• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 23:31:17 följande:
    Nja, jag har inga problem med att kalla SD kulturrasister. Om du vill kan jag länka till ett inslag med Jimmie Åkesson där han förklarar att det i första hand är flyktingar från muslimska länder som ska hindras från att få asyl i Sverige.

Där kan man säkert tala om oförenliga kulturer. SD menar dels att islam är ett potentiellt hot mot Sverige och dels att de kulturella mönstren innebär att gruppen är omöjlig att assimilera.

En person som däremot har ett annat synsätt än det du och SD företräder utgår inte från gruppen utan den enskilda individen. Och där blir det verkligen en kulturkrock eftersom ett uttalande som t ex att vi importerar ett kulturmönster som inte passar in här omtolkas till individnivå och då blir det väldigt tydligt att bakom kostymen är det samma gamla skränande rasism som alltid.

Åtminstone tycker jag att det blir tydligt då, typ: En afghan ut med honom. 

Jag köper inte femöreskostymen budskapet vävts in i.

Egentligen är det märkligt. Jag måste ha läst 1.000 inlägg där sverigedemokrater påstår att de kallas rasister bara för att de vill begränsa invandringen och nästan lika många förklaringar att det inte handlar om detta.
    Till skillnad mot herr Åkesson och hans låtsasdemokrater så anser jag alla vara assimilerbara generellt sett, även om undantag kan finnas på individnivå.
    Jag anser att etnicitet och kulturell bakgrund inte har någon större betydelse. Visst kommer folk från Afrika eller mellanöstern generellt sett ha svårare att assimileras än tjecker, polacker och finnar, men det är inte omöjligt.
    Att afghansk kultur och svensk kultur inte är kompatibla innebär inte per automatik att en afghan inte kan bo och fungera väl i Sverige, det är just tanken med monokulturalism.
    Sverigedemokrater gör skillnad på folk och folk - så de kallas rasister för att de är rasister.
    Felet i ditt resonemang är att du hela tiden lägger in värdering av människor som en aspekt i andra människors sätt att tänka kring invandringspolitik.
    Människovärde har inte ett skit att göra med mitt sätt att resonera.
    När det gäller ansvar så kan man göra skillnad på folk och folk, inte utefter värde utan efter ansvar och den skillnaden gör alla folk och alla nationer, för att det är legitimt i prioriteringen av egna resurser. Var nation har det huvudsakliga ansvaret för sitt folk. Om det av olika skäl fallerar så kan andra länder hjälpa till och det gör Sverige, mer än väl.
    Att jag anser att vi tar vårt globala ansvar och inte behöver ta mer har inget med värde på människor att göra, utan att det påverkar hur nationen klarar av att både ta sitt huvudsakliga ansvar och sitt sekundära, delvis kollektiva (gemensamt med resten av världen) och delvis självpåtagna ansvar att möjliggöra en dräglig tillvaro för människor som flytt hit från andra länder.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 00:08:11 följande:
    I ett konstaterande av vad som är kompatibelt och inte ligger förstås en värdering.
    Nej, inte mer än för pusselbitarna i ett pussel.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-19 00:53:13 följande:
    Till skillnad mot herr Åkesson och hans låtsasdemokrater så anser jag alla vara assimilerbara generellt sett, även om undantag kan finnas på individnivå.
    Jag anser att etnicitet och kulturell bakgrund inte har någon större betydelse. Visst kommer folk från Afrika eller mellanöstern generellt sett ha svårare att assimileras än tjecker, polacker och finnar, men det är inte omöjligt.
    Att afghansk kultur och svensk kultur inte är kompatibla innebär inte per automatik att en afghan inte kan bo och fungera väl i Sverige, det är just tanken med monokulturalism.
    Sverigedemokrater gör skillnad på folk och folk - så de kallas rasister för att de är rasister.
    Felet i ditt resonemang är att du hela tiden lägger in värdering av människor som en aspekt i andra människors sätt att tänka kring invandringspolitik.
    Människovärde har inte ett skit att göra med mitt sätt att resonera.
    När det gäller ansvar så kan man göra skillnad på folk och folk, inte utefter värde utan efter ansvar och den skillnaden gör alla folk och alla nationer, för att det är legitimt i prioriteringen av egna resurser. Var nation har det huvudsakliga ansvaret för sitt folk. Om det av olika skäl fallerar så kan andra länder hjälpa till och det gör Sverige, mer än väl.
    Att jag anser att vi tar vårt globala ansvar och inte behöver ta mer har inget med värde på människor att göra, utan att det påverkar hur nationen klarar av att både ta sitt huvudsakliga ansvar och sitt sekundära, delvis kollektiva (gemensamt med resten av världen) och delvis självpåtagna ansvar att möjliggöra en dräglig tillvaro för människor som flytt hit från andra länder.
    Problemet är närmast att du lever i tron att dina egna värderingar är objektiva sanningar, vilket ditt svar till Nihka visar med all önskvärd tydlighet.

