• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    M Y L F skrev 2014-01-10 17:08:34 följande:
    Du svarar inte på om vi är ansvariga för andra eu länders medborgare? 

Du kan tycka att jag har fel och jag kan tycka att du har fel, det säger ju inte att någon har rätt eller hur.

Jag tycker att det finns många viktiga frågor som måste behandlas, ett är hur vi ska hantera alla som kommer hit, hur vi ska ta hand om dem, hur vi ska få in dem i samhället. Det hänger ihop med vårt välfärd, så som skola, sjukvård och åldringsvård. Jag vill veta hur vi ska fixa bostäder för alla, hur våra barn ska få en bättre skola, hur vi ska hantera den orolighet som nu rör sig i Sverige. Jag tycker att det är fördjävligt att det har blivit vi och dom. 

Jag undrar vilken kunskap du har som kan få mig mer upplyst? Det är ju viktigt att man får sanningen nu när det är valtider, så att man röstar på det som känns rätt.

Vilken okunskap sitter jag på?
    De så kallade "eu-migranterna" från Bulgarien och Rumänien borde vi vända vid gränsen och ge inreseförbud. Kåkstäder och tiggeri hör inte hemma här. Kommer socialbidrag att delas ut till dessa är det kört.

www.dailymail.co.uk/news/article-2531440/Sold-Flights-buses-Romanians-Bulgarians-head-UK.html

England kommer få det tufft också. Tydligen är det tanken på bidrag som lockar. Inga överraskningar där i och för sig.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 17:08:34 följande:
    Du svarar inte på om vi är ansvariga för andra eu länders medborgare? 

Du kan tycka att jag har fel och jag kan tycka att du har fel, det säger ju inte att någon har rätt eller hur.

Jag tycker att det finns många viktiga frågor som måste behandlas, ett är hur vi ska hantera alla som kommer hit, hur vi ska ta hand om dem, hur vi ska få in dem i samhället. Det hänger ihop med vårt välfärd, så som skola, sjukvård och åldringsvård. Jag vill veta hur vi ska fixa bostäder för alla, hur våra barn ska få en bättre skola, hur vi ska hantera den orolighet som nu rör sig i Sverige. Jag tycker att det är fördjävligt att det har blivit vi och dom. 

Jag undrar vilken kunskap du har som kan få mig mer upplyst? Det är ju viktigt att man får sanningen nu när det är valtider, så att man röstar på det som känns rätt.

Vilken okunskap sitter jag på?
    Det beror på vad du menar med "ansvariga". Som EU medborgare har du rätt att exempelvis arbeta i andra EU-länder på samma villkor som de som redan bor där. Du har också under vissa förutsättnignar rätt att ta del av sjukvård m m. Jag tycker det är ett mycket bra system, jag har själv för länge sen utnyttjat möjligheten att läsa i ett annat EU-land.

Vissa frågor är åsiktsfrågor där det inte finns rätt eller fel, andra är rena faktafrågor. SD bygger eller rättfärdigar i hög grad sina åsikter på felaktiga fakta eller ologiska slutsatser.

Genom att du i samma stycke talar om invandrare och vård skola och omsorg bidrar du till det "vi och dom"-tänk du skriver att du inte gillar. De utmaningar vi har inom välfärden påverkas nämligen knappt alls av om vi stänger alla gränser imorgon. Om vi till och med hade avflyttning från Sverige, skulle det då vara positivt för välfärden, tror du?

