• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • M Y L F
    Ermenegildo skrev 2014-01-10 15:24:35 följande:
    I SDs värld är medborgarskap en petitess. Det är gener och total assimilering av den svenska kulturen som gäller. Men jag tror inte ens man kan räkna med att det räcker med att älska blodpudding, snaps och att dansa små grodorna. Du ska nog helst kunna härleda ditt äktsvenska ursprung ett par generationer tillbaka...
    Fast det var inte frågan. Frågan var om man ärligt tror att man hur som helst kan slänga ut Svenska medborgare.

Nu är du precis som många andra, du tror att varenda en som röstar på SD är stöpta i samma form.

Som att man skulle tro att alla från tex Turkiet skulle vara lika och tänka lika rakt över.

Så är det ju inte.

Tänkte bara på Centern under 30-talet då dem hette bondeförbundet, läs deras partiprogram från 33

Det är ingen som ifågasätter Centern idag om dem skulle vara främligsfientliga.

Jag tror man ska akta sig att generalisera. Alla röstar utifrån sin egen övertygelse och jag tror ju inte att alla som röstar på SD ser invandrare som hot, däremot så ser man vad en omdömeslös invandringspolitik gör och det är inte lika med att man skulle vara emot invandring.
  • Digestive
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-10 14:34:20 följande:
    Under 2013 tar Sverige emot c:a 50 000 och siffran väntas stiga till så många som 70.000 2014.

petterssonsblogg.se/2013/12/14/syriska-flykti.../

Innan kriget började bodde 100 000 - 120 000 folk från Syrien i Sverige. (Wiki)
    Så, har då 50 000 syrier fått någon form av uppehållstillstånd i Sverige 2013?

"Under 2012 och 2013 har Sverige sammanlagt tagit emot cirka 14 700 asylsökande syriska medborgare." - http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/2013-09-03-Nytt-rattsligt-stallningstagande-om-Syrien-oppnar-for-fler-permanenta-uppehallstillstand.html

Och så gick det med den lögnen. Om inte något fantastiskt hände under de cirka 2 månaderna mellan Migrationsverkets rapport och Petterssons idioti, som att teknik för teleportering uppfanns i Syrien eller dylikt, så handlar det här i vanlig ordning om lögnkulturen som Sverigedemokraterna önskar bevara.

Att Sverigedemokraternas stövelfolk aldrig lär sig men det finns ju då en anledning till varför de kan kallas för "Sverigedemokraternas stövelfolk" också.

När mer än vart annat påstående kan belysas som lögn, säkert omkring 80% på den här sidan, då vet man att just sverigedemokrater har ordet. 
    Hjärta
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:37:47 följande:
    Fast det var inte frågan. Frågan var om man ärligt tror att man hur som helst kan slänga ut Svenska medborgare.

Nu är du precis som många andra, du tror att varenda en som röstar på SD är stöpta i samma form.

Som att man skulle tro att alla från tex Turkiet skulle vara lika och tänka lika rakt över.

Så är det ju inte.

Tänkte bara på Centern under 30-talet då dem hette bondeförbundet, läs deras partiprogram från 33

Det är ingen som ifågasätter Centern idag om dem skulle vara främligsfientliga.

Jag tror man ska akta sig att generalisera. Alla röstar utifrån sin egen övertygelse och jag tror ju inte att alla som röstar på SD ser invandrare som hot, däremot så ser man vad en omdömeslös invandringspolitik gör och det är inte lika med att man skulle vara emot invandring.
    Ja, du har rätt. Jag tror faktiskt inte att majoriteten SD-anhängare är rasister, de flesta är nog mest allmänt missnöjda, dåligt pålästa och förledda. Men här på FL och på många andra internetforum är det gott om rasister bland SD-anhängarna.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • UniqueSnowflake
    Digestive skrev 2014-01-10 15:45:31 följande:
    Så, har då 50 000 syrier fått någon form av uppehållstillstånd i Sverige 2013?

"Under 2012 och 2013 har Sverige sammanlagt tagit emot cirka 14 700 asylsökande syriska medborgare." - www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/N...

Och så gick det med den lögnen. Om inte något fantastiskt hände under de cirka 2 månaderna mellan Migrationsverkets rapport och Petterssons idioti, som att teknik för teleportering uppfanns i Syrien eller dylikt, så handlar det här i vanlig ordning om lögnkulturen som Sverigedemokraterna önskar bevara.

Att Sverigedemokraternas stövelfolk aldrig lär sig men det finns ju då en anledning till varför de kan kallas för "Sverigedemokraternas stövelfolk" också.

När mer än vart annat påstående kan belysas som lögn, säkert omkring 80% på den här sidan, då vet man att just sverigedemokrater har ordet. 
    Hjärta

Men kära värld.
    Den artikeln är från 31 augusti 2013

Det innebär att minst 5000 syriska medborgare till har tagits emot i Sverige. MINST.

Det är möjligt att petterssons blogg är överdriven, men din länk är UNDERDRIVEN.

