• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-12 13:21:38 följande:
    Men då Ph.

Nu får du nog be någon om hjälp igen. Den vedertagna objektsformen är "hen".

Jag kan ge ett exempel: Tänk dig att någon undrar: "Vad är det med den där Ph, egentligen, begriper du varför hen inte bara kan be om ursäkt för sina dumheter?"

Då kanske någon annan svarar: "Hen är som hen är - man skulle ju inte precis vilja vara förälder till hen och ansvarig för hens uppfostran".

Nu har du ett exempel där du kan försöka träna lite.

Skämt åsido. Du gör bara bort dig än mer när du envisas med att flagga med din okunnighet. Språknämnden rekommenderar "hen" som objektsform. 

Förstår du inte att du inte kan sätta dig på språkligt höga hästar innan du ens lärt dig att krypa hjälpligtSkrattande
    "Hen" är en neologism, d.v.s. inte vedertagen alls, och i den mån denna neologism används, så används den aldrig om en person vars kön är känt och där vederbörande uttryckligen har sagt att han är en man och inte vill vara korrelat till "hen".

Som sagt, du ägnar dig åt samma sak som de som kallar svarta för "negrer", d.v.s. blott för att förolämpa.
  • Philipsson

SD-rekord hos SIFO:

160 SVT Text Söndag 15 mar 2015
    BAKGRUND PUBLICERAD 14 MARS

Opinionen enligt Sifos mätning

Väljarstöd i procent med förändring
    från februari i procentenheter:

Moderaterna 23,9 (+1,8)
    Folkpartiet 5,1 (-0,1)
    Centerpartiet 6,6 (-0,4)
    Kristdemokraterna 4,0 (-0,7)

Socialdemokraterna 29,8 (+0,9)
    Vänsterpartiet 6,5 (-0,7)
    Miljöpartiet 6,6 (-1,3)

Sverigedemokraterna 13,9 (+0,9)
    Fi 2,5 (-0,2)
    1.956 tillfrågades under perioden 2-12
    mars om vilket parti de skulle rösta
    på om det var val i dag.
    Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-10 11:10:04 följande:
    Symptomatiskt är det att du inte kan stava till symptomatiskt.
    Men Ph.

Först förolämpade du Sjuttiofemman genom att påstå att den mest vedertagna stavningsvarianten av symtomatisk inte var korrekt.
    Philipsson skrev 2015-03-12 11:38:57 följande:
    Efter preposition, påbjuds objektsform av pronomenet. Missade du det i skolan?

Ett symptom på obildning, som du försöker upphöja till dygd.

Och därefter visade du att du inte ens klarar av att avgöra vad som är objektsformen av ett enkelt pronomen.
    Philipsson skrev 2015-03-15 19:09:17 följande:
    "Hen" är en neologism, d.v.s. inte vedertagen alls, 
    Och nu har du fått för dig att "hen" inte är vedertaget.

Svenska Akademien har en annan uppfattning.

tinyurl.com/l8caozp

Mot bakgrund av hur du beter dig i den här tråden kommer jag även fortsättningsvis att använda hen om jag syftar på dig. Jag anser inte att du är trovärdig.

Men jag har inget emot att ändra mig, om du ber Sjuttiofemman om ursäkt och om du slutar att kalla folk batikhäxor så lovar jag att utgå från att det är sanningen du skriver -  när du påstår att du är man.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-12 11:36:36 följande:
    Grejen är den att dessa individer skriver "hen" för att förolämpa, precis som en del kallar svarta personer för "negrer", för att just förolämpa.

Individer som håller på så, är onda på det där mellanmänskliga planet. Inte sällan, emellertid, gör de sitt yttersta för att framställa sig som goda. De håller vackra tal om de svaga i samhället, men sticker ut ögonen på folk i sin omgivning bara för att det gynnar dem. Falskheten förkroppsligad.

Det är den mobbade homosexuella pojkens hämnd.

Hand mot hand, rättframhet, saklighet, fysisk styrka; sådan kamp flyr de!

Intriger, falskspel, det är deras livsluft.
    Grejen är att du känner dig förolämpad helt i onödan och att du inte kan ändra på världen utan bara på dig själv och din inställning.

Hen används för att uttrycka att det antingen handlar om en man eller kvinna och den som känner sig förolämpad över att beskrivas som antingen man eller kvinna gör gott i att revidera sin syn. Att kalla någon för neger är däremot rasistiskt.
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-15 19:09:17 följande:
    "Hen" är en neologism, d.v.s. inte vedertagen alls, och i den mån denna neologism används, så används den aldrig om en person vars kön är känt och där vederbörande uttryckligen har sagt att han är en man och inte vill vara korrelat till "hen".

