• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-05 22:22:43 följande:
    nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
    Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
    Blir någon verkligen förvånad att en värld i påhittade berättelser för barn inte finns i verkligheten? Dock avviker inte allt i Lindgrens böcker från en verklighet från forna tider.

Nej, jag talar om verklighet. Jämförelser med fantasivärldar får du hållas med själv.

Jepp. Har du inte läst länge nog här för att ha stött på just detta? Verklighet? Vems verklighet? Sådant ser nämligen olika ut beroende på vem du frågar.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:08:14 följande:
    Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.
    Ja, jag vill försvara allt som vår nation innebär och omfattar, frihet, demokrati bl.a. och faktiskt även människor med utländsk bakgrund som är bosatta i Sverige.
    Är det inte värt något?
    Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?
    Ja, hur nu det ska gå till?
    En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland.
    Jag har tidigare angivit varför det inte är en kortsiktig lösning och jag ställde även frågor om hur du ville att ett sådant samarbete skulle utformas.
    Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Javisst är det så. Försvaret ses ju bara som ett stort hål att ösa pengar i som folk inte tycker gör nytta när vi aldrig behöver använda försvarets resurser skarpt.
    Men i förlängningen har investeringar i militärt försvar förstås gjort mycket för industriell utveckling, för export, för hela arbetsmarknaden och förstås då även ekonomin. Men det är ju inte huvudskälet till att vi ska ha ett starkt försvar.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-05 22:36:05 följande:
    Jepp. Har du inte läst länge nog här för att ha stött på just detta? Verklighet? Vems verklighet? Sådant ser nämligen olika ut beroende på vem du frågar.
    Verklighet är alltid verklighet. Det som är idag är dagens verklighet. Det som var då var verkligheten då. Att din verklighet och min verklighet ser annorlunda ut innebär inte att någon av dem är mindre verklighet, utan att verkligheten i större sammanhang är min + din + en väldigt massa andra människors. Dock finns ibland behov att begränsa det man jämför till en tidsperiod eller geografiskt område exempelvis.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 22:49:19 följande:
    Ja, jag vill försvara allt som vår nation innebär och omfattar, frihet, demokrati bl.a. och faktiskt även människor med utländsk bakgrund som är bosatta i Sverige.
    Är det inte värt något?
    Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?
    Ja, hur nu det ska gå till?Jag har tidigare angivit varför det inte är en kortsiktig lösning och jag ställde även frågor om hur du ville att ett sådant samarbete skulle utformas.
    Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Javisst är det så. Försvaret ses ju bara som ett stort hål att ösa pengar i som folk inte tycker gör nytta när vi aldrig behöver använda försvarets resurser skarpt.
    Men i förlängningen har investeringar i militärt försvar förstås gjort mycket för industriell utveckling, för export, för hela arbetsmarknaden och förstås då även ekonomin. Men det är ju inte huvudskälet till att vi ska ha ett starkt försvar.

Ok. Då har jag missat det. Jag får läsa om dina inlägg och svara på sånt jag inte besvarat i morgon.

Du har förresten inte besvarat min fråga om jag ska försöka leta upp det sorgsna inlägget. Jag skulle gissa att det är mellan ett och två år sen du skrev det. Du har ju skrivit en hel del, tror jag, så det blir rätt mycket Tom Araya-läsning.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:57:33 följande:
    Ok. Då har jag missat det. Jag får läsa om dina inlägg och svara på sånt jag inte besvarat i morgon.
    Nu ser jag att det var inlägget som aldrig blev postat p.g.a. mitt trådlösa nätverk var nedkopplat när så skulle ske....blir till att skriva inlägget igen.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:57:33 följande:
    Du har förresten inte besvarat min fråga om jag ska försöka leta upp det sorgsna inlägget. Jag skulle gissa att det är mellan ett och två år sen du skrev det. Du har ju skrivit en hel del, tror jag, så det blir rätt mycket Tom Araya-läsning.
    Du får väl leta om du vill och känner att det fyller ett behov.
    Annars kan väl mina svar på frågan i den här tråden (inlägg #22212 exempelvis) duga.
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-05 22:22:43 följande:
    Som alla förändringar så kommer den inte hux flux utan pågår hela tiden, men jag är född 1973 och alltså uppväxt under 70- och 80-talet. Gick ut gymnasium 1990. Under denna tid var det oerhört ovanligt att föräldrar skjutsade sina barn till skolan. De flesta barn gick eller cyklade själva, några som hade längre åkte skolskjuts eller vanlig buss.
    Inte ens när jag gick förskola var det vanligt med bilskjuts utan föräldrar gick eller cyklade med sina barn, de som följde, annars var vi många som gick själva.

