• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:57:14 följande:
    Många invånare är rädda för att välfärden är på väg att urholkas, man ser hur vi trycker in fler och fler som ska dela på välfärden och vi verkar bli färre och färre som ska betala kalaset.

-En vanlig missuppfattning både bland SDs anhängare och på vänsterkanten, man tänker sig ekonomin som en bestämd summa pengar som ska fördelas. Så är det inte, ekonomin skapas varje dag och fler produktiva människor ökar tillväxten. Sverige behöver flre produktiva människor, inte färre, alltså är den stora ekonomiska frågan att få fler i arbete. Huruvida vi tillåter 0,1 %, 0,5 % eller 1% invandring per år har en helt marginell påverkan på ekonomin. 

Då har tyvärr den biten i politiken fått skulden. Det finns många andra områden som också måste åtgärdas, vi kan inte sälja ut allt till privata aktörer. Det är en dödsdom mot välfärden. 

I min mening en total missuppfattning. Att privata aktörer kan tjäna pengar på välfärd visar bara att den offentliga välfärden är ineffektiv eller att politiker är dåliga på att handla upp välfärd, troligen både och. Men detta är en fråga som inte har något med invandring att göra. 

Men jag personligen anser att vi måste ha en mer ansvarsfull politik mot alla som redan bor här och för alla som vi tar in. Det är inte juste att sätta människor i utsatta områden utan att ha en bättre plan än bara bidrag.

Jag håller med om det du skriver men håller inte med om att detta är något som har just med invandrare att göra. Det finns gott om helsvenska tjugpoåringar som får livslånga bidrag. Det är inte bara dyrt utan fullständigt omänskligt.

Jag har insett att flyktingpolitiken är mycket större än människor, det handlar i slutändan om pengar. Det är en miljardindustri vi pratar om.

Nej, det handlar inte bara om kronor och ören. För den som flyr undan krig, tortyr eller förföljelse handlar det om helt andra saker. Ta dig tid att lyssna på någon flykting någon gång. Jag pratade nyligen med en kurd som flytt från Irak och som hade en helt otrolig historia. I Irak var han professor och här kör han taxi men han var oerhört glad att han levde idag.

Hur snälla och godhjärta vi tror oss vara, så göder vi dem som redan är rika med ännu mer pengar. Galenskapen måste ta slut på ett eller annat sätt.

En oerhört förenklad och cynisk inställning
    Kommenterat ovan.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • M Y L F
    Ermenegildo skrev 2014-01-10 16:28:36 följande:
    Kommenterat ovan.
    Nu tog ju du en del ur sitt sammanhang från min text och mycket av det jag skrev handlar inte om att vi inte ska ta in invandrare, utan att vi måste ta hand om dem på bättre sätt. Sedan kommer inte alla från krig, det vet du lika väl som mig.

Jag tycker inte att vi är ansvariga för andra EU länders medborgare tex. 

Människosmuggling och  flyktingboenden genererar miljader, hur kan du påstå annat? Tror man verkligen att Bert Karlsson är så god av sig? Han upprättar ju boenden för att han tjänar på det. Han tjänar dessutom på att anställa människor som får en låg lön.

Jag tycker att den politik som vi för inte är bra och det är min åsikt. Jag respekterar andras åsikter och förväntar mig samma tillbaks. 

Det finns inget parti som jag egentligen vill rösta på, men när jag tänker efter så kanske inte mina åsikter är så olikt SD ändå.
  • Errol Flynn
    M Y L F skrev 2014-01-10 16:20:20 följande:
    Fast det är en annan sak. Många verkar tro, om det skulle hända att SD skulle komma till makten, så skulle varenda en som inte är blond och har blå ögon åka ut med röva före.

Lite realistiska får man ju ändå vara. Jag har röstat blått och det ångrar jag idag, vet inte hur jag röstar i höst, men jag har faktiskt läst SD partiprogram och jag kan inte läsa någonstans där att tanken är att man ska kicka ut folk.

Jag tyckte faktiskt hade en del vettiga saker, hårdare tag mot kriminella, bättre för sjuka, unga och gamla, att försöka återuppliva landsbygden osv.

Problemet är att en del i toppen av SD kommer ju från mer högerextrema sidor från början och det får ju folk att undra vilken agenda man egentligen har.

Men som jag skrivit innan, Centern är ett parti som tvättat bort sin "rasist" stämpel och har sadlat om, varför skulle inte andra partier kunna göra samma sak? 
    Alla partier har gammal skit dom borde skämmas för. Motarbetat kvinnors rösträtt, rasforskning och gud vet allt. Nån gång måste man släppa taget och gå vidare.
    Jag hoppas du kommer rösta SD.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:43:34 följande:
    Alla partier har gammal skit dom borde skämmas för. Motarbetat kvinnors rösträtt, rasforskning och gud vet allt. Nån gång måste man släppa taget och gå vidare.
    Det är bara det att i SDs fall är skiten dagsfärsk.
  • M Y L F
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:43:34 följande:
    Och det är precis så jag resonerar. 

