• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    oOOo oOOo skrev 2015-03-05 20:38:13 följande:
    Vissa saker är ok att sakna, Inkakulturen tex andra saker är sorgligt att sakna. Det gäller att kolla med sanningssägarna först så man inte råkar sakna fel saker.
    Vad jag menar jag att det är rätt naturligt att känna en viss grad av sorg när man saknar något och därav är det sorgligt att sakna något.
  • oOOo  oOOo
    Tom Araya skrev 2015-03-05 21:01:28 följande:
    Vad jag menar jag att det är rätt naturligt att känna en viss grad av sorg när man saknar något och därav är det sorgligt att sakna något.
    Visst är det naturligt. För min del får du sakna precis vad du vill och känna hur mycket sorg du vill för detta.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:23:42 följande:
    Visst är det sorgligt att sakna något, dock behöver man inte lägga några särskilda värderingar i det.
    Jag menar att jag inte kan känna någon sådan saknad för att jag inte tycker så mycket har förändrats. Det har skapats någon typ av sockrad fantasi om hur det var förr som jag inte känner igen och därför inte kan sakna.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-05 21:06:00 följande:
    Jag menar att jag inte kan känna någon sådan saknad för att jag inte tycker så mycket har förändrats. Det har skapats någon typ av sockrad fantasi om hur det var förr som jag inte känner igen och därför inte kan sakna.
    Jag lägger märke till och minns detaljer, något jag vet alla inte gör i samma grad.

Jag kan sakna den tid då det inte var så förbannat mycket biltrafik runt skolor och dagis, det är ett exempel.
    Jag kan räkna upp många.
  • oOOo  oOOo
    Tom Araya skrev 2015-03-05 21:10:56 följande:
    Jag lägger märke till och minns detaljer, 
    En fin egenskap tycker jag
    något jag vet alla inte gör i samma grad.
    Mixed blessing. De går miste om en hel del men slipper dessutom uppleva en del som kanske inte alltid är trevligt. Låter som en ganska tråkig avtrubbad person dock.

• nihka
    Jag lägger märke till och minns detaljer, något jag vet alla inte gör i samma grad.

Jag kan sakna den tid då det inte var så förbannat mycket biltrafik runt skolor och dagis, det är ett exempel.
    Jag kan räkna upp många.
    Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
  • Speakers Corner

Jag kan räkna upp många.
    Får jag fråga dig, den där tiden du saknar, hur gammal var du när den pågick?
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
    Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
    Där hör du Tom, nu berättar sanningssägaren att det har inte existerat någon tid med mindre biltrafik som du får sakna. Det är bara en 'idylliserad' fantasivärld
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    Det är ju uppenbart det som vissa använder som argument för fortsatt hög invandring när lönsamhetsfaktorn avfärdats.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 19:20:57 följande:
    Det finns ett Sverige som du anser att man bör lägga ner avsevärt mycket mer resurser än nu på att försvara. Om det överhuvudtaget ska finnas något som är värt att försvara finns det värden man inte får kompromissa bort.
    Du kan lika gärna vända på det, varför satsa på något du inte kan försvara?Nej, där måste jag nog delvis hålla med dig.

Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.

Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?

En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland. 
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    ...
    Kan vi inte lösa problemen hur hjälpsamma och generösa vi än är så är det en dålig idé att ens försöka i den grad det medför betydande negativa konsekvenser för vårt samhälle.
    Att hjälpa, bidra och ta emot behövande i en grad där negativa konsekvenser för oss är på en försumbar eller hanterbar nivå är därför vad jag förespråkar.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 19:20:57 följande:
    För övrigt är det en bestickande omständighet att vi sannolikt inte alls hade haft lika många asylsökande om det inte varit så att gamla Sovjet (Afghanistan) och USA (Afghanistan; Irak och Syrien) trott på militärpolitiska lösningar på kriser.

Kostsamma misstag.
    Du har helt rätt här, men du får lägga till en mängd länder och det innefattar även en del av de vi tar emot flyktingar ifrån. Tar vi exempelvis Afghanistan så flyr vissa för konflikt som USA varit del av och hade USA inte varit där så hade folk flytt ändå, fast av andra orsaker.

Jag anser inte detta är ett ansvar som ligger på Sverige i högre grad än något annat land i världen, däremot borde de inblandade ha lite större ansvar.

Det är klart att man kan diskutera kostnader förknippade med invandringen, men jag tror inte att det är möjligt att avgöra fördelningen kostnader/intäkter idag, i morgon i framtiden. Sverige har en god ekonomi, liksom för övrigt Tyskland, de bägge länder i EU som har den mest generösa asylpolitiken.

Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-05 21:43:04 följande:
    Får jag fråga dig, den där tiden du saknar, hur gammal var du när den pågick?
    Som alla förändringar så kommer den inte hux flux utan pågår hela tiden, men jag är född 1973 och alltså uppväxt under 70- och 80-talet. Gick ut gymnasium 1990. Under denna tid var det oerhört ovanligt att föräldrar skjutsade sina barn till skolan. De flesta barn gick eller cyklade själva, några som hade längre åkte skolskjuts eller vanlig buss.
    Inte ens när jag gick förskola var det vanligt med bilskjuts utan föräldrar gick eller cyklade med sina barn, de som följde, annars var vi många som gick själva.

När föräldrar motiverar sitt bilskjutsande med att vägen p.g.a. trafikintensiteten är för riskfylld (detta trots betydligt mer och bättre utbyggda gång- och cykelvägar, samt farthinder och skyltning idag), då har utvecklingen gått för långt åt ett uppenbart negativt håll.
    nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
    Blir någon verkligen förvånad att en värld i påhittade berättelser för barn inte finns i verkligheten? Dock avviker inte allt i Lindgrens böcker från en verklighet från forna tider.

Nej, jag talar om verklighet. Jämförelser med fantasivärldar får du hållas med själv.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?