Jag vet inte vilka kunskapsbrister du har men resonemanget tyder som sagt på att du tror att invandringen är en mycket större ekonomisk fråga för Sverige än vad den är. Här har SD varit skickliga i sin propaganda, när man påstår att man skulle kunna förbättra ekonomin för alla möjliga olika samhällsgrupper om man bara fick begränsa invandringen. Det är fel.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-10 00:40:15 följande:
    Om inte lagen duger som riktmärke för dig, så har jag inte ytterligare argument. Nej, jag har aldrig sagt att flytkingar nödvändigtvis skall hamna i Italien (eller Grekland och Malta). Däremot har vi en Dublinförordning som säger att det är första land som gäller. Att Italien & Co inte klarar av alla har jag full förståelse för men det måste ju inte per automatik innebära att sista land (efter att ha passerat ett halvdussin på vägen) måste vara Sverige.
    Dublinförordningen är vad som gäller så länge inte den ändras, dock har Sverige valt att göra rätt många avsteg de senaste åren. Så länge vi är medlemmar i EU får vi tyvärr acceptera dessa regler, något jag beklagar men sannolikt inte av samma anledning som du.

Om man skall tro den gode Zulmay Afzali så är väl Afghanistans rättsväsende precis så korrupt som man kan befara vilket ju var anledningen till att han flydde landet. Ett korrupt rättsväsende föder korrupta människor.

Helt seriöst -och jag skall inte använda det emot dig - kan du inte berätta lite om vad de flyktingar gjort för att förtjäna en biljett till helvetet - och gärna vad som hände i stället. (Jag har själv ett antal exempel i min närhet som jag kan dra via inboxen om du kan hålla informationen för dig själv). Helvetet är förresten alldeles för milt för de två nära exempel jag tänker på.

Lagen säger faktiskt inte att det är just olagligt att vistas i Sverige efter ett utvisningsbeslut och att de som gör det är kriminella. Det skulle inte gå om det vore så för då kunde man åtala de myndigheter som "tvingar" människor in i "kriminalitet" när man ger utvisningsbeslut och är väl medveten om att beslutet inte kan verkställas. Man kunde i så fall också åtala de myndigheter (migrationsverket, kommuner, mfl) som hjälper "kriminella"  I stället finns helt lagliga möjligheter att stanna kvar och dessutom få hjälp. Hur mycket hjälp man får beror bl a på graden av samarbete. Det hela är väldigt reglerat och det finns inga kriminella vuxna eller kriminella barn i förskola eller skola av orsaken att de vistas i landet och går i skolan och Sveriges rektorer begår inte lagbrott när de erbjuder dem platser.

Det är en väldigt ledsam debatt som ofta förs av SDare om "kriminella", "olagliga" och "illegala" människor.

Om man ska tro på Zulmay Afzali och dig så går det inte att tro på honom för han kommer ju från ett land som enligt dig föder korrupta människor eftersom det har ett korrupt rättsväsende ...

Visst finns det säkert förutom rena brottslingar som myglat sig in människor som ljuger och helt verkar sakna moral men att det skulle gälla så många är inte min erfarenhet. Sedan ligger det säkert lite covert prestige bland en del unga män i att skryta med vilka valser man kommit undan med att dra. Av de jag träffat är det enbart ett litet fåtal som man misstänker inte har rediga asylskäl. En lögn kräver fler lögner som i sin tur kräver fler och till slut blir det svårt att hålla ordning på vad man har sagt och så försäger man sig i ett obevakat ögonblick. Sedan cirkulerar det en hel del skrönor om vad som är gångbart som skäl, speciellt efter en förändring av regler och desperata människor kan tro att dessa skäl är bättre att komma med än de riktiga.