Av riksdagspartierna är det bara SD som förespråkar assimilering, vilket innebär att man med SD-retorik kan argumentera för att vissa kulturer inte är kompatibla med den svenska utan att fördenskull nödvändigtvis påstå att detta innebär att enskilda individer från dessa kulturer inte kan förenas med den svenska - men då är förutsättningen naturligtvis att de ger upp sin gamla kultur, alltså assimileras med den svenska.

Men om man lämnar SD-bubblan så talar man i stället om integration, ur detta perspektiv så får påståendet att vissa kulturer inte är kompatibla med varandra en helt annan innebörd eftersom integration innebär att man inte ger upp sin bakgrund när man blir en del av något nytt.

Självklart är det en värdering från din sida när du i inlägg efter inlägg väljer en SD-diskurs.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Philipsson

Det är bara för politiker och batikhäxor det ännu inte har framgått att dessa gängrelaterade skjutningar/mord har med invandringspolitik att göra. Ju större invandring, desto svårare att integrera dem. Sunt förnuft!

För att ingen ska säga: "Vad snackar du om?" (eftersom en del av er tydligen gör ert bästa för att vända bort blicken från det som händer och sker), bifogar jag länk:

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2660760-extra-tva-doda-minst-tre-allvarligt-skadade-i-natt

Och nu har tydligen även "oskyldiga" skadats och eventuellt strukit med. Inte så konstigt att så sker, när de går loss med automatvapen på en restaurang.

Vilka bär skulden Jo, alla de som röstar på sjuklövern.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-19 08:54:46 följande:

Det är bara för politiker och batikhäxor det ännu inte har framgått att dessa gängrelaterade skjutningar/mord har med invandringspolitik att göra. Ju större invandring, desto svårare att integrera dem. Sunt förnuft!

För att ingen ska säga: "Vad snackar du om?" (eftersom en del av er tydligen gör ert bästa för att vända bort blicken från det som händer och sker), bifogar jag länk:

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2660760-extra-tva-doda-minst-tre-allvarligt-skadade-i-natt

Och nu har tydligen även "oskyldiga" skadats och eventuellt strukit med. Inte så konstigt att så sker, när de går loss med automatvapen på en restaurang.

Hm, så du är i gasen så här tidigt på morgonen.

Och nu ger du alla som röstat på Sjuklövern skulden för skottlossningar i Göteborg.

Tja, så länge du inte löper amok och utkräver rättvisa och dom så är du nog rätt harmlös.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 00:55:45 följande:
    Nej, inte mer än för pusselbitarna i ett pussel.
    Det som gäller för pusselbitar gäller förstås inte för människor - åtminstone inte de mer utvecklingsbara. Kompatibilitet är ett subjektivt begrepp när det gäller människor för det är väl människor vi pratar om?
  • nihka

Nice. Du anklagar ungefär 87% av Sveriges röstberättigade befolkning för skuld till våld och mord I Göteborg i natt. Du har sagt att du röstar på SD om jag inte minns fel. Jag tycker du har valt rätt parti. Du får säkert en hel del gehör för dina bisarra åsikter där.
  • sjuttiofemman

Med andra ord har Sd skuld i alla de politiska mord, rån och våldsbrott som extremhögern utförde under 90-talet. Känns det fortfarande bra?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-03-19 09:27:42 följande:
    Nice. Du anklagar ungefär 87% av Sveriges röstberättigade befolkning för skuld till våld och mord I Göteborg i natt. Du har sagt att du röstar på SD om jag inte minns fel. Jag tycker du har valt rätt parti. Du får säkert en hel del gehör för dina bisarra åsikter där.
    sjuttiofemman skrev 2015-03-19 09:34:26 följande:
    Med andra ord har Sd skuld i alla de politiska mord, rån och våldsbrott som extremhögern utförde under 90-talet. Känns det fortfarande bra?

Det är lite obehagligt eftersom det är första steget till ett vansinne som kan få allvarliga konsekvenser. Nästa steg är då att man utkräver ansvar och gör sig själv till domare. Antar att det är detta som är drivkraften för nästan all terrorism.

Men vad gäller Ph så utgår jag från att hen är en rätt beskedlig figur som nöjer sig med att förklara att alla som röstat på Sjuklövern är skyldiga till mord.

SD:s budskap är ju rätt grumligt - och lockar väl i relativt stor utsträckning till sig förmågor som Ph.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-19 09:07:40 följande:
    Hm, så du är i gasen så här tidigt på morgonen.

Och nu ger du alla som röstat på Sjuklövern skulden för skottlossningar i Göteborg.
    Ja, det är ju ni med era röster som står bakom detta totalhaveri som är svensk invandrings- och integrationspolitik, inklusive ideologin att Sverige skulle bli ett s.k. mångkulturellt samhälle. Ni ska ju inte komma och säga att ni inte visste vad ni röstade på.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?