• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-12 23:19:21 följande:
    Du fattade nog att jag menade att undersökningen INTE är statistiskt säkerställd.
    Nej, hur skulle jag kunna fatta det, när du skrev motsatsen, och inte ens begrep vad jag menade när jag påpekade att det föreföll en smula märkligt?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-12 21:17:00 följande:
    Helt skilda saker. Tyskar som hade dåligt ställt flyttade ju inte till Polen eller Frankrike, för att leva sina liv där. Du är okunnig och helt osaklig, i vanlig ordning.

Spanjorerna som emigrerade till Amerika däremot,i allmänhet, levde ju sina liv där, som vilka invandrare som helst, och "blandade" sig med befolkningen i stort. Likadant med portugiserna. Majoriteten latinamerikaner av idag har ju såväl indian- som europeiskt blod i sig.

Men visst, det var ju bra att den nationalistiska rörelsen vaknade även i Latinamerika, så att suveräna stater kunde bildas även där. Du visste väl det att Simón Bolívar, el Libertador, var nationalist!?

Eller du kanske tycker att det var fel att Venezuela, Bolivia, Chile o.s.v., blev självständiga stater, eftersom de ju blev det genom nationalistisk/separatistisk kamp?
    Ehm, jo, det gjorde de. Och du missade helt poängen med min sarkasm. Det förvånar mig förvisso inte längre.

Du kallar alltså en regelrätt invasion och kolonisation för "invandring" och invandring för "kolonisation". Lever du i tvärtomvärlden?

Intressant. Och vilken nation var han nationalist för? För du vet väl att Bolivia liksom inte existerade före spanjorernas erövring av området? Oavsett är det inte relevant. Jag är emot nationalism icke desto mindre. Nationalism har knappast varit en enande eller positiv kraft i Latinamerika. Heller.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-13 02:10:37 följande:
    Du kallar alltså en regelrätt invasion och kolonisation för "invandring" och invandring för "kolonisation". Lever du i tvärtomvärlden?
    Nej, det gör jag inte, och det har jag heller inte skrivit. Det var DU som började snacka om att tyskarna skulle ha emigrerat till Polen, för att du inte förstod vad jag skrev.

Däremot är det ju så att alla som flyttar till kolonier, ju också utvandrar. Ta de svenskar som flyttade till New Sweden: Skulle inte de ha utvandrat, menar du?

Du verkar inte begripa vad 'kolonisation' betyder, eftersom du verkar mena att alla som emigrerar till kolonier, skulle vara kolonisatörer.. Så är det ju inte. Kolonisatörer är ju de som upprättar kolonin. De som sedan flyttar dit från moderlandet, är blott utvandrare/invandrare.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-13 02:10:37 följande:
    Intressant. Och vilken nation var han nationalist för? För du vet väl att Bolivia liksom inte existerade före spanjorernas erövring av området? Oavsett är det inte relevant. Jag är emot nationalism icke desto mindre. Nationalism har knappast varit en enande eller positiv kraft i Latinamerika. Heller.
    "Nationalist för"!? Jösses...

Bolívar använde ju sig av nationalismen som metod för frigörelsen från Spanien, drog tillsammans med andra igång nationalistiska rörelser på flera håll i Spanskamerika, enligt fransk modell, och detta ledde till att nya suveräna stater kunde bildas.

Det blir lite konstigt att diskutera saker med er här på tråden när man först måste förklara för er de skeenden som ska diskuteras.

Men visst, som antinationalist tycker du alltså att de nya staternas frigörelse från Spanien och Portugal, var felaktig. Det slår dig då inte att om det inte vore för denna nationella rörelse, så skulle ju dessa områden vara spanska och portugisiska kolonier alltjämt? Vore det att föredra, menar du?

• oOOo  oOOo
    Philipsson skrev 2015-02-13 08:05:22 följande:
    Det blir lite konstigt att diskutera saker med er här på tråden när man först måste förklara för er de skeenden som ska diskuteras.
    Haha, visst är det komiskt. Men det är ju det som gör Dorianlogiken så rolig, krumbuktandet runt alla motsägelsefulla ideer. Ena stunden framhävs en medeltida barbarstat som krigar, terroriserar och utövar människoroffer som något bra och andra studen är den stat som sätter stopp för barbariet den onda på grund av att den krigar och terroriserar. Frågan är varför Dorian vurmar så mycket just för Inka?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-13 07:50:15 följande:

Nej, det gör jag inte, och det har jag heller inte skrivit. Det var DU som började snacka om att tyskarna skulle ha emigrerat till Polen, för att du inte förstod vad jag skrev.

Däremot är det ju så att alla som flyttar till kolonier, ju också utvandrar. Ta de svenskar som flyttade till New Sweden: Skulle inte de ha utvandrat, menar du?

Du verkar inte begripa vad 'kolonisation' betyder, eftersom du verkar mena att alla som emigrerar till kolonier, skulle vara kolonisatörer.. Så är det ju inte. Kolonisatörer är ju de som upprättar kolonin. De som sedan flyttar dit från moderlandet, är blott utvandrare/invandrare.

Och vilka stod då i huvudsak för folkmorden - de som kunde klassas som kolonisatörer eller emigranter?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?