• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 07:17:21 följande:
    Sånt tycker jag om, jag kallar det för solidaritet, och är inte bundet av några landsgränser eller etniciteter. 
    Varför kan det inte vara bundet till landsgränser eller etniciteter?
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 09:06:30 följande:
    Sen när blev det mångkulturella samhället en ideologi?
    Sedan folk började sträva efter det.
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2015-03-10 06:30:19 följande:
    Visst, om nationalism överhuvudtaget behövdes för det, det minsta lilla.

Har inte heller något särskilt emot just nationalism, utan gillar inte ideologier överhuvudtaget. Samtliga placeras på en skala mellan dåligt och förbannat dåligt. Människans tankekreaktivitet har inte riktigt utvecklats för att kunna diktera hur miljontals människor ska tänka, leva och känna med ett lyckat resultat. Det finns ingen anledning till att försöka i så abnormt stora skaror heller.

Ska någon hållbar gemenskap formas mellan väldigt många människor så får den gemenskapen bejaka och beröra människans känslor utan en massa påhitt som mellanhänder. Människor har förmågan att känna enhetlighet med Alltet, utan att ens få någonting förklarat för sig; vad säger det i sammanhanget? Att man egentligen säljer sig riktigt kort med nationalism.

Känner en helt naturlig och medfödd gemenskap med er ("er" som i alla) som i sig inte går att rubba på överhuvudtaget. Vi kan till och med se den gemenskapen i Universums uppbyggnad via vetenskaplig teori och observation - allt ifrån Big Bang (allt har en gång varit ett) till kvantmekaniska partikelförhållanden (allt håller fortfarande ihop som ett) och fraktaler (Alltet har en enda men en oändligt upprepande form). Jämför djupet på den gemenskapen med något som blott ett namnbyte skulle kunna rubba på, inte riktigt true stuff det senare. Människor säljer sig för kort och det beror just på ideologier som ämnas styra miljontals människor snarare än att upptäcka dem och på en väldig stor desperation.

Firar hellre att vi lever just här och nu samtidigt än att vi kan kalla oss för just svenskar och blöder hellre på riktigt än poserar i något låtsasblod. Behöver inte hitta på en gemenskap med någon när det redan finns en given och en betydligt större - som bara börjar vid gemenskap men som kan sluta i ren kärlek.

Man känner sig fram till gemenskap, man hittar inte på den. Varför fördikterade påhitt om hur och varför människor ska känna gemenskap med varanda samt inte göra det, bör ses som en ren styggelse rakt igenom. Genuin gemenskap och ogemenskap uppstår via möten och indirekta möten, inte via ideologiska författare och olika ledarfigurer som indoktrinerar deras alster.
    Jag tror man behöver något att samlas runt som symboliserar något gemensamt, för att jobba mot gemensamma mål, vilket för Sverige och den svenska befolkningen är nationalstaten Sverige.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-10 16:02:50 följande:
    Hm, vi har varit inne på det tidigare när du inte förmått tillgodogöra dig enkel text: Lästräning kan hjälpa.

Inte hjälper det att du visar att du ännu är kvar i trotsåldern, för övrigt ett beteende som är symtomatiskt för SD-svansenSolig

Angående personliga pronomen så är det vedertaget att man använder "hen" om personer man inte vet könet på, så det får du nog vackert finna dig i.

Seså, be någon om hjälp med SAOB nu. Den finns på nätetSkrattande
    Men nu har jag ju sagt till dig att jag är man. Varför respekterar du då inte det?

Mm, läs artiken i SAOB. Vad får man ut av den? Jo, att man utförde redaktionella ändringar 2014. Tidigare stod där alltså "symptom", vilket markeras genom "1symptom". Att man nu har satt "symtom" som uppslagsord istället beror ju på att sådana som du inte kunde lära er att skriva "symptom", och därför har man nu accepterat denna förenkling.

I SAOL finns båda alternativen med.

Tänk att du inte klarar av att läsa en artikel i en ordbok. Tragiskt.
  • sjuttiofemman
    Tom Araya skrev 2015-03-10 16:25:57 följande:
    Sedan folk började sträva efter det.
    Vet du ens vad en ideologi är?
    Det mångkulturella samhället är motpolen till assimilationssamhället, dvs en grundläggande syn på hur man anser att nya medborgare i samhället ska bemötas. Det är alltså mer ett synsätt än ideologier som liberalism, kommunism, anarkism osv osv. Hajar du?

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-03-10 16:43:28 följande:
    Att man nu har satt "symtom" som uppslagsord istället beror ju på att sådana som du inte kunde lära er att skriva "symptom", och därför har man nu accepterat denna förenkling.
    Jaaaaa allt är en konspiration! Kom igen, berätta mer :)
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-10 16:43:28 följande:
    Men nu har jag ju sagt till dig att jag är man. Varför respekterar du då inte det?

Mm, läs artiken i SAOB. Vad får man ut av den? Jo, att man utförde redaktionella ändringar 2014. Tidigare stod där alltså "symptom", vilket markeras genom "1symptom". Att man nu har satt "symtom" som uppslagsord istället beror ju på att sådana som du inte kunde lära er att skriva "symptom", och därför har man nu accepterat denna förenkling.

I SAOL finns båda alternativen med.

Tänk att du inte klarar av att läsa en artikel i en ordbok. Tragiskt.
    Nja, mot bakgrund av hur du handskas med sanningen i övrigt  så ligger det nära tillhands att utgå från att din trovärdighet i fråga om din könstillhörighet ligger på samma nivå.

Du försökte rätta sjuttiofemman när han/hon skrev symtomatiskt, vilket för övrigt är den vanligaste varianten. 

Själv är jag man - och som man och människa skulle jag be om ursäkt om jag hade gjort bort mig så till den milda grad.

Medan du i stället slingrar dig - ingen har påstått att det inte är ok att skriva symptomatiskt - ingen förutom du bryr väl sig egentligen om en sådan skitsak.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 16:23:17 följande:
    Varför kan det inte vara bundet till landsgränser eller etniciteter?
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 16:35:37 följande:
    Jag tror man behöver något att samlas runt som symboliserar något gemensamt, för att jobba mot gemensamma mål, vilket för Sverige och den svenska befolkningen är nationalstaten Sverige.
    Nej, man behöver inte alls det för att känna solidaritet och vilja jobba mot något gemensamt, 
    Att du gör det, innebär inte att det är så för oss andra. 
  • sjuttiofemman
    FDFMGA skrev 2015-03-10 17:13:35 följande:

Nja, mot bakgrund av hur du handskas med sanningen i övrigt  så ligger det nära tillhands att utgå från att din trovärdighet i fråga om din könstillhörighet ligger på samma nivå.

Du försökte rätta sjuttiofemman när han/hon skrev symtomatiskt, vilket för övrigt är den vanligaste varianten. 

Själv är jag man - och som man och människa skulle jag be om ursäkt om jag hade gjort bort mig så till den milda grad.

Medan du i stället slingrar dig - ingen har påstått att det inte är ok att skriva symptomatiskt - ingen förutom du bryr väl sig egentligen om en sådan skitsak.

Ja hen vill nog gärna styra om fokus från jobbiga frågor till något banalt :)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?