• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hedersknyffel
    oOOo oOOo skrev 2015-03-05 22:11:36 följande:
    Kalla dem för b**dapelsin? smile2.gif
    Jag vet förstås inte men jag tror inte Kent har något emot röd apelsin. Det är nog andra som inte tål höra det.
    Lite taskigt av dig att inte visa empati med dem utan bara skriva ut ordet i klartext sådär. Lite empati har du väl? 
    Asså, vafan, va e re för fel med vanliga sneda gula apelsiner.

Jag tycker inte det är ok om någon skulle säga typ "bapelsin gubbjävel". Där drar jag gränsen!
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 16:32:28 följande:
    Inte enligt min uppfattning. Jag tycker att man befinner sig på ett sluttande plan - eller för att använda trådens språk i en lavin - om man börjar hjälpa andra av beräkning. Det kan inte vara något annat än en enskild persons behov av asyl som avgör om man får stanna i Sverige eller inte.

Att man sen i högre utsträckning borde försöka förmedla inställningen "Vad kan du bidra med och hur?" - ja, det är en helt annan sak eftersom personen då fått uppehållstillstånd.

Men det är klart att det är ett dilemma att en hel del flyktingar har en utbildningsnivå som innebär att det är svårt för dem att bli attraktiva på arbetsmarknaden och att många av dem dessutom hamnar på landsbygden där det är ont om arbetstillfällen

Jag tror förresten att SD som fenomen minst lika mycket är relaterat till att Sverige håller på att falla isär - i större expansiva städer och en landsbygd som håller på att dö eller förvandlas till ett sommarstugereservat. Det tycks vara en utveckling som inte går att hejda men där det ligger nära tillhands att ge invandringen skulden för en utveckling som saknar koppling till invandring överhuvudtaget.
    Själv är jag övertygad om att om alla andra behov i världen än våra egna styr vad vi lägger våra resurser på så hamnar vi i ett sluttande plan.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 18:45:13 följande:
    Själv är jag övertygad om att om alla andra behov i världen än våra egna styr vad vi lägger våra resurser på så hamnar vi i ett sluttande plan.
    Det var du som ville höja nivån.

Alla behov i världen styr inte var vi lägger våra resurser, eller hur?

Det finns ett Sverige som du anser att man bör lägga ner avsevärt mycket mer resurser än nu på att försvara. Om det överhuvudtaget ska finnas något som är värt att försvara finns det värden man inte får kompromissa bort.

Ett sådant är  att en person som söker asyl inte väljs bort för att man konstaterar att personen är svårt traumatiserad av krig och tortyr och visserligen har goda asylskäl men med stor sannolikhet blir svårintegrerad och därför aldrig lönsam för samhället.

För övrigt är det en bestickande omständighet att vi sannolikt inte alls hade haft lika många asylsökande om det inte varit så att gamla Sovjet (Afghanistan) och USA (Afghanistan; Irak och Syrien) trott på militärpolitiska lösningar på kriser.

Kostsamma misstag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-03 23:46:28 följande:
    Fast en fördubbling vid 4 val i raken gör det snarare till fakta.
    Nej, det är din åsikt. Din åsikt är inte fakta hur än starkt din åsikt är.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-04 13:58:25 följande:
    FDFMGA skrev 2015-03-04 09:42:31 följande:
    Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
    Vid en snabb genomgång av mina inlägg hittade jag inget som ens påminner om ett sådant uttryck, som sagt skulle jag bli förvånad om jag hade skrivit något sådant.

Fast jag kommer också ihåg detta och hur sorgligt jag tyckte det var att du tyckte det var så sorgligt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-03-05 19:52:45 följande:
    Fast jag kommer också ihåg detta och hur sorgligt jag tyckte det var att du tyckte det var så sorgligt.
    Mm, jag ska försöka hitta inlägget även om jag inte fått något svar på om det är mödan värt eller inte.

Tom Araya har ju nu förklarat att han kan känna vemod över att det gamla Sverige inte längre finns.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 19:20:57 följande:
    Det var du som ville höja nivån.

Alla behov i världen styr inte var vi lägger våra resurser, eller hur?
    Det är ju uppenbart det som vissa använder som argument för fortsatt hög invandring när lönsamhetsfaktorn avfärdats.
    Det finns ett Sverige som du anser att man bör lägga ner avsevärt mycket mer resurser än nu på att försvara. Om det överhuvudtaget ska finnas något som är värt att försvara finns det värden man inte får kompromissa bort.
    Du kan lika gärna vända på det, varför satsa på något du inte kan försvara?
    Ett sådant är  att en person som söker asyl inte väljs bort för att man konstaterar att personen är svårt traumatiserad av krig och tortyr och visserligen har goda asylskäl men med stor sannolikhet blir svårintegrerad och därför aldrig lönsam för samhället.
    Nej, där måste jag nog delvis hålla med dig.

Men jag tänker att någonstans måste man sätta en gräns för sitt eget ansvar i ett oändligt globalt problem...
    Kan vi inte lösa problemen hur hjälpsamma och generösa vi än är så är det en dålig idé att ens försöka i den grad det medför betydande negativa konsekvenser för vårt samhälle.
    Att hjälpa, bidra och ta emot behövande i en grad där negativa konsekvenser för oss är på en försumbar eller hanterbar nivå är därför vad jag förespråkar.
    För övrigt är det en bestickande omständighet att vi sannolikt inte alls hade haft lika många asylsökande om det inte varit så att gamla Sovjet (Afghanistan) och USA (Afghanistan; Irak och Syrien) trott på militärpolitiska lösningar på kriser.

Kostsamma misstag.
    Du har helt rätt här, men du får lägga till en mängd länder och det innefattar även en del av de vi tar emot flyktingar ifrån. Tar vi exempelvis Afghanistan så flyr vissa för konflikt som USA varit del av och hade USA inte varit där så hade folk flytt ändå, fast av andra orsaker.

Jag anser inte detta är ett ansvar som ligger på Sverige i högre grad än något annat land i världen, däremot borde de inblandade ha lite större ansvar.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-05 19:52:45 följande:
    Visst är det sorgligt att sakna något, dock behöver man inte lägga några särskilda värderingar i det.
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2015-03-05 20:14:11 följande:
    Mm, jag ska försöka hitta inlägget även om jag inte fått något svar på om det är mödan värt eller inte.
    Det beror väl på hur mycket du värderar din trovärdighet. Givet är förstås att du måste anse att du har någon trovärdighet att förlora för att det skall vara värt något, föga förvånande verkar du inte anse det finns någon
    Så, skippa du det där.

Du har ju dessutom redan visat att du inte drar dig för att skriva raljerande om andra utan att faktakolla. Det är om möjlig än värre.
  • oOOo  oOOo
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:23:42 följande:
    Visst är det sorgligt att sakna något, dock behöver man inte lägga några särskilda värderingar i det.
    Vissa saker är ok att sakna, Inkakulturen tex andra saker är sorgligt att sakna. Det gäller att kolla med sanningssägarna först så man inte råkar sakna fel saker.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?