• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Tom Araya skrev 2015-03-10 02:06:02 följande:

Kan du inte se nationalism lite mer nyanserad, som att gemensamt jobba för och bidra till ett välfungerande samhälle som ger bra förutsättningar till ett gott liv.

Visst, om nationalism överhuvudtaget behövdes för det, det minsta lilla.

Har inte heller något särskilt emot just nationalism, utan gillar inte ideologier överhuvudtaget. Samtliga placeras på en skala mellan dåligt och förbannat dåligt. Människans tankekreaktivitet har inte riktigt utvecklats för att kunna diktera hur miljontals människor ska tänka, leva och känna med ett lyckat resultat. Det finns ingen anledning till att försöka i så abnormt stora skaror heller.

Ska någon hållbar gemenskap formas mellan väldigt många människor så får den gemenskapen bejaka och beröra människans känslor utan en massa påhitt som mellanhänder. Människor har förmågan att känna enhetlighet med Alltet, utan att ens få någonting förklarat för sig; vad säger det i sammanhanget? Att man egentligen säljer sig riktigt kort med nationalism.

Känner en helt naturlig och medfödd gemenskap med er ("er" som i alla) som i sig inte går att rubba på överhuvudtaget. Vi kan till och med se den gemenskapen i Universums uppbyggnad via vetenskaplig teori och observation - allt ifrån Big Bang (allt har en gång varit ett) till kvantmekaniska partikelförhållanden (allt håller fortfarande ihop som ett) och fraktaler (Alltet har en enda men en oändligt upprepande form). Jämför djupet på den gemenskapen med något som blott ett namnbyte skulle kunna rubba på, inte riktigt true stuff det senare. Människor säljer sig för kort och det beror just på ideologier som ämnas styra miljontals människor snarare än att upptäcka dem och på en väldig stor desperation.

Firar hellre att vi lever just här och nu samtidigt än att vi kan kalla oss för just svenskar och blöder hellre på riktigt än poserar i något låtsasblod. Behöver inte hitta på en gemenskap med någon när det redan finns en given och en betydligt större - som bara börjar vid gemenskap men som kan sluta i ren kärlek.

Man känner sig fram till gemenskap, man hittar inte på den. Varför fördikterade påhitt om hur och varför människor ska känna gemenskap med varanda samt inte göra det, bör ses som en ren styggelse rakt igenom. Genuin gemenskap och ogemenskap uppstår via möten och indirekta möten, inte via ideologiska författare och olika ledarfigurer som indoktrinerar deras alster.
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 02:06:02 följande:
    Kan du inte se nationalism lite mer nyanserad, som att gemensamt jobba för och bidra till ett välfungerande samhälle som ger bra förutsättningar till ett gott liv.
    Sånt tycker jag om, jag kallar det för solidaritet, och är inte bundet av några landsgränser eller etniciteter. 
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-12-25 16:00:26 följande:

Jaha nu har rassepacket tänt eld på en moské igen. Idioter!

Nu har polisutredningen visat att branden orsakades av en överhettad fritös, nu vill alla veta märket på vitvarutillverkaren som ägnar sig åt islamofobiska hatbrott.

Vad säger alla de som gick i fackeltåget mot en fritös?

Kommer Pansargeneralen att twittra om den nynazistiska fritösen?
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2015-03-10 01:33:14 följande:
    De uppgifter som finns består av ett videoklipp, som visar hur civila rusar fram mot avspärrningen för att slutligen värja sig från batonger som polisen viftar med - inget annat gör de civila i videoklippet.
    Nu hittar du på igen. Det som finns är ju den tolkning av situationen de journalister som var där, gjorde, och som de sen förmedlade till allmänheten.

Det är förvisso möjligt att de tolkade situationen "fel" men det kan ju knappast du veta någonting om.

Jag frågar mig vad det är i dessa våldsyttringar som pekåisterna på vänsterkanten är så förtjusta i. Det verkar precis som att ni njuter av när det blir upplopp, och ni tar alltid ställning för våldsverkarna, så länge dessa är invandrare. Vad BEROR detta på? Självhat? Revolutionsromantik? Närande av en dröm om kaos?

• Philipsson
    Digestive skrev 2015-03-10 06:30:19 följande:
    Visst, om nationalism överhuvudtaget behövdes för det, det minsta lilla.

Har inte heller något särskilt emot just nationalism, utan gillar inte ideologier överhuvudtaget. Samtliga placeras på en skala mellan dåligt och förbannat dåligt. Människans tankekreaktivitet har inte riktigt utvecklats för att kunna diktera hur miljontals människor ska tänka, leva och känna med ett lyckat resultat. Det finns ingen anledning till att försöka i så abnormt stora skaror heller.

Ska någon hållbar gemenskap formas mellan väldigt många människor så får den gemenskapen bejaka och beröra människans känslor utan en massa påhitt som mellanhänder. Människor har förmågan att känna enhetlighet med Alltet, utan att ens få någonting förklarat för sig; vad säger det i sammanhanget? Att man egentligen säljer sig riktigt kort med nationalism.

Känner en helt naturlig och medfödd gemenskap med er ("er" som i alla) som i sig inte går att rubba på överhuvudtaget. Vi kan till och med se den gemenskapen i Universums uppbyggnad via vetenskaplig teori och observation - allt ifrån Big Bang (allt har en gång varit ett) till kvantmekaniska partikelförhållanden (allt håller fortfarande ihop som ett) och fraktaler (Alltet har en enda men en oändligt upprepande form). Jämför djupet på den gemenskapen med något som blott ett namnbyte skulle kunna rubba på, inte riktigt true stuff det senare. Människor säljer sig för kort och det beror just på ideologier som ämnas styra miljontals människor snarare än att upptäcka dem och på en väldig stor desperation.

