• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 11:05:34 följande:

Indianerna var väl egentligen inte ursprungsbefolkningen där, de var ju invandare från asien.Man kan väl säga att Inkaindianerna raderade sina föregångare från historien. Dessutom var väl inka mer dåtidens nazister som utökade sitt lebensraum ganska effektivt på bekostnad av andra indianstammar så kanske man skall se Spaniorerna som mer befriare liknande de allierade under WW2 än som kolonisatörer.

Om det inte fanns människor på platsen tidigare så räknas de som ursprungsbefolkningen. Fanns det människor på platsen tidigare och i sådant fall, vad kallades dessa för?

Visst, låt de personliga perspektiven flöda.
  • SkärpEr
    dennis02 skrev 2014-02-01 11:41:33 följande:
    Där har du fel. Många finnar gillar oss svenskar. Det de ogillar med oss är just att vi är så dumma och naiva att vi tror vi kan vara hela världens samvete och hjälpare. Samma tycker många danskar och norrmän.

Svenskar saknar överlag civilkurage och sann kärlek till sin egen ras och sitt ursprung. Det kommer att ligga oss i fatet flera gånger om, tro mig.
    Hur menar du när du säger "sin egen ras"?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-02-12 14:56:56 följande:

Jo, det är väl bara sådana som du som tar större hänsyn till siffror som INTE är statistiskt säkerställda, än de som är det.

Pajkastning direkt, i sann Sd-anda. Lärde du dig det på sd-kursen i argumentation?

"Kan du inte svara, se till att kasta tillbaka frågan på motståndaren" (Åkesson, 199x).
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-02-12 16:52:40 följande:
    Om det inte fanns människor på platsen tidigare så räknas de som ursprungsbefolkningen. Fanns det människor på platsen tidigare och i sådant fall, vad kallades dessa för?
    Innan inka fanns det en massa olika kulturer i den regionen som nazca, kotosh, moche osv. Inka dök ju inte upp förrän vi 1150 talet. Finns lämningar från 10000BC. Men givetvis gjorde ju inte inka något för att bevara tidigare kulturer de var ju ett krigiskt expansivt folk som terroriserade sina grannar. Så på det viset kan man ju säga att spanjorerna gjorde området en tjänst som befriade dem från inkaismen.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-12 11:58:26 följande:

Enligt NE är en invandrare en person "som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid". Om själva skälet till migrationen, säger begreppet "invandrare" absolut ingenting.

F.ö. märker jag att du inte har läst din historia. Ibererna var nämligen inte kolonisatörer, de blev det, när de upptäckte vilka stora mineralfyndigheter av guld och silver där fanns. Och sen var det ju så att de flesta av de som emigrerade från Iberiska halvön till Amerika, inte var kolonisatörer, utan helt vanliga människor som du och jag, som ville skapa sig en bättre framtid.

F.ö. går ju den mest utbredda teorin om varför så få spanjorer på så kort tid kunde skaffa sig makt i Amerika, ut på att infödingarna hyste en tro om att gudar skulle nalkas dem, och när upptäcksresanden med besättningar kom, så skulle dessa utgöra förkroppsligandet av dessa gudar. Infödingarna var alltså kort och gott naiva invandrarkramare, och när de upptäckte vad som höll på att hända, var det försent!

Har ingen bätte koll på historia, den kan väl jämföras med kunskaperna om national- och makroekonomi därborta. Det tillhör dock ren allmänbildning att Christofer Columbus sökte en ny handelrutt till Indien - inte ditintills okända landområden att emigrera till.

Begrepp som "blev" hänvisar till en tidslinje och sammanhanget "spanjorerna raderade [aktuellt folk] ur historien" hänvisar knappast till tiderna innan spanjorerna koloniserade Sydamerika.

Prova igen och med förståelse för begreppen som personligen används och utan att kasta sten i glashus. Det brukar gå bättre så.
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 17:31:31 följande:

Innan inka fanns det en massa olika kulturer i den regionen som nazca, kotosh, moche osv. Inka dök ju inte upp förrän vi 1150 talet. Finns lämningar från 10000BC. Men givetvis gjorde ju inte inka något för att bevara tidigare kulturer de var ju ett krigiskt expansivt folk som terroriserade sina grannar. Så på det viset kan man ju säga att spanjorerna gjorde området en tjänst som befriade dem från inkaismen.

Så enbart Inka ska ha invandrat till Sydamerika ifrån Asien, medan övriga fanns där tidigare? Bara för att få ordning på pusslet innan bilden diskuteras vidare.

I övrigt så handlade inte samtalet om specifikt Inka, utan om samtliga folkslag som fanns i Sydamerika medan spanjorerna koloniserade området. Man kan dock leka diskussion ändå.
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-02-12 17:58:17 följande:
    Så enbart Inka ska ha invandrat till Sydamerika ifrån Asien, medan övriga fanns där tidigare? 
    Nej  alla indianfolken invanrdade från asien vet du. Skrev jag inte det? Du kanske har samma problem med läsförståelsen som vissa andra i tråden
    Digestive skrev 2015-02-12 17:58:17 följande:
    I övrigt så handlade inte samtalet om specifikt Inka, utan om samtliga folkslag som fanns i Sydamerika medan spanjorerna koloniserade området. Man kan dock leka diskussion ändå.
    Många av de folkslag som fanns i området hade ju redan inkaismens kolonisering tagit kål på. Du kanske var förargad över att inka fick konkurrens i koloniseringen?
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 18:30:58 följande:

Nej  alla indianfolken invanrdade från asien vet du. Skrev jag inte det? Du kanske har samma problem med läsförståelsen som vissa andra i tråden Många av de folkslag som fanns i området hade ju redan inkaismens kolonisering tagit kål på. Du kanske var förargad över att inka fick konkurrens i koloniseringen?

Utsvävningarna hade alltså ingenting med något att göra och ingen annan ursprungsbefolkning fanns att presentera. Grattis till förvirringen.

Vad förargelsen berörde beskrivdes klart och tydligt, bara att bläddra bakåt eller försöka minnas. Men, och som sagt, låt de personliga perspektiven flöda fritt. Ändå underhållning för en del.
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-02-12 18:54:22 följande:
    Utsvävningarna hade alltså ingenting med något att göra och ingen annan ursprungsbefolkning fanns att presentera. Grattis till förvirringen.
    Det kan mycket väl funnits en ursprungsbefolkning vi inte har något spår av idag. Just indianfolket kom inte dit förrän 10000BC från asien vad man vet.

Varför är det så viktigt med vilka som var ursprungsbefolking? Vi kan nog konstatera att de folk som levde där på 1500 talet när spanjorerna kom dit inte var ursprungsbefolkning iaf
    Digestive skrev 2015-02-12 18:54:22 följande:
    Vad förargelsen berörde beskrivdes klart och tydligt, bara att bläddra bakåt eller försöka minnas. Men, och som sagt, låt de personliga perspektiven flöda fritt. Ändå underhållning för en del.
    Verkligen kul
    Vad var det du var förargad över egentligen med att spanjorerna kom till sydamerika?
    På hela taget blev det ju en stor kulturberikning.

• sverker11
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 18:30:58 följande:
    Nej  alla indianfolken invanrdade från asien vet du
    Nja det finns vissa som har framlagt andra teorier. Det har bland annat talats om en kolonisering via båt från Afrika. Sedan var det väl  någon skalle som de hittade som ansågs vara europeisk och inte asiatisk/indiansk. Det kan alltså vara så att invandringen till den amerikanska kontinenten är en betydligt mer komplicerad historia än vad den gängse uppfattningen ger vid hand.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?