• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 07:56:06 följande:
    Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
    Jag kan känna mig främmande om jag hamnar på platser i Sverige där jag tycker att jag hör miljoner olika språk pratas men inte svenska - men det händer inte särskilt ofta.

Däremot åker jag betydligt oftare "hem" till staden och kvarteren där jag växte upp men jag känner mig aldrig så främmande som då, ett främlingsskap som bygger på igenkännande av något som var, men som aldrig mer kommer att bli.

Det är en märklig känsla att uppleva att hemma inte längre finns, mer än som skuggor av det förflutna i en själv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Speakers Corner
    FDFMGA skrev 2015-03-06 10:45:25 följande:
    Jag kan känna mig främmande om jag hamnar på platser i Sverige där jag tycker att jag hör miljoner olika språk pratas men inte svenska - men det händer inte särskilt ofta.

Däremot åker jag betydligt oftare "hem" till staden och kvarteren där jag växte upp men jag känner mig aldrig så främmande som då, ett främlingsskap som bygger på igenkännande av något som var, men som aldrig mer kommer att bli.

Det är en märklig känsla att uppleva att hemma inte längre finns, mer än som skuggor av det förflutna i en själv.
    Visst är det så, det är inte för inte dom säger you cant go home again.
    Jag var i somras på min mormor och morfars gamla stuga, dom själva är borta sen länge, men jag spenderade alla mina barndoms somrar där och det var rena bullerbyn, med några få hus där mor och farföräldrarna bodde, och så vi barnbarnen till dom gamla, en skock ungar som spenderade somrarna ihop.
    Nu ville jag återse och det var skövlat och förstört, det var så sorgligt, 
    Det var dags att ta adjö och jag kommer aldrig återvända. 
    Då kände jag den där känslan av främlingsskap som du skriver om.
    Den plats jag älskade fanns inte längre kvar. 

Däremot åker jag om och om och om igen till England, främst London, där jag växte upp som tonåring och det känns hemma, där hör jag hemma.
    Så jag är alltid sliten, när jag är där längtar jag hem till Sverige och när jag är här vill jag till England.
    Rotlös eller välsignad, jag vet inte. 
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 11:12:14 följande:
    Visst är det så, det är inte för inte dom säger you cant go home again.
    Jag var i somras på min mormor och morfars gamla stuga, dom själva är borta sen länge, men jag spenderade alla mina barndoms somrar där och det var rena bullerbyn, med några få hus där mor och farföräldrarna bodde, och så vi barnbarnen till dom gamla, en skock ungar som spenderade somrarna ihop.
    Det var dags att ta adjö och jag kommer aldrig återvända. 
    Då kände jag den där känslan av främlingsskap som du skriver om.
    Den plats jag älskade fanns inte längre kvar. 

Däremot åker jag om och om och om igen till England, främst London, där jag växte upp som tonåring och det känns hemma, där hör jag hemma.
    Så jag är alltid sliten, när jag är där längtar jag hem till Sverige och när jag är här vill jag till England.
    Rotlös eller välsignad, jag vet inte. 
    Mm, somligt bevarar man bäst i minnet orört av förändringar.

jag och min syster fattade mod och knackade på hos de nya ägarna till det hus vi bodde i varje sommar under barndomen.

Skitigt, oigenkännligt och de små vindsutrymmen där vi skrev hemliga meddelanden var så belamrade med skräp att man inte ens kom in.

När vi gick därifrån tittade vi på varandra och tänkte nog samma sak - Det här skulle vi aldrig ha gjort.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • oOOo  oOOo
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 11:12:14 följande:
    Hur var det nu, var det inte bara du som vuxit upp eller menar du att världen verkligen hade förändrats?

Är det helt plötsligt så att ditt minne nu är korrekt? Är det bara andras minne av saker och ting som är felaktiga?
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 07:56:06 följande:
    Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
    Som jag skrev tidigare har jag med min uppväxt i en Stockholmsförort på 80-talet inte upplevt ett invandrarfritt samhälle. Knappt en enda klass i skolan var helt utan utomnordiska invandrare. Då var det främst sydamerikaner, turkar (oftast kurder från Turkiet), jugoslaver och andra öststater. Jag har inget emot dem alls, umgicks med en del, det funkade och var på en hanterbar nivå.

Nej, jag tänkte inte heller på ekonomi, politik och sådana saker, men visst hade man åsikter och reflektioner om hur saker var och funkade.

Det jag menar är att samhället förändras, livet förändras o.s.v. i vissa fall till det bättre och i vissa fall till det sämre. Ibland känns det som att vissa saker ändras bara för ändrandets skull utan konsekvenstänk.
    Precis som det fanns saker man inte var helt nöjd med då så finns det även idag. Man kan inte förneka att allt blir inte bättre bara av att förändras.

Om jag jämför samhället med mitt arbete. I och med att man hela tiden lägger på sig nya erfarenheter så förändras man som arbetare och hur man arbetar. Men det är ju en förändring som alltid är till det bättre eftersom man använder sig av sin kunskap och erfarenhet hela tiden, väger gammal teknik mot ny och väljer det som funkar bäst, inte bara köper allt som är nytt rakt av. Resultatet blir att man hela tiden blir bättre, de jobb man gör blir bättre och det bästa av nytt och gammalt ger bättre ergonomi, bättre kvalitet, spar tid o.s.v.
    Så önskar jag att samhällsutvecklingen fungerade.
  • Tom Araya
    Philipsson skrev 2015-03-06 08:16:21 följande:

OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?

Japp, hela tiden. Brukar få stänga ner webbläsaren någon minut varje timme ungefär.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-03-06 08:16:21 följande:

OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?

Det är säkert invandrarnas fel om du frågar Sd.
  • sjuttiofemman

Eftersom Sd har störst andel rasister inom partiet jämfört med andra etablerade partier så borde det väl vara på sin plats att ta avstånd från de hatbrott som sker i Sverige varje dag? Det är ju uppenbart att Sd har eldat på fientligheten mot minoritetsgrupper.

www.svt.se/nyheter/amne/

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-03-06 13:08:13 följande:
    Det är säkert invandrarnas fel om du frågar Sd.
    Säkert Sd:s fel om man frågar Sd-hatarna (du är ju en sån)
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-06 13:10:03 följande:

Eftersom Sd har störst andel rasister inom partiet jämfört med andra etablerade partier så borde det väl vara på sin plats att ta avstånd från de hatbrott som sker i Sverige varje dag? Det är ju uppenbart att Sd har eldat på fientligheten mot minoritetsgrupper.

www.svt.se/nyheter/amne/

Ja och så borde även religiösa grupper och antirasister ta avstånd från hatbrott, för inte är väl Gud för hat!?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?