Firar hellre att vi lever just här och nu samtidigt än att vi kan kalla oss för just svenskar och blöder hellre på riktigt än poserar i något låtsasblod. Behöver inte hitta på en gemenskap med någon när det redan finns en given och en betydligt större - som bara börjar vid gemenskap men som kan sluta i ren kärlek.

Man känner sig fram till gemenskap, man hittar inte på den. Varför fördikterade påhitt om hur och varför människor ska känna gemenskap med varanda samt inte göra det, bör ses som en ren styggelse rakt igenom. Genuin gemenskap och ogemenskap uppstår via möten och indirekta möten, inte via ideologiska författare och olika ledarfigurer som indoktrinerar deras alster.
    Mångkultursideologin då? Du är ju själv ideolog om nåt.
  • sjuttiofemman
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 07:17:21 följande:

Sånt tycker jag om, jag kallar det för solidaritet, och är inte bundet av några landsgränser eller etniciteter. 

Nationalism har inget med solidaritet att göra och är iofs inte bundet av landsgränser men definitivt av etnicitet.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Nation
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2015-03-10 08:10:33 följande:

Nu har polisutredningen visat att branden orsakades av en överhettad fritös, nu vill alla veta märket på vitvarutillverkaren som ägnar sig åt islamofobiska hatbrott.

Vad säger alla de som gick i fackeltåget mot en fritös?

Kommer Pansargeneralen att twittra om den nynazistiska fritösen?

Misstänkte att nån av er skulle ta upp det.

Skönt att höra att den inte var anlagd. Och än mer värmande att det finns så många goda krafter som reagerar mot rasism och främlingsfientlighet.

Jag betackar mig för din nedlåtande attityd men det är symtomatiskt för Sd-lobbyn eller än mer högerut.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-03-10 08:52:41 följande:

Mångkultursideologin då? Du är ju själv ideolog om nåt.

Sen när blev det mångkulturella samhället en ideologi?
  • Philipsson
    Digestive skrev 2015-03-10 01:33:14 följande:
    De uppgifter som finns består av ett videoklipp, som visar hur civila rusar fram mot avspärrningen för att slutligen värja sig från batonger som polisen viftar med - inget annat gör de civila i videoklippet.

Man stormar genom våld. Att i hög fart försöka ta sig in på ett olovligt område, utgör knappast en stormning någonstans i världen - då termen knappast bejakar farten som man har, utan medlen som används.

Nej, snarare ett exempel på förvirrat svammel. Besitter inte dessa åsikter och handlar inte så överhuvudtaget. Struntar snarare blankt i "mångkultur" då det inte utgör grundproblemet överhuvudtaget - utan det gör folks klena integritet, när det egna livet inte duger om inte hrla omgivningen återspeglar det. Och det gäller för alla parter, kan tilläggas; muslimer som absolut måste ha det "muslimskt" överallt och svenskar som absolut måste ha det "svenskt" överallt, har allihop en lika klen integritet.

Och nationalism gör ingenting annat än att försämra denna integritet och ersätta den med en flyktig och instabil lycka av inbördes beundran - en lycka så flyktig och instabil att den hotas av blott något främmande. Nationalism såg dagens ljus för att motivera befolkning att gå ut i annars omotiverade krig, inget vackrare än så.

Det vackra återfinns i vad man upplever - det tar man helt ensamt med sig in i döden, sin egen unika upplevelae av livet - och behöver man nationalism, ett folk om 9 miljoner som för sig helt snarlikt med en själv och en flagga att vörda för att kunna uppleva livet som fullgott så har man en rätt bisarr upplevelsevärld i det egentliga.

Helt otroligt vad folk begär av livet. En tragisk hjärntvätt alltihop.

"- Hej, jag behöver ett landområde på ungefär en halv miljon kvadratkilometer där ingenting känns allt för främmande för mig för att ha levt ett fullgott liv. Finner inget konstigt alls i detta. Behöver inte alla det?"
    Du resonerar så obildat och dumt att man blir beklämd.

Nationalismen är ju tätt sammankopplad med franska revolutionen. Det var via denna den moderna rättsstaten skapades i Europa. och civilrätten, de medborgerliga rättigheterna och likhet inför lagen, grunden för FN:s mänskliga rättigheter. Under l' ancient régime föddes människor in i en klass, som bestämde deras rättsliga status.

Vad du och dina gelikar verkar vilja, är att återgå till medeltiden. Att vurma så för (icke-demoikratiska) islamstater där religiösa nomenklaturor styr landet utifrån religiösa dogmer, men samtidigt berikar sig och de sina via mångmiljarderskontrakt vad oljan beträffar, är inget annat än exotism och inbilskhet. Du begriper uppenbarligen inte vad det är du påstår dig stå för.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 09:06:30 följande:
    Sen när blev det mångkulturella samhället en ideologi?
    Du missuppfattar (som vanligt).

Det mångkulturella samhället är i sig är inte en ideologi, men idén och genomdrivandet av det mångkulturella samhället - alltså att man med politik ska se till att olika kulturer finns på en och samma plats -, är en ideologi.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?