• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-10 00:26:26 följande:
    Surfar runt lite före läggdags, läsarna ledarna och  kolumner i de olika tidningarna. Det märks att paniken är total. Inte ens moderater som K-G Bergström tror längre på Moderaternas invandringspolitik. Han tror att M håller på att begå ett misstag. Det tror jag också. Både sossarna och M har målat in sig i hörn. De känner ju hur folkopinionen går. Kindberg Batra blir nog spiken i kistan för M (vilket jag inte kommer sörja); Löfvén och M. Andersson har gjort bort sig fullständigt.

För en som som mig, som är sosse i grunden, är det djupt tragiskt att se sossarna i det läge partiet befinner sig i nu. I otakt med tiden kanske man skulle kunna säga, för att travestera Calle XVI.

Jag gissade på 17% för Sd till våren. Börjar nu tro att de kommer att hamna på runt 25%, och blir med det Sveriges första eller andra parti.

Det är av stor vikt att de andra partierna raskt närmar sig Sd. Annars löper vi risken att Sd blir FÖR stort.
    Jag är beredd att hålla med om att de andra partierna inte verkar ha fattat något ännu. De tror fortfarande att det är 2004 och att det fortfarande handlar om att hålla en stiff upper lip. Man verkar ha oerhört stora tankar om sig själv och ett ev samarbete skulle se som en prestigeförlust. Till det kommer det totala avsaknandet av en stark och trygg ledare med tydlig profil i någon utav partierna. 
  • de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-10 00:40:46 följande:

Nu beviljade dock Invandrarverket 116 587 Uppehållstillstång 2013. Ingen av dem var en svensk.
    Jag är säkert trög men när jag läser statistiken:

116 587 personer fick tillstånd (tillfälliga/permanenta) att stanna i Sverige

Av dessa var

28 998 flyktingar
    39 783 anhöriga
    19 292 gästarbetare
    7 559 studerande
    20 712 från andra EU-länder.

Totalt utvandrade drygt 50 600 personer under 2013 och av dessa var drygt 23 500 kvinnor. Populäraste länder att utvandra till är i fallande ordning Norge, Danmark och Storbritannien. Av de som utvandrade var majoriteten, 60 procent, födda utom­lands. Resterande 40% var svenskfödda och populärast att utvandra till var Norge, Storbritannien och USA.

Jag kanske missförstår dig här men på vilket sätt är det som Exxet skriver 110% ljug?
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-12-10 09:29:22 följande:
    Men om du tittar på sidan 5 i dokumentet så är det en tabell över hur SD har röstat i utskotten. Menar du att den informationen är felaktig? Och isf då på vilket sätt?
    tankesmedjantiden.se/wp-content/uploads/2014/02/TIDEN_RAPPORT_SATURDAY.pdf
    Men vad skulle den tabellen visa på menar du? Bl.a. säger den ju att Sd röstade med regeringen vid 214 av 876 omröstningar.Skulle det vara exceptionellt, menar du?

Sådana här siffror säger ju inte så mycket om man inte relaterar dem till hur de andra partierna har röstat. I många frågor har ju regeringen och oppositionen varit överens, och då säger det i princip ingenting att Sd röstade med regeringen, eftersom också S gjorde det.

Om man ska försöka vara "objektiv" så kan man konstatera att Sd har röstat MED regeringen i en del utskott, och MOT den i andra. Så gör alla partier.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-10 10:15:47 följande:
    Men vad skulle den tabellen visa på menar du? Bl.a. säger den ju att Sd röstade med regeringen vid 214 av 876 omröstningar.Skulle det vara exceptionellt, menar du?

Sådana här siffror säger ju inte så mycket om man inte relaterar dem till hur de andra partierna har röstat. I många frågor har ju regeringen och oppositionen varit överens, och då säger det i princip ingenting att Sd röstade med regeringen, eftersom också S gjorde det.

Om man ska försöka vara "objektiv" så kan man konstatera att Sd har röstat MED regeringen i en del utskott, och MOT den i andra. Så gör alla partier.
    Ja men det var ju det jag försökte säga. Men du avfärdade ju tabellen först. 

Vad jag försöker få fram är som med all statistik kan man lyfta fram det som man vill framhäva och dölja det man inte vill visa. Ju mer parametrar desto lättare är det att framställa det som man vill.
  • sjuttiofemman
    Tekla Svensson skrev 2014-12-08 22:20:50 följande:

Först och främst skall vi nog reda ut vad ordet rasist  är/definition! Det är  när man nedvärderar/kränker en etnicitet  just för deras etniska tillhörighet!

När man ifrågasätter /kritiserar/avsäger sej  en religion är det INTE rasism öht! Du har rätten, enl. lagen om religionsfrihet att ifrågasätta/kritisera/avsäga dej en religion.

Denna lag säger: du har rätten at utöva din religion,men bara så länge det inte inverkar negativt på någon med annan trosuppfattning alt. avsaknad av en trosuppfattning. Samma lag påtalar att du har rätten att slippa bli negativt påverkad av en religion.

