• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Digestive skrev 2015-02-12 09:44:41 följande:
    Det kan ses som ett snäpp värre, helt klart.

Det kom inga invandrare till dåtidens Amerika, det kom brutala och hänsynslösa kolonisatörer.
    Enligt NE är en invandrare en person "som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid". Om själva skälet till migrationen, säger begreppet "invandrare" absolut ingenting.

F.ö. märker jag att du inte har läst din historia. Ibererna var nämligen inte kolonisatörer, de blev det, när de upptäckte vilka stora mineralfyndigheter av guld och silver där fanns. Och sen var det ju så att de flesta av de som emigrerade från Iberiska halvön till Amerika, inte var kolonisatörer, utan helt vanliga människor som du och jag, som ville skapa sig en bättre framtid.

F.ö. går ju den mest utbredda teorin om varför så få spanjorer på så kort tid kunde skaffa sig makt i Amerika, ut på att infödingarna hyste en tro om att gudar skulle nalkas dem, och när upptäcksresanden med besättningar kom, så skulle dessa utgöra förkroppsligandet av dessa gudar. Infödingarna var alltså kort och gott naiva invandrarkramare, och när de upptäckte vad som höll på att hända, var det försent!
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-12 00:17:45 följande:
    Så du förargas inte mer av engelsmännen, fransmännen och holländerna då, som i princip utrotade hela urspungsbefolkningen och indiankulturen, i Nordamerika? I Latinamerika har ju indiankulturen, infödingastammar och infördingsspråk trots allt överlevt, i viss mån, i motsats till i Nordamerika, där indiankulturen är isolerad till några reservat.

En sak är klar: Indianerna var naiva och för snälla mot invandrarna.
    Om du kallar en regelrätt invasion och folkmord för "invandring", ja, då förstår jag att du är rädd för "invandring". Så vad tycker du om den nazistiska "invandringen" av Polen och Sovjetunionen? Eller deras "invandring" i Frankrike? De hade ju planer på att "invandra" i Sverige också, tydligen. Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 11:05:34 följande:
    Indianerna var väl egentligen inte ursprungsbefolkningen där, de var ju invandare från asien.

Man kan väl säga att Inkaindianerna raderade sina föregångare från historien. Dessutom var väl inka mer dåtidens nazister som utökade sitt lebensraum ganska effektivt på bekostnad av andra indianstammar så kanske man skall se Spaniorerna som mer befriare liknande de allierade under WW2 än som kolonisatörer.
    Inkan utrotade inte sina erövrade befolkningar. De tog deras gudastatyer till Cuzco (som gisslan, typ), krävde att de nya folken skulle dyrka Incan vid sidan av de gamla gudarna, men lät dem annars vara i fred så länge som de höll sig i skinnet. Det gjorde inte Pizarro & Co.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-12 13:09:21 följande:
    De hade ju planer på att "invandra" i Sverige också, tydligen. Drömmer
    Sverige var väl invandrarvänliga även på den tiden Drömmer
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-12 13:15:29 följande:
    Inkan utrotade inte sina erövrade befolkningar. De tog deras gudastatyer till Cuzco (som gisslan, typ), krävde att de nya folken skulle dyrka Incan vid sidan av de gamla gudarna, men lät dem annars vara i fred så länge som de höll sig i skinnet. Det gjorde inte Pizarro & Co.
    Men Pizarro & Co var ju snälla som befriade de andra indianstammarna från incans förtryck. Hur som helst var det väl föredömligt med lite mångkultur där Drömmer
    Tråkigt med sådan där renodlad inkaism eller hur .-D
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 13:21:08 följande:
    Sverige var väl invandrarvänliga även på den tiden Drömmer

Men Pizarro & Co var ju snälla som befriade de andra indianstammarna från incans förtryck. Hur som helst var det väl föredömligt med lite mångkultur där Drömmer
    Tråkigt med sådan där renodlad inkaism eller hur .-D
    Larva dig inte. Incariket var högst mångkulturellt - fan, grunden var TVÅ folk, inte ett - quechua och aymara. Det började med mångkultur, och fortsatte med mer mångkultur. Det var spanjorerna som envisades med monokultur. Se hur bra det gick...
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-12 13:24:56 följande:
    Larva dig inte. Incariket var högst mångkulturellt - fan, grunden var TVÅ folk, inte ett - quechua och aymara. Det började med mångkultur, och fortsatte med mer mångkultur. Det var spanjorerna som envisades med monokultur. Se hur bra det gick...
    Det gick väl jättebra. Blev väl en riktig multikultur av det hela. Nu kan ju inkaättlingarna både dansa flamenco och klä sig i solhattar. Vad mer kan man begära, tråkigt med bara solhattar eller hur.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-12 12:54:42 följande:
    Den undersökningen är statistiskt säkerställd för övrigt. Bara Sd-lobbyn som är så kåta efter makt att de tror på allt som ger dem känslan av vind i seglen.
    Jo, det är väl bara sådana som du som tar större hänsyn till siffror som INTE är statistiskt säkerställda, än de som är det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?