Vi vet var ni 5 hatare landar i debatten. Någon av er sitter notoriskt och anmäler, det är klarlagt sedan länge. Bevisa oss fel.
    God ton skulle jag inte vilja kalla det, men det är inte heller rent förtal som det jag protesterade mot var, och du/ni kanske skulle ta upp det med de personer det gäller.

Ni? Menar du/ni att det finns fler än jag som ogillar SDs politik och lyfter alla de otaliga skandaler som SD och SDare ställer till med?

Du/ni får vända dig/er till FL om du/ni inte tycker om att de plockar bort dina/era inlägg. Läs gärna in dig/er på de forumregler du/ni godkände när du/ni anslöt dig/er till forumet  - för att undvika fler skrivstopp.
  • Helhet
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-09 08:11:17 följande:

LoLz, allvarligt? Är det det bästa du har att komma med? Men visst, påvisa gärna var jag uttrycker mig rasistiskt - om inte annat så att jag kan bättra mig om det du skriver stämmer.

Grattis, du kan alltså tänka dig att rösta på nazister. Så totalt förvånad jag inte är.

Tack för att du iaf tänker till! Du är väldigt fördomsfull och är inte objektiv någonstans . Tja svenskar har hatat finnar och juggar, några av mina bästa vänner är det. Men pga det kommer jag aldrig att hålla med några imbecilla , och tja kommunister, vet faktiskt inte vad ni är. För mig är ni sjuktnaiva och lever i en fantasivärld.
  • nihka
    de Robespierre skrev 2014-12-09 14:13:47 följande:
    Som sagt, det beror hur man frågar och under vilken tidsperiod det gäller.

Det märkliga är att RUT säger en sak medans SD säger en annan - men hänvisar till RUT som källa. RUS:s rapporter är ju sekretessbelagda så man får bara tillgång till den ifall uppdragsgivaren har beslutat att den skall vara offentlig.
    www.dn.se/nyheter/politik/sverigedemokraterna-valjer-regeringens-sida/

Om man kan släppa de förutfattade meningarna för en sekund (dokumentet kommer från Tiden) och titta på siffrorna så finns det lite fakta i tabellerna i dokumentet.
    tankesmedjantiden.se/wp-content/uploads/2014/02/TIDEN_RAPPORT_SATURDAY.pdf
    Tar man dessutom hänsyn till hur rösten fallit när det gäller frågor som delar blocken ideologiskt så ökar gapet.
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-12-09 15:45:11 följande:
    Nu läser du precis det du vill läsa. Släpp det en sekund och titta på tabellen. Det visar på hur SD har röstat och jag kan inte se någon vinkling i den statistiken. Annars enlighten me. Och jag skrev faktisk att Tiden har en uppdragsgivare.

Hur ser du på statistiken från RUT?
    Det var ju den statistiken JAG redovisade.
  • Philipsson

Surfar runt lite före läggdags, läsarna ledarna och  kolumner i de olika tidningarna. Det märks att paniken är total. Inte ens moderater som K-G Bergström tror längre på Moderaternas invandringspolitik. Han tror att M håller på att begå ett misstag. Det tror jag också. Både sossarna och M har målat in sig i hörn. De känner ju hur folkopinionen går. Kindberg Batra blir nog spiken i kistan för M (vilket jag inte kommer sörja); Löfvén och M. Andersson har gjort bort sig fullständigt.

För en som som mig, som är sosse i grunden, är det djupt tragiskt att se sossarna i det läge partiet befinner sig i nu. I otakt med tiden kanske man skulle kunna säga, för att travestera Calle XVI.

Jag gissade på 17% för Sd till våren. Börjar nu tro att de kommer att hamna på runt 25%, och blir med det Sveriges första eller andra parti.

Det är av stor vikt att de andra partierna raskt närmar sig Sd. Annars löper vi risken att Sd blir FÖR stort.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?