Problemet i Sverige är att det är så otroligt fult att diskutera invandring och religion.

Jag fattar inte varför vi i Sverige kan vara stolta att vi tar emot folk? Men att man ändå måste vara realistisk att vi kan inte hjälpa alla. Det är hur mycket man än vill helt omöjligt och det måste ju varenda vettig människa förstå.

Någonstans måste pengarna tas ifrån. Det blir höjda skatter, vilket iof inte är mig emot, men jag tror inte en sekund på att dom extra skatterna kommer att gå dit jag vill. Till äldre, skola och sjukvård.

Vi måste även inse att den arbetskraften som vi påstås behöva inte existerar, för jag undrar varför då i hela helvetet så många är utan jobb? 

En sak till som jag inte förstått, är varför bara Sverige har sett ekonomisk vinning med invandringen. Vad är det dem andra missar? EU borde ju slåss om att få ta emot folk? Det finns länder där man sparkar ut folk, varför då undrar jag och varför motsätter sig inte Sverige det? Istället så öppnar vi upp för att länder kan neka folk för man vet att i slutändan så tar Sverige emot dem. Jävlig smart när jag tänker efter.

Hur gärna man vill hjälpa folk så måste man faktiskt ta ansvar för sina medborgare och misslyckas Sverige katastrofalt med idag.
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 16:41:23 följande:
    Nu tog ju du en del ur sitt sammanhang från min text och mycket av det jag skrev handlar inte om att vi inte ska ta in invandrare, utan att vi måste ta hand om dem på bättre sätt. Sedan kommer inte alla från krig, det vet du lika väl som mig.

Jag tycker inte att vi är ansvariga för andra EU länders medborgare tex. 

Människosmuggling och  flyktingboenden genererar miljader, hur kan du påstå annat? Tror man verkligen att Bert Karlsson är så god av sig? Han upprättar ju boenden för att han tjänar på det. Han tjänar dessutom på att anställa människor som får en låg lön.

Jag tycker att den politik som vi för inte är bra och det är min åsikt. Jag respekterar andras åsikter och förväntar mig samma tillbaks. 

Det finns inget parti som jag egentligen vill rösta på, men när jag tänker efter så kanske inte mina åsikter är så olikt SD ändå.
    De invandrare som SD inte vill släppa in är ju i första hand asylflyktingar och deras anhöriga, eller hur.

Inom EU har vi fri rörlighet, det är en helt annan sak. 

Om du vill effektivisera välfärden är jag helt med dig, att tillåta privata aktörer är ju en del av den ambitionen. Men att Bert Karlsson kan tjäna pengar på flyktingboenden beror ju i så fall bara på att han kan göra det billigare än kommunen själv eller på att kommunen är en usel upphandlare. Vad han betalar för löner har väl inget med den här diskussionen att göra.

Jag respekterar din åsikt i så måtto att du givetvis är fri att ha den. Men att respelktera betyder inte att man avstår från att påtala när man tycker du har fel.

Inför valet brukar det finnas olika så kallade "valbarometrar" man kan fylla i på nätet för att få en fingervisning om vilket parti man står närmast. Gör en sådan så kanske det klarnar. SD borde bara vara ett parti om du vill begränsa invandringen och menar att det är den viktigaste politiska frågan i Sverige. i mitt tycke en monumentalt usel analys baserad på okunskap.
  • Digestive
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-10 15:52:51 följande:

Men kära värld.
    Den artikeln är från 31 augusti 2013

Det innebär att minst 5000 syriska medborgare till har tagits emot i Sverige. MINST.

Det är möjligt att petterssons blogg är överdriven, men din länk är UNDERDRIVEN.

En summa mellan 20 000 och 50 000 är rimligare.

Din statistik säger 15 000 - plussa på åtminstone 5000 för årets kvarvarande 4 månader.
    Då får du ca 20 000.
    Jag skulle kunna tänka mig att siffran är högre ändå.

"Under 2012 och 2013 har Sverige sammanlagt tagit emot cirka 14 700 asylsökande syriska medborgare."

Siffran 14 700 syrier anbelangar med andra ord en tidsspann om 1 år och 9 månader. Att hela 1/3 av 2 års immigration ifrån Syrien, skulle uppstå på 3 månader - kan ses som ett påstående med 1 SEK pant nu när facit ligger i handen och har ögat igenom.

Skiter fullständigt i vad som upplevs "rimligare" därborta, siffrorna kommer från Migrationsverket; http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/2013-09-03-Nytt-rattsligt-stallningstagande-om-Syrien-oppnar-for-fler-permanenta-uppehallstillstand.html

Under 2 år så har alltså 7500 syrier immigrerat per år, i genomsnitt, och Sverigedemokraterna avrundar då det här till 50 000 per år. Tomte En helt sedvanlig och sverigedemokratisk, lite smått generös, avrundning. Tomte

Nog ingen dag för lögnare den här dagen heller. Solig Vad konstigt, nästan som att det fanns en slags inbyggd blotta och svaghet i lögner, så lätt som de faller efter lite analysblåst.. oh, whait.. there is, there is!

