• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-19 12:23:29 följande:
    Du fortsätter med ditt hennande.
    Det tar sig. Du är med och utvecklar nya former av hen med hennande. Tycker dock det kunde stavas henande. Ändå kreativt. Hot-och-våld-kreativiteten är jag dock inte lika imponerad över.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 19:03:17 följande:
    Man kan värdera människor, kultur eller vad som helst...

Det finns vetenskap bakom teorin att mångkulturalism inte fungerar.
    Men du värderade ju inte utan ansåg att du konstaterar "vad som är kompatibelt och vad som inte är det". Jag anser att du värderar.

Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-03-19 12:08:43 följande:

Det har jag ingen aning om. Jag röstade inte på Sd förrän 2014, så det är först efter det jag s.a.s. har ett ansvar i det avseendet.

Men jag efterfrågar ditt ansvar, du som fortsätter att rösta på partier som vill fortsätta med ghettoiseringen. Varför vägrar du inse att också du har ett ansvar?

Så du menar att du är ansvarig för vad Sd säger, gör och beslutar? Vilket ansvar tar du för järnrörsskandalen? Har du pudlat i media?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
    Men du värderade ju inte utan ansåg att du konstaterar "vad som är kompatibelt och vad som inte är det". Jag anser att du värderar.
    Men du har fel.
    Om jag sätter värde 14 på sak X1 och värde 10 på sak X2 så värderar jag.
    Om jag väljer apelsiner istället för äpplen idag så värderar jag inte, för jag kan tycka precis lika mycket om apelsiner och äpplen, det är inte grunden för mitt val.
    Om du konstaterar att en vän, partner eller kollega inte är kompatibel med dig så är det ett konstaterande och inte en värdering. Det säger inte om du eller den andre är värd mer eller mindre eller om det ens finns en skillnad i värde.
    nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
    Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?
    Att olika kulturer finns representerade inom nationens gränser är inte vad mångkultur betyder. De som gör skillnad i begreppen (alla gör inte det) brukar kalla det du menar för kulturell pluralism.

Multikulturalism är en politisk inriktning som strävar mot mångkultur eller multikultur.
    Mångkultur är när fler kulturer lever sida vid sida och ingen särskild kultur har utpräglad makt, eller alla har makt och inflytande.

Man pratar ibland om USA, Canada och Australien som mångkulturer, men i själva verket har de en kultur som präglar samhället,vilket för Australien och USA är den anglosaxiska kulturen och i Canada en egen mix av europeisk och anglosaxisk kultur. I dessa fall är nationalstaten skapad runt denna mix av kultur så att den har blivit landets egen.
    I de flesta andra fall där kulturer försökt leva sida vid sida inom samma gränser har det lett till konflikter och ofta inbördeskrig. I nordamerika ledde dessa konflikter till att man gjorde upp i strid först vilken kultur och värderingar som skulle råda, innan man fick det USA man har idag.

Som jag tidigare skrev: att du är född i Afghanistan, pratar ett annat språk hemma och med landsmän, är katolik eller äter falafel till middag som bofast i Sverige är inte vad som skapar mångkultur, mycket av detta kan du faktiskt göra även som svensk.

1. Det finns studier som visar att en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter.

2. Jag anser att det är svensk kultur som ska ena oss i Sverige, det är de värderingarna vi ska leva efter, oavsett om du är född i Sverige, Finland, Chile eller Somalia. Så länge man följer det är etnicitet inget problem.

Tänk dig själv hur svensk demokrati, frihet och jämlikhet skulle påverkas om kultur med annan syn skulle få mer inflytande...
    Hur skulle det påverka klimatet för kvinnor, människor med avvikande sexuell läggning, olika religiösa trosinriktningar, människor med olika kulturell och etnisk bakgrund?