Nej, jag vill inte gå in på detaljer. Jag är inte här för att nära främlingsfientliga med historier om det invandrare och flyktingar gör fel. Det är noga rapporterat och överrapporterat på främlingsfientliga sajter och det som behövs är att det bra uppförandet från den stora, stora majoriteten flyktingar och invandrare kommer fram mer. Jag nämnde det bara för att det är en del av verkligheten.
  • M Y L F
    Ermenegildo skrev 2014-01-10 17:30:16 följande:
    Det beror på vad du menar med "ansvariga". Som EU medborgare har du rätt att exempelvis arbeta i andra EU-länder på samma villkor som de som redan bor där. Du har också under vissa förutsättnignar rätt att ta del av sjukvård m m. Jag tycker det är ett mycket bra system, jag har själv för länge sen utnyttjat möjligheten att läsa i ett annat EU-land. Vissa frågor är åsiktsfrågor där det inte finns rätt eller fel, andra är rena faktafrågor. SD bygger eller rättfärdigar i hög grad sina åsikter på felaktiga fakta eller ologiska slutsatser. Genom att du i samma stycke talar om invandrare och vård skola och omsorg bidrar du till det "vi och dom"-tänk du skriver att du inte gillar. De utmaningar vi har inom välfärden påverkas nämligen knappt alls av om vi stänger alla gränser imorgon. Om vi till och med hade avflyttning från Sverige, skulle det då vara positivt för välfärden, tror du? Jag vet inte vilka kunskapsbrister du har men resonemanget tyder som sagt på att du tror att invandringen är en mycket större ekonomisk fråga för Sverige än vad den är. Här har SD varit skickliga i sin propaganda, när man påstår att man skulle kunna förbättra ekonomin för alla möjliga olika samhällsgrupper om man bara fick begränsa invandringen. Det är fel.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu

Nu blev det lite mer intresant, vilka jobb far man som EU imigrant, om inte tiggeri ses som jobb vill saga. Ar det ok att ge socialbidrag till EU medborgare for att dem ar det taskigt i sina hemlander? Du verkar ju veta varfor just Sverige ser en obegransad invandring som ren vinst, hur da om jag far lov att fraga? Varfor slass inte eu om alla manniskor? Varfor forlorar vi en generation till Norge om vi nu ar det sa bra med jobb och vart ar dem? Norge borde ju vilja ta in mycket mer folk an oss med tanke pa att dem faktiskt ar i beov av arbetskraft. Varfor gar det sa mycket battre i Finland i skolan? Kan du bevisa att det inte skulle bli nagon skillnad om vi under nagra ar strop at invandrinngen? Jag tycker mer att det ar andra som forminskar det faktum att invandring kostar pengar da det inte andlar om arbetskraft. Lika skrammande som du tycker att SD antagligen ar skrammande av motsatt asikt. Nu fick sig nog SD en rost iaf, men tills dess far jag leva med att vara moderat.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:17:04 följande:
    Jag blir nyfiken på dig. Vad är du egentligen? Man? Kvinna? Ålder? Yrke? Bostadsort? Gift? Singel? Barn? Kristen?
    Du känns extremt "osvensk" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag får inget grepp om dig.
    Brukar sällan ge en så tydlig bild men eftersom vederbörande har bjudit på personlig information tidigare, i allmänhet, samt haft en del personliga meningsutbyten med den här skribenten - så hade det känts lite unket att inte bjuda tillbaka.

Man.
    Säsongsarbetare på sin höjd.
    Botkyrka kommun.
    32.
    Sambo.
    2.
    Så kallat flummig.

Få etiketter beskriver den här människan lika hållbart som följande tre; 1), anarkist, med största fokus på socialt leverne, 2.) värdenihilist, 3.) tillvaroagnostiker. Har inget intresse av att "vara" och "är" ingenting - utan utgör en samling potentiell verklighet som letar efter samklang med Universum på samtliga nivåer och plan. Stannar aldrig, söker alltid utveckling.

Det gjorts en del försök med psykologiska analyser och kan meddela att det finns drag av det mesta, om än inga utredda eller djupt uttalande för hela personen. Det hela resulterar i en väldigt dynamisk människa, varför överstående 3 punkter beskriver den mest hållbart, men särskilt utmärkande drag att nämna; ADD som ett spår utav bemästrad ADHD, sociopati samt mani och depression men inte så utpräglat att det kan kallas för manodepressivt och främst mani kan ta överhand numera och vid någorlunda ålder. Ingetdera talar dock helt och hållet för människan här men om begreppsapparaten inom psykologi ändå önskas användas så ligger dessa begrepp närmast till hands för beskrivning.
    Vederbörande har nämnt Aspergers men det finns inte mycket av sådana drag här. Alla drag arbetas det aktivt med mot bemästring, då samtliga (även samtliga icke nämnda som anbelangar andra människor) ger positiv utdelning vid kontroll (de förträngs inte, medicineras inte bort eller dylikt, utan utforskas, tampas med och bemästras.
    Bär samtliga drag med stolthet och har ständigt krav samt nya krav på en personlig utveckling utan stopp.