När föräldrar motiverar sitt bilskjutsande med att vägen p.g.a. trafikintensiteten är för riskfylld (detta trots betydligt mer och bättre utbyggda gång- och cykelvägar, samt farthinder och skyltning idag), då har utvecklingen gått för långt åt ett uppenbart negativt håll.
    nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
    Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
    Blir någon verkligen förvånad att en värld i påhittade berättelser för barn inte finns i verkligheten? Dock avviker inte allt i Lindgrens böcker från en verklighet från forna tider.

Nej, jag talar om verklighet. Jämförelser med fantasivärldar får du hållas med själv.

Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-05 07:31:58 följande:
    Precis. Västerländsk rättsuppfattning bygger på att man individualiserar och detta gäller även asylbedömningar medan den sverigedemokratiska människosynen bygger på kollektivisering.

Det är en (o)-lustig paradox att när Jimmie Åkesson förklarar att muslimer är de som i första hand bör nekas asyl eller när du gör en asylbedömning på gruppbasis av muslimer visar ni med all önskvärd tydlighet att ni har en människosyn som inte är anpassat till västerländskt rättstänkande - alltså precis det ni anklagar muslimer för att inte varaSkrattande

SD skiljer ut sig från övriga riksdagspartier i många avseenden - men främst genom sin tydligt rasistiska framtoning.

Alla politiska rörelser ägnar sig åt kollektivisering. Hur skulle det kunna vara på annat sätt? Alla ingår vi i olika kategorier, vare sig vi vill det eller inte: ålderskategori, etnicitet, kön, lönenivå, utbikldningsnivå, o.s.v.

Som jag ser det bör regeringspartier vara pragmatiska snarare än ideologiska. Att sträva efter ett ?mångkulturellt? samhälle är en ideologi, ett idéburet och opreciserat tankegods om ett idealsamhälle man vill uppnå. En våt dröm, för somliga.

Som folkvald representant för Sverige är det främst Sveriges väl som är ärendet. Det är inte bra för Sverige med en massa konflikter mellan olika folkgrupper, och att sådana konflikter uppstår, är uppenbart. Intressekonflikter. Igår t.ex., hörde jag på radion att Brandkåren i Malmö nu informerar om brandsäkerhet på arabiska. En intervjuad kille (arab) sa nåt i stil med att ?det är bättre att de informerar oss på arabiska för vi har inte fått lära oss svenska?. Märk: ?vi har inte fått lära oss?. Det är offerrollen som tillämpas som används. Det är inte: ?vi har inte lyckats lära oss svenska?.

Tendenserna syns redan. Det svenska samhället blir uppdelat. Det blir ?vi? (den grupp jag tillhör), mot ?dem?, den grupp andra tillhör, mot ?dem? (en tredje grupp) o.s.v. Parallellsamhällen. Mångkultur. Sverige är idag oerhört segregerat, och värre lär det bli, om denna utveckling fortsätter.

• Philipsson

OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?

• Philipsson
    Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.

En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland. 
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    ...
    Kan vi inte lösa problemen hur hjälpsamma och generösa vi än är så är det en dålig idé att ens försöka i den grad det medför betydande negativa konsekvenser för vårt samhälle.
    Att hjälpa, bidra och ta emot behövande i en grad där negativa konsekvenser för oss är på en försumbar eller hanterbar nivå är därför vad jag förespråkar.Du har helt rätt här, men du får lägga till en mängd länder och det innefattar även en del av de vi tar emot flyktingar ifrån. Tar vi exempelvis Afghanistan så flyr vissa för konflikt som USA varit del av och hade USA inte varit där så hade folk flytt ändå, fast av andra orsaker.

Jag anser inte detta är ett ansvar som ligger på Sverige i högre grad än något annat land i världen, däremot borde de inblandade ha lite större ansvar.

Det är klart att man kan diskutera kostnader förknippade med invandringen, men jag tror inte att det är möjligt att avgöra fördelningen kostnader/intäkter idag, i morgon i framtiden. Sverige har en god ekonomi, liksom för övrigt Tyskland, de bägge länder i EU som har den mest generösa asylpolitiken.

Det snackas om Sveriges "goda ekonomi". Sanningen är ju att Sverige hade en god ekonomi, en rik stat, frukten från goda år c:a 1920-1980, beroende på flera olika orsaker. Men nu har ju hela den offentliga sektorn länsats. Svenska skolan är i fritt fall (på lång sikt är detta katastrofalt för ett land) och arbetslösheten är mkt hög bland unga, industrin försvinner...det kommer att komma en rejäl baksmäll. Då är det många som kommer att använda nya argument.
  • oOOo  oOOo
    Philipsson skrev 2015-03-06 08:16:21 följande:
    OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?
    Testa att använda gamla sajten. Jag ser inte ditt problem. 

Men jag kanske lever i en idylliserad bild av verkligheten
    I min idylliserade bild av världen för ca 30 år sedan fanns inte ens internet är det inte märkligt i en idylliserad verklighet, jag gillar ju internet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?