• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:20:23 följande:
    Jag tillhör de som sympatiserar med delar av SD's politik. MEN om de skall få min röst vill jag först se en seriös framtoning och att de visar att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet.

Jag tycker det är obehagligt att läsa på Avpixlat och att det är beklagligt att de fortfarande har så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar jag inte anser att beslutsfattare bör ha. Spektrat av både sympatisörer och aktiva politiker är brett, för brett i mitt tycke. Jag undrar om Åkesson verkligen klarar uppgiften att rensa ut rötäggen. Därför hoppas jag istället att den tydliga opinion som visas genom väljarstatistiken tas på allvar av de övriga partierna, och att de ändrar sin invandringspolitik.

I denna tråden finns intelligenta SD-debattörer men det är beklämmande att se nivån på inläggen hos vissa av er andra. Jag har inte orkat läsa hela tråden, men håller med meningsmotståndarna om att det finns en hel del äkta rasism, osaklighet, personagrepp och ett allmänt väldigt märkligt sätt att bemöta argument. På samma sätt agerar tyvärr vissa aktiva SD-politiker.

Jag hatar ingen, men beklagar att dessa individer är i vägen för en bra debatt.

Så förutom att du anser att SD inte har en seriös framtoning, inte visat att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet, att det finns så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar som du inte anser beslutsfatttare bör ha, alldeles bortsett från hur nivån fluktuerar här och även gör  bland vissa aktiva SD-politiker så sympatisersar du med delar av deras politik?

SD har en vindkraftpolitik som jag skulle kunna jag skulle säga att jag sympatiserar med, men när jag tittar på helheten så går ju partiet fett bort av pga av de taskiga värderingarna. Ett parti har inte otur så ofta utan jag anser att det har en rutten kärna bakom en polerad fasad som ständigt krackelerar.

De individer som skriker högst om att det inte finns någon debatt är de som förhindrar en.
  • Bongo Bong
    Ermenegildo skrev 2014-01-09 22:29:48 följande:
    Då kan du ju bidra till att hyfsa till debatten. Du skriver att du "tillhör de som sympatiserar med delar av SD's politik." I princip finns det ju bara EN del så jag antar att du menar att du vill begränsa invandringen till Sverige? Eller är det något annat?
    Nej, naturligtvis handlar det om det. Jag skulle dessutom vilja se större satsningar på integration. Saken är att jag egentligen inte vill hyfsa till en debatt i frågan SD. De kommer inte att få min röst.  
    Däremot letar jag efter forum där invandringsfrågan kan diskuteras sansat. Sd-kontrollerade sådana tillhör inte dem. Familjeliv är sveriges största forum, hoppades på bättre tur här.

Men det är första tråden jag kommenterar och ens läser i och att döma av reaktionerna på detta tvivlar jag. 
  • Digestive
    Antje skrev 2014-01-09 22:46:28 följande:
    Fast nu handlar ju tråden om de fina landsvänliga Sverigedemokraterna och inte om dom icke rumsrena missnöjespartierna inom sjuklövern. Om dessa antidemokratiska och brokiga partier får du starta en egen tråd.

Håll dig till topic.
    Äpple
  • Bongo Bong
    nihka skrev 2014-01-09 22:47:59 följande:

Så förutom att du anser att SD inte har en seriös framtoning, inte visat att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet, att det finns så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar som du inte anser beslutsfatttare bör ha, alldeles bortsett från hur nivån fluktuerar här och även gör  bland vissa aktiva SD-politiker så sympatisersar du med delar av deras politik?

SD har en vindkraftpolitik som jag skulle kunna jag skulle säga att jag sympatiserar med, men när jag tittar på helheten så går ju partiet fett bort av pga av de taskiga värderingarna. Ett parti har inte otur så ofta utan jag anser att det har en rutten kärna bakom en polerad fasad som ständigt krackelerar.