Vet inte hur "osvensk" ska bemötas. Har anor i Sverige så långt släktforskning sträcker sig (till 1600-talet) och då släktskapet inte har haft någon historia utav ekonomier för att flytta på sig flitigt, så går nog släktledet väldigt långt bakåt inom Sveriges geografiska gränser. Älskar platsen, kroppen består utav den ända ner på molekylär nivå, ett utbyte av molekyler som har pågått sedan 1981. Att hata platsen skulle utgöra ett självhat som organism. Har viss fallenhet för nationalism, angående Sverige, men människans suveränitet går alltid före i teorin och även i slutgiltig känsla.

Observera att det inte känns vidare bra att skriva det här utan ger helt enkelt tillbaka enligt ovan förklaring. Möter helst och så ofta det går, människan före ideologier samt dylikt påhitt, då det senare aldrig definierar människan med säkerhet (något annat underskattar människans dynamik och dumförklarar henne) och handlar bara om fixerad image och fasader - och sådana lock lyfts det gärna på.

Sådär, hoppas att det här gav vad det söktes efter. Ger helt enkelt tillbaka för att storheten med att ha gett - utav det mänskliga - bekänns och har respekt.

Orkar inte få till någon bättre formuleringar i stunden än dessa. Mentalt trött och behöver kaffe. Håll till godo, nu vet vederbörande mer än tillräckligt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 10:54:21 följande:
    Sanningen verkar dock inte jätteviktig verkar det som, angående att ljuga sig in i landet.

avpixlat.info/migileaks/wp-content/uploads/20...

Migrationsdomstolen borde avskaffas då den beviljar PUT trots att de själva i flera fall konstaterar att den asylsökande ljuger.

Jag tar aldrig information från främlingsfientliga sajter som avpixlat.

Det finns en hel del befogad kritik mot migrationsverket och även migrationsdomstolen, men det innebär inte att alla eller ens merparten av alla beslut är felaktiga. De som jobbar där verkar ju ha många goda idéer om hur man kan jobba för att säkerställa kvalitén, men tycks ha problem med att tas seriöst av sina överordnade plus en del tveksamma ledare som tar självsvåldiga beslut. Det är iaf mitt intryck av vad de många "miggorna" som skriver på Wagers blogg säger. Vi ska ju ha ett transparent samhälle så detta tål att granskas tycker jag. I stället för att klaga på regelverket kan man ju börja med att se att det regelverk som finns efterlevs.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 10:56:22 följande:
    Absolut. Men det kan inte betyda att vi ska ge PUT till alla med barn för annars riskerar vi att de gömmer sig och då far barnen illa. Inget system är perfekt men Sverige har reglerad invandring (typ).
    Det har jag inte heller påstått. Jag har tagit upp hur man gör med familjer som fått utvisningsbesked och jag tycker vi gör rätt som inte hämtar barn i skolan. Jag vill inte ändra på något där.
  • Digestive
    kenneth768768 skrev 2014-01-10 17:19:11 följande:
    www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/N...

"Prognosen sänks därför från 54 000 till 45 000 nya asylsökande i år, och från 51 000 till 48 000 personer år 2014."

Fattar inte helt varför du försöker tona ner siffrorna, borde inte dina argument gå ut på att det är bra, och för lite?
    Diskussionen handlade om specifikt syrier och som har beviljats någon form av uppehållstillstånd - inte om samtliga som överhuvudtaget söker asyl i Sverige.

Har ingen vilja eller någon som helst anledning till att tona ner några siffror - har dock vederbörande någon anledning till att ta upp helt andra siffror i diskussionen, månntro?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?