• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-14 04:17:12 följande:

Vi som är anti-SD behöver väl knappast fler väckarklockor, det är rätt tydligt vad SD håller på med.

Precis. Röstar man på Sd så röstar man på rasister. Och varför vill man rösta på ett gäng rasister om man själv inte är det? Räcker det att vara näthatare?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-14 00:11:52 följande:

"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?

Rekommenderar att man försöker dämpa extasen av att blott märka ord något - för det ser en aning småsint och sjukligt ut.

Det hör till ett välkänt faktum att spanjorerna spred sjukdomar med flit, genom att exempelvis dela ut sjukdomsbärande filtar. Spanjorerna förstörde även tempel och annat av historiskt värde med just avsikten att radera ursprungsbefolkningen ur historien, därav kom begreppet "folkmord" nära till hands - för det handlade just om att aktivt, medvetet och systematiskt förstöra dessa folkslag, på alla tänkbara sätt och vis.

Fanns det något sakligt och faktiskt argument att komma med?
  • Digestive

"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

För övrigt. Handlade detta nonsens om att smita från tidigare fråga? Nämligen ett utpräglat karaktärsdrag därborta, att både fult och olegitimerat smita från frågor när det passar sig.
  • Rataxes

Du borde nog fundera på hur du uttrycker dig, Både Dorian och Digestive har mer kunskap än dig om det mesta, förutom SD-kramande då förstås.

Och nej, jag delar inte alla deras åsikter så det är ingen idé att du kallar mig för något annat än liberal. 
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • sverker11
    Digestive skrev 2015-02-14 17:04:55 följande:
    Det hör till ett välkänt faktum att spanjorerna spred sjukdomar med flit, genom att exempelvis dela ut sjukdomsbärande filtar.
    Är inte det en myt?

Historien med filtarna låter som en klintbergare och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon trovärdig källa för det påståendet. Att indianerna dog som flugor i smittkoppor betvivlar jag inte men att det medvetet skulle spridits med filtar ställer jag mig tvivlande till.

en.wikipedia.org/wiki/History_of_smallpox
    en.wikipedia.org/wiki/Ward_Churchill_academic_misconduct_investigation

• Digestive
    sverker11 skrev 2015-02-14 21:22:23 följande:

Är inte det en myt?

Historien med filtarna låter som en klintbergare och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon trovärdig källa för det påståendet. Att indianerna dog som flugor i smittkoppor betvivlar jag inte men att det medvetet skulle spridits med filtar ställer jag mig tvivlande till.

en.wikipedia.org/wiki/History_of_smallpox

en.wikipedia.org/wiki/Ward_Churchill_academic_misconduct_investigation

Det finns en uppsjö av litteratur som menar att Francisco Pizarro smittade Aztekerna via sjukdomsbärande fabrikat av olika slag, både filtar och kläder nämns i litteraturen. Finner ingenting som ifrågasätter detta.

Andra länken - som just tar upp sidan av skepticism bland vissa akademiker - berör indiankrigen i Nordamerika, ungefär 300 år senare. Angående den biten, om än irrelevant för diskussionen, så styrker exempelvis William Trents personliga jounal teorin om att en sådan typ av krigsförning faktiskt utfördes; www.nativeweb.org/pages/legal/amherst/trent.html
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2015-02-14 08:29:13 följande:
     Räcker det att vara näthatare?
    Det verkar onekligen räcka för dig

Men så länge du håller dig till att hata på nätet är väl allt väl. För det var väl inte du som var och sköt på mötet om yttrandefrihet igår i Köpenhamn?
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-14 04:17:12 följande:
    Vi som är anti-SD behöver väl knappast fler väckarklockor, det är rätt tydligt vad SD håller på med.
    Exakt!
    sjuttiofemman skrev 2015-02-14 09:47:31 följande:

BRIS reagerar mot ärkerasisten Björn Söder:

expo.se/2015/bris-rasar-mot-bjorn-soder_6796.html

Om inte BS tar bort våldsbejakande och rasistiska inlägg på sin facebooksida så fort tillfälle bjuds innebär det väl att han inte anser att de är våldsbejakande och rasistiska.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-02-14 00:32:57 följande:

Just nu hatar jag SD lite extra för deras vurmande för Putin och Ryssland.
    Borde inte det vara en varningsklocka för anti-SD'are och samtidigt en väckarklocka för vår säkerhets- och försvarspolitik?

Jag ogillar överlag SDs ideologi som gör att de öht kan hamna i ett vurmande för Putin och Ryssland.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?