• familjenstygg
    sjuttiofemman skrev 2015-03-19 09:34:26 följande:
    Med andra ord har Sd skuld i alla de politiska mord, rån och våldsbrott som extremhögern utförde under 90-talet. Känns det fortfarande bra?
    Troligen berodde det på att det fanns för lite fritidsgårdar vilket då innebär att det var samhällets fel och att ingen kan lastas för vad som hänt eller tvingas ta något personligt ansvar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-19 13:25:38 följande:
    Jag vet inte vad de har för politiska åsikter i övrigt (Paula är nog någon form av liberal tror jag), men vad de uttrycker kring invandring och integration vid intervjuer och föreläsningar stämmer väl överens med mina åsikter och ligger till grund för hur jag skulle vilja att det fungerar. SD har inte ett skit med det att göra.
    Inte för dig, vilket inte hindrar mig från att tycka att du argumenterar som en sverigedemokrat och tycks lägga in värderingar i begrepp som mångkultur som åtminstone innebär att jag inte kan skilja mellan din och SD:s syn på invandring.

Nåja, jag skulle själv aldrig använda begreppet mångkulturalism av många skäl, bland annat för att begreppet tolkas så olika - och jag vet ju egentligen inte vilken tolkning som är din.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:11:50 följande:
    Inte för dig, vilket inte hindrar mig från att tycka att du argumenterar som en sverigedemokrat och tycks lägga in värderingar i begrepp som mångkultur som åtminstone innebär att jag inte kan skilja mellan din och SD:s syn på invandring.

Nåja, jag skulle själv aldrig använda begreppet mångkulturalism av många skäl, bland annat för att begreppet tolkas så olika - och jag vet ju egentligen inte vilken tolkning som är din.
    Mångkulturalism är en politiks ideologi som förespråkar multikultur/mångkultur i den meningen att det ska ske en integration mellan svenska värderingar och värderingar som kommer med folk från andra länder genom invandring.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:11:50 följande:
    ...och jag har sagt att det är en slump. Hur skulle du känna om jag kopplade ihop dig med partier du inte stödjer, enbart genom att tolka de åsikter du uttrycker?
    Dessutom stämmer det inget vidare, vilket framkommer tydligt bara av att läsa dina inlägg om SD och vilka åsikter jag uttrycker. Ta bara det om vilken invandring vi ska ha och om integration/assimilering. Du skrev själv att SD inte vill ha hit muslimer alls.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-19 22:20:14 följande:
    Mångkulturalism är en politiks ideologi som förespråkar multikultur/mångkultur i den meningen att det ska ske en integration mellan svenska värderingar och värderingar som kommer med folk från andra länder genom invandring.
    Tolkningsbart.

Jag tror att få anser annat än att det finns övergripande svenska värderingar, som till exempel svensk lag som alla måste rätta sig efter.

För övrigt tycks mångkulturalismen vara ett begrepp som betonar kollektivet. Själv är jag mer intresserad av individen - och jag kan ju se hur många olika subkulturer jag har integrerade i mitt eget sätt att leva och tänka, samt att det ändå funkar och för det mesta till och med utgör en helhet.

Mina subkulturer tycks vara kompatibla med varandra. Är det inte detta det handlar om för många, det som Soran Ismail försökte förklara för SD-gänget på Kungsgatan, att han kan vara kurd och svensk samtidigt.

Du vet - när de förklarade för honom att Sverige är deras land - inte hans och att han ska passa sig när de kommer till makten.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-19 22:28:28 följande:
    ...och jag har sagt att det är en slump. Hur skulle du känna om jag kopplade ihop dig med partier du inte stödjer, enbart genom att tolka de åsikter du uttrycker?
    Dessutom stämmer det inget vidare, vilket framkommer tydligt bara av att läsa dina inlägg om SD och vilka åsikter jag uttrycker. Ta bara det om vilken invandring vi ska ha och om integration/assimilering. Du skrev själv att SD inte vill ha hit muslimer alls.
    Fast det är skillnad på att påstå att jag tycker du argumenterar som en sverigedemokrat och att du är sverigedemokrat.

Får jag fråga vilka invändningar du har mot SD:s syn på invandring och invandrare?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?