De individer som skriker högst om att det inte finns någon debatt är de som förhindrar en.
    Ja precis. Jag tycker invandringsfrågan bör adresseras annorlunda än idag. Men jag tror inte SD är partiet som skall ges det förtroendet.
    Förhindrar jag en debatt alltså?
  • Digestive
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:55:22 följande:
    Ja precis. Jag tycker invandringsfrågan bör adresseras annorlunda än idag. Men jag tror inte SD är partiet som skall ges det förtroendet.
    Kan bara hålla med. Att ge förtroende till ett parti som överhuvudtaget kan presentera en flytande skuggbudget efter en mandatperiod, kan ses som ganska fördelaktigt - och då har den bristande empatin, lögnerna som drabbar människor intimt och hatet inte ens räknats med.

Det här kulturanspråket som färre än 20% av befolkningen gör (och troligen allt färre i praktiken, då det handlar om ett egentligen enfrågeparti som berör minskad immigration), kan även ses som tämligen lustigt.
  • Bongo Bong
    Antje skrev 2014-01-09 23:01:39 följande:
    Det går inte att integrera utomeuropeiska invandrare i ett civiliserat samhälle så vi behöver såklart mer klarsynta lösningar än integration. Åtminstone är det ytterst sällsynt.

Nej, familjeliv är inte sveriges största forum, faktum är att tom den sverigevänliga bloggen Avpixlat har fler besökare än FL.

Sveriges största forum heter Flashback och där finns dessutom till skillnad från här människor som klarar av enkla logiska resonemang och har mer än grundskola bakom sig, dom flesta människor där tycker också om Sverige. Lite skillnad mot de batik-klädda och obildade oikofoberna här.

Lycka till med diskussionerna, förvänta dig inget vettigt här. Bara en massa lögnare, vänsterextrema propagandaspridare och okunniga floskelmaskiner.
    Jag kollade efter forum, och http://www.svenskaforum.com/ anser att Familjeliv är störst. Skitsamma. Är aktiv på flashback också, men jag tycker det, liksom Avpixlat, spårar ur för snabbt där.
  • effemgea
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:55:22 följande:
    Varför inte starta en tråd som en ren test. 

Rubriken på den här borgar ju för skyttegravsdiskussion och visserligen kan jag inte minnas någon tråd som inte mynnar ut i att handla om SD och rasism men någon gång kan ju bli den första.

Det blir lätt tvådimensionellt i skyttegravar. Min erfarenhet från slutna diskussionsgrupper och verkligheten är att man kan vara kritisk till mycket angående invandringspolitiken i en konstruktiv dialog - där man inte alls behöver vara överens men ändå ha en givande diskussion.
  • Digestive
    Antje skrev 2014-01-09 23:12:24 följande:
    Nog om moderaterna nu, Ja vi har diskuterat Reinfeldts empatiska förmåga och vi kan även konstatera att M är ett utpräglat enfrågeparti vars enda agenda går ut på att göra Sverige mångkulturellt i en hisnande fart (för att i slutändan bryta ner välfärdsstaten)

Lögnerna har vi också varit inne på, och då inte bara dina.

Diskutera det fina landsvänliga partiet SD nu istället, det är väl ändå det som är topic?
    Äpple
  • Digestive
    effemgea skrev 2014-01-09 23:09:35 följande:

Rubriken på den här borgar ju för skyttegravsdiskussion och visserligen kan jag inte minnas någon tråd som inte mynnar ut i att handla om SD och rasism men någon gång kan ju bli den första.

Det blir lätt tvådimensionellt i skyttegravar. Min erfarenhet från slutna diskussionsgrupper och verkligheten är att man kan vara kritisk till mycket angående invandringspolitiken i en konstruktiv dialog - där man inte alls behöver vara överens men ändå ha en givande diskussion.
    Intressant! Glad
  • Bongo Bong
    effemgea skrev 2014-01-09 23:09:35 följande:

Ja! Återkommer om det. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?