Som sagt, du ägnar dig åt samma sak som de som kallar svarta för "negrer", d.v.s. blott för att förolämpa.
    Finn fem fel - om det räcker.
  • Tom Araya

Angående diskussionen om hur åsikter om invandring ser ut över lag, inte bara hos SD och deras väljare:

Metro 16/3:

Så många svenskar tycker att invandringen fungerar dåligt
    Nästan lika många svenskar som är positiva till invandringen tycker att den fungerar dåligt. ?Svenska folket ger ett tydligt underkännande till hur integrationen fungerar.?

www.metro.se/nyheter/sa-manga-svenskar-tycker-att-invandringen-fungerar-daligt/EVHocp!oifvYN4F6ayn6/
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-18 05:47:38 följande:

Angående diskussionen om hur åsikter om invandring ser ut över lag, inte bara hos SD och deras väljare:

Metro 16/3:

Så många svenskar tycker att invandringen fungerar dåligt
    Nästan lika många svenskar som är positiva till invandringen tycker att den fungerar dåligt. ?Svenska folket ger ett tydligt underkännande till hur integrationen fungerar.?

www.metro.se/nyheter/sa-manga-svenskar-tycker-att-invandringen-fungerar-daligt/EVHocp!oifvYN4F6ayn6/
    Ja, fast åsikten att integrationen fungerar dåligt leder enligt enkäten inte nödvändigtvis till slutsatsen att lösningen är minskat flyktingmottagande/invandring.

Tvärtom. 60 procent anser att invandring är positivt för Sverige och lika många anser att flyktingmottagandet bör ligga kvar på nuvarande nivåer - eller öka.

Mest anmärkningsvärt är kanske att så stor andel som 77 procent oroar sig för ökad främlingsfientlighet. Man skulle ju kunna tro att alla dessa är medlemmar på FL och så att säga dagligen upplever hur propagandan från SD:s nätarmé flödar in på forumet.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 06:51:13 följande:
    Ja, fast åsikten att integrationen fungerar dåligt leder enligt enkäten inte nödvändigtvis till slutsatsen att lösningen är minskat flyktingmottagande/invandring.
    Det har inte så stor betydelse om det är ett missnöje som får väljare att fly övriga partier.
    Tvärtom. 60 procent anser att invandring är positivt för Sverige och lika många anser att flyktingmottagandet bör ligga kvar på nuvarande nivåer - eller öka.
    36% säger att vi ska ta emot färre flyktingar och 70% säger att vi inte ska ta emot fler.
    Man kan anta att det fler eller färre mottagna per år i förhållande till tidigare som har frågats.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-18 11:03:08 följande:
    Det har inte så stor betydelse om det är ett missnöje som får väljare att fly övriga partier.
    36% säger att vi ska ta emot färre flyktingar och 70% säger att vi inte ska ta emot fler.
    Man kan anta att det fler eller färre mottagna per år i förhållande till tidigare som har frågats.

Frågan är en aning felställd.

Själv anser jag att det vore fantastiskt om vi kunde ta emot färre flyktingar men med bibehållen bedömningsnivå av asylskäl. Alltså - orsaken till att vi tar emot flyktingar är att folk flyr från krig och förföljelse och vem önskar inte att de som söker sig hit kunde komma för att de vill, inte för att de måste.

En mig närstående person blev en gång uppringd av ett av Sveriges mest välrenommerade opinionsinstitut som genomförde en undersökning på uppdrag av KD. Hon fick svara på vad hon tyckte om Alf Svensson - och de tre svarsalternativen gick från neutralt till starkt positivt,

Som man frågar får man ofta svar.

Det intressanta med den här undersökningen är att mer än dubbelt så många oroar sig över en tilltagande  främlingsfientlighet än över invandringen. Men inte ens det är tolkningsbart, Sverigedemokrater oroar sig mer än genomsnittet över den tilltagande främlingsfientligheten.

Det vore intressant att veta vad de egentligen oroar sig för. Knappast att de själva blir alltmer främlingsfientliga, kanske de har förläst sig på sagoberättelserna från SD:s propagandaarmè på nätet och är oroade för att de ska få sina muslimska kollegers (om de nu har några) avföring i sina kaffekoppar.

Jag syftar på den här tråden och undrar hur många sekunder en motsvarande tråd som handlade om sverigedemokrater skulle få finnas kvar på FL..

www.familjeliv.se/forum/thread/74871430-svenskar-ar-radda-for-muslimer-ett-exempel-fran-min-arbetsplats
Svar på tråden Varför hatar folk SD?