En summa mellan 20 000 och 50 000 är rimligare.

Din statistik säger 15 000 - plussa på åtminstone 5000 för årets kvarvarande 4 månader.
    Då får du ca 20 000.
    Jag skulle kunna tänka mig att siffran är högre ändå.

What does the fox say? -^^,--,~
  • M Y L F
    Ermenegildo skrev 2014-01-10 15:46:43 följande:
    Ja, du har rätt. Jag tror faktiskt inte att majoriteten SD-anhängare är rasister, de flesta är nog mest allmänt missnöjda, dåligt pålästa och förledda. Men här på FL och på många andra internetforum är det gott om rasister bland SD-anhängarna.
    Och det är precis som jag också tror. De flesta som röstar på SD är allmänt missnöjda, sedan finns de dem som säkert vill förändra flyktingpolitiken, inte så drastiskt som många här påstår, att SD i princip skulle börja ha gasungnar vid gränsen.

Många invånare är rädda för att välfärden är på väg att urholkas, man ser hur vi trycker in fler och fler som ska dela på välfärden och vi verkar bli färre och färre som ska betala kalaset. Då har tyvärr den biten i politiken fått skulden. Det finns många andra områden som också måste åtgärdas, vi kan inte sälja ut allt till privata aktörer. Det är en dödsdom mot välfärden. 

Men jag personligen anser att vi måste ha en mer ansvarsfull politik mot alla som redan bor här och för alla som vi tar in. Det är inte juste att sätta människor i utsatta områden utan att ha en bättre plan än bara bidrag.

Jag har insett att flyktingpolitiken är mycket större än människor, det handlar i slutändan om pengar. Det är en miljardindustri vi pratar om.

Hur snälla och godhjärta vi tror oss vara, så göder vi dem som redan är rika med ännu mer pengar. Galenskapen måste ta slut på ett eller annat sätt.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-10 13:11:00 följande:

Kanske beror på att de du pratar med blir övertalade av dig och dina polare? Du har ju själv anklagat mig för att enbart prata med "vänsterextremister", man känner andra genom sig själv eller hur?
    Du säger ofta att jag sagt saker till dig jag aldrig sagt. Hur kommer det sig?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-10 14:30:16 följande:
    Nej det är många som hatar Reingeld efter detta utspel.
    Det här verkar dock vara något migrationsverket på eget bevåg bestämt. Jag förstår inte alls hur dom kan ha mandat att fatta så stora beslut utan större eftertanke eller folkomröstning. Att förändra ett helt land borde inte få göras så lättvindigt.

Tobias Billström efterlyste i tisdagens Aktuellt, som han gjort många gånger förut, att fler länder inom EU börjar ta större ansvar för de syriska flyktingarna. Sverige tar per capita emot flest asylsökande i EU. Vi tar emot hela 60 procent av alla asylsökande till Norden och Baltikum, och vi har tagit emot 14 700 syriska flyktingar sedan 2012. Det är det högsta antalet i EU.

www.svd.se/opinion/ledarsidan/humaniteten-far-inte-stanna-vid-put_8488608.svd
  • Errol Flynn
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:04:38 följande:
    Fast jag måste fråga, tror du att att man kan slänga ut Svenska medborgare?
    Jag tycker däremot att det borde gå att ta tillbaka medborgarskap vid grova brott.
  • Errol Flynn
    Digestive skrev 2014-01-09 22:23:13 följande:
    Ett gäng lögnare som dansar kring midsommarstången och håller varandra i handen.

"- Små lögnare, små lögnare, är lustiga att se, små lögnare, små lögnare.."

Lite tråkigt att de förstör för de seriösa debattörerna bland Sverigedemokraterna och entourage.
    Jag blir nyfiken på dig. Vad är du egentligen? Man? Kvinna? Ålder? Yrke? Bostadsort? Gift? Singel? Barn? Kristen?
    Du känns extremt "osvensk" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag får inget grepp om dig.
  • M Y L F
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:12:32 följande:
    Jag tycker däremot att det borde gå att ta tillbaka medborgarskap vid grova brott.
    Fast det är en annan sak. Många verkar tro, om det skulle hända att SD skulle komma till makten, så skulle varenda en som inte är blond och har blå ögon åka ut med röva före.

Lite realistiska får man ju ändå vara. Jag har röstat blått och det ångrar jag idag, vet inte hur jag röstar i höst, men jag har faktiskt läst SD partiprogram och jag kan inte läsa någonstans där att tanken är att man ska kicka ut folk.

Jag tyckte faktiskt hade en del vettiga saker, hårdare tag mot kriminella, bättre för sjuka, unga och gamla, att försöka återuppliva landsbygden osv.

Problemet är att en del i toppen av SD kommer ju från mer högerextrema sidor från början och det får ju folk att undra vilken agenda man egentligen har.

Men som jag skrivit innan, Centern är ett parti som tvättat bort sin "rasist" stämpel och har sadlat om, varför skulle inte andra partier kunna göra samma sak? 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?