Alltså, så länge inte någon, oavsett partitillhörighet  nervärderar självaste etniciteten på /mot en människa är det inte rasism så få äro de i bl.a SD som vi kan kalla för rasister.

Muslimer är ingen etnisk grupp,det är ett samlingsnamn för en/flera individer som hr islam som sin trosuppfattning och därmed sharialagarna som sitt rättesnöre.

Lika är det med de kristna, de är ingen etnisk grupp, de är en religiös sammanslutning!

Varför man "hatar" SD?

Min tes är att få äro de som ens är pålästa, varken om SDs historia eller deras partiprogram än mindre pålästa om  7 klöverns historia i respektive part. Man stirrar enögt på SD och spyr ur sej floskler som  samhällets godhetsapostlar ( dagispersonal, lärare,politiker) har indoktrinerat dem med. Det kallas för det "goda hatet"  och är enl. det politisk korrekta etablissemanget  helt legalt medan de "onda" hatet som man beskyller SD för att utöva inte är ok. I min värld är hat hat, det finns inget gott hat.

Jag tror att "hatet" mot SD grundar sej i  okunskap,man nöjer sej med att bli matad med de "rätta" åsikterna, man saknar dessutom konsekvensanalytisk förmåga om vad diverse dåraktiga politiska  beslut renderar i  om x antal år!

Alla har de sina rötter, kommunismen som mördat flest människor i världen, nazismen sägs ligga god två och islamismen på 3:plats,men frågan är om inte sistnämnda gått om 2:an i det närmaste?

Innan man "hatar" så förbaskat mycket så ta fram kvasten och sopa rent framför egen dör först kanske? 

Sd hatar bla Zlatan Ibrahimovic, de anser att han inte har rätt att kalla sig svensk.

Sd brukar nämna något diffust om hans beteende men det är uppenbart att det handlar om hudfärgen. Dvs rasistiskt.
  • nihka
    de Robespierre skrev 2014-12-08 20:16:35 följande:
    Det första som slår mig är att finländarna som invandrade på främst 60-talet var arbetskraftsinvandring samt av ekonomisk sådan. Det var ett bättre läge i Sverige ansåg många och steget över pölen var inte långt, dvs det var lätt att vända tillbaka om det inte funkade.

Sen tror jag att vissa "fd" invandrare, och då nordeuropeiska sådana kan identifiera sig med den nationalitet man bor "hos". Alla andra ser man som "dom där". Det kan även finnas de som allierar sig de invandringskritiska för att på så sätt framställa sig som en som inte tillhör "dom" samt någonstans hoppas att de skall betala sig ifall det värsta skulle ske - "Men jag röstade faktisk på SD" typ.  
    Känslan av att tillhöra kanske ökar något om man kan peka ut någon som tillhör ännu mindre.
  • Helhet
    sjuttiofemman skrev 2014-12-10 15:32:37 följande:

Sd hatar bla Zlatan Ibrahimovic, de anser att han inte har rätt att kalla sig svensk.

Sd brukar nämna något diffust om hans beteende men det är uppenbart att det handlar om hudfärgen. Dvs rasistiskt.

Oj, de invandrings-positiva, svara som vanligt med deras ypperliga belägg . Lyssna och lär så här bemöter man någon som undrar om man måste räkna pengar. Herregud!
  • nihka
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-10 00:34:36 följande:
    Jo, forumreglernas "God ton" innefattar ju exakt vad du tolkar det som och därför anmäler banala inlägg som inte ens nämner något i närhet med förtal
    Nej, det är FL som sätter reglerna och ser till att de efterlevs. Personangrepp strider mot reglerna.
  • sjuttiofemman
    Helhet skrev 2014-12-10 23:12:30 följande:

Oj, de invandrings-positiva, svara som vanligt med deras ypperliga belägg . Lyssna och lär så här bemöter man någon som undrar om man måste räkna pengar. Herregud!

Det har ingenting med invandring att göra. Det handlar om rasism. Sd vågar inte förklara sig i denna fråga, varför klassar de en person som icke svensk dvs invandrare när personen är född i Sverige?

Det handlar enligt mig bara om att ge Sd en möjlighet att i framtiden kunna återta medborgarskapet och utvisa alla mörkhyade i Sverige för att förverkliga deras dröm om det homogena samhället.
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-10 04:14:56 följande:
    Dels är det inte sant, och dels spelar det egentligen ingen roll - poängen är att SD röstade MOT sådant som skulle gynnat de som de säger sig värna om. Det är hyckleri på massiv nivå!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    (Vad/vem jag nu svarar på) Nej så va det inte. Dom ;sd) fällde, men inte för att alliansen va bättre. Dom fällde för att fälla den som i första hand gav en konsekvens. Dom fäller alliansen i nästa andetag, utan å blinka. Det sa han ju. Dom har en egen budget som ger pengar till äldreomsorg osv... Dom fällde ingens 50kr extra i månaden . Man måste lyssna på vad dom säger och utgå ifrån det för att det ska vara rättvist. Köper inte den politiska debatten som är fullsketen av lögner. Håller alla sig till vad som är sagt, då är jag gärna med.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?