• M Y L F
    Ermenegildo skrev 2014-01-10 17:00:21 följande:
    De invandrare som SD inte vill släppa in är ju i första hand asylflyktingar och deras anhöriga, eller hur.

Inom EU har vi fri rörlighet, det är en helt annan sak. 

Om du vill effektivisera välfärden är jag helt med dig, att tillåta privata aktörer är ju en del av den ambitionen. Men att Bert Karlsson kan tjäna pengar på flyktingboenden beror ju i så fall bara på att han kan göra det billigare än kommunen själv eller på att kommunen är en usel upphandlare. Vad han betalar för löner har väl inget med den här diskussionen att göra.

Jag respekterar din åsikt i så måtto att du givetvis är fri att ha den. Men att respelktera betyder inte att man avstår från att påtala när man tycker du har fel.

Inför valet brukar det finnas olika så kallade "valbarometrar" man kan fylla i på nätet för att få en fingervisning om vilket parti man står närmast. Gör en sådan så kanske det klarnar. SD borde bara vara ett parti om du vill begränsa invandringen och menar att det är den viktigaste politiska frågan i Sverige. i mitt tycke en monumentalt usel analys baserad på okunskap.
    Du svarar inte på om vi är ansvariga för andra eu länders medborgare? 

Du kan tycka att jag har fel och jag kan tycka att du har fel, det säger ju inte att någon har rätt eller hur.

Jag tycker att det finns många viktiga frågor som måste behandlas, ett är hur vi ska hantera alla som kommer hit, hur vi ska ta hand om dem, hur vi ska få in dem i samhället. Det hänger ihop med vårt välfärd, så som skola, sjukvård och åldringsvård. Jag vill veta hur vi ska fixa bostäder för alla, hur våra barn ska få en bättre skola, hur vi ska hantera den orolighet som nu rör sig i Sverige. Jag tycker att det är fördjävligt att det har blivit vi och dom. 

Jag undrar vilken kunskap du har som kan få mig mer upplyst? Det är ju viktigt att man får sanningen nu när det är valtider, så att man röstar på det som känns rätt.

Vilken okunskap sitter jag på?
  • Errol Flynn
    M Y L F skrev 2014-01-10 16:55:37 följande:
    Och det är precis så jag resonerar. 

Problemet i Sverige är att det är så otroligt fult att diskutera invandring och religion.

Jag fattar inte varför vi i Sverige kan vara stolta att vi tar emot folk? Men att man ändå måste vara realistisk att vi kan inte hjälpa alla. Det är hur mycket man än vill helt omöjligt och det måste ju varenda vettig människa förstå.

Någonstans måste pengarna tas ifrån. Det blir höjda skatter, vilket iof inte är mig emot, men jag tror inte en sekund på att dom extra skatterna kommer att gå dit jag vill. Till äldre, skola och sjukvård.

Vi måste även inse att den arbetskraften som vi påstås behöva inte existerar, för jag undrar varför då i hela helvetet så många är utan jobb? 

En sak till som jag inte förstått, är varför bara Sverige har sett ekonomisk vinning med invandringen. Vad är det dem andra missar? EU borde ju slåss om att få ta emot folk? Det finns länder där man sparkar ut folk, varför då undrar jag och varför motsätter sig inte Sverige det? Istället så öppnar vi upp för att länder kan neka folk för man vet att i slutändan så tar Sverige emot dem. Jävlig smart när jag tänker efter.

Hur gärna man vill hjälpa folk så måste man faktiskt ta ansvar för sina medborgare och misslyckas Sverige katastrofalt med idag.
    Det är bara våra politiker som insett vilken guldgruva människorna från relativt underutvecklade länder är. De andra länderna i Europa kommer känna sig så snuvade när vi håvar in guld om ett par år. Långnäsa. Eller?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • kenneth768768
    Digestive skrev 2014-01-10 17:03:40 följande:
    "
    Skiter fullständigt i vad som upplevs "rimligare" därborta, siffrorna kommer från Migrationsverket; www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/N...

Under 2 år så har alltså 7500 syrier immigrerat per år, i genomsnitt, och Sverigedemokraterna avrundar då det här till 50 000 per år. Tomte En helt sedvanlig och sverigedemokratisk, lite smått generös, avrundning. Tomte
    www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/2013-07-29-Medlemslandernas-praxis-av-betydelse-for-fortsatt-migration-till-Sverige.html

"Prognosen sänks därför från 54 000 till 45 000 nya asylsökande i år, och från 51 000 till 48 000 personer år 2014."

Fattar inte helt varför du försöker tona ner siffrorna, borde inte dina argument gå ut på att det är bra, och för lite?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?