• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-01-11 18:09:09 följande:
    Även för dem som är födda i Sverige?
    En viss skillnad på att tvinga på andra länder hänsynslöst grovt kriminella och på att skicka tillbaka dem. Svårt att sticka den skillnaden under stolen.

Efterfrågar samarbete och det finns en gräns för vilka det önskas samarbeta med. De inhemska av samma kaliber önskas det inte heller något samarbete med och de kan få leva kvar i misären de skapat åt sig (medan immigranter mister sin chans till något bättre på samma vis, om än mer talande och drastiskt).
    Helt enkelt onödigt att öka vidden på den misären som redan har skapats i landet, inte minst för att det skapar ett starkare band mellan de hänsynslöst grovt kriminella - helt enkelt fler likasinnade.

Finns ingen större anledning med att låsa eller spä på hela situationen, för att den inte går att lösa så kallat perfekt. Det finns inte direkt förutsättningar för lösningar som det kan jublas över tills halsar går hesa, överhuvudtaget.

Pratar då om hänsynslöst grovt kriminella, inga andra. Ser ingen anledning till att hjälpa dessa ur svåra situationer i hemlandet och att samarbete med dessa.

Det sker dock redan utvisning på grund av hänsynslöst grova brott i Sverige, även om straffets praxis kan diskuteras. Det borde göras hårdare men med en chans för försoning - där upprepning av brott av lika grov och hänsynslös natur, ger obönhörlig verkan.

Det handlar helt enkelt om fientlighet mot den hänsynslöst grovt kriminella naturen i sig. Att söta bort sådant ur ett samarbete kan ses som helt naturligt - att ett utstötande då kan göras väldigt långt, rent geografiskt, kan bara ses som lyckosamt och egentligen önskvärt i samtliga fall. Men så länge det överhuvudtaget finns nationer så får det göras med hänsyn till det praktiskt möjliga.

Hade det rått anarkism så hade dessa element jagats ur ett större samarbete med grep. Det tillhör mänsklig natur att stöta bort element som stör ett samarbete och dessa minoritetselement hade fått leva i sin egen misär, långt bort ifrån andra samarbetsgrupper.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-01-11 17:54:53 följande:
    Digestive, effemgea, sjuttiofemman: När ska ni tröttna på att spå galla över Sd och istället komma med konstruktiva förslag, säga vad ni själva tycker?

Vad tyckte ni om Alliansens förslag för höjd lägstanivå för statlig inkomstskatt t.ex.? Vad tyckte ni om det 5:e jobbskatteavdraget?
    Förstår inte riktigt vad det har med den här tråden att göra, mer än att SD var mot förslaget.

Vad jag tycker: politiskt självmål.

Liksom jag förövrigt anser att det skulle vara med ett medborgarskap som innebär att invandrare blev andra klassens medborgare.

För, som du antydde - i de här tankarna har vi svenskfödda ett exklusivt medborgarskap som aldrig kan tas ifrån oss - medan t ex adopterade som begår grova brott blir fråntagna sitt medborgarskap och förklarade statslösa.
  • effemgea
    LadyInRed skrev 2014-01-11 16:11:17 följande:
    Ett budskap kommer inte alltid till rätta med hjälp av fina ord, även om tanken är god. Man når längre fram genom att framföra folkets språk istället för en analys av sin egen vilja med ett ordval som enbart man själv förstår...
    Nu var det ju väldigt få ord i mitt budskap. Är det inte bättre att du frågar om de du inte förstår än att du gömmer dig bakom något du kallar "folkets språk"?

Analys är att resonera och dra slutsatser utifrån valda fakta.
    Otypisk betyder rätt vanlig.
    Och tragik är något sorgligt.
    effemgea skrev 2014-01-11 15:38:56 följande:
    Dessvärre är din analys inte så otypisk för en sverigedemokrat som man skulle kunna tro.

Det finns någon slags tragik i detta faktum
  • effemgea
    effemgea skrev 2014-01-11 18:56:35 följande:
    Nu var det ju väldigt få ord i mitt budskap. Är det inte bättre att du frågar om de du inte förstår än att du gömmer dig bakom något du kallar "folkets språk"?

Dessvärre är din analys inte så otypisk för en sverigedemokrat som man skulle kunna tro.

En tragig i sammanhanget är att min "o"-tangent kärvar.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-01-11 18:19:09 följande:
    Fast du verkar ju vara precis lika förtjust i pajkastning som de du klandrar...

Du svarade inte på: "Vad tyckte ni om Alliansens förslag för höjd lägstanivå för statlig inkomstskatt t.ex.? Vad tyckte ni om det 5:e jobbskatteavdraget?", utan du svarade på någonting helt annat, som jag inte hade frågat om.
    Tänker knappast spilla tid med seriös diskussion, jämte skribenter som just bara sysslar med pajkastning. Har varken tiden, orken eller viljan för sådant - rättar helt enkelt mun efter måltiderna som serveras.

Såg inte hur frågorna tillhörde diskussionen, såg dem som snarare som en efterfråga angående en seriösare diskussion i största allmänhet.
    Just nu så har blå politik företräde här, så skattesänkningar som stärker kapitalet (oavsett vilket) och tillväxten i allmänhet anses gynnande. Det handlar alltså om att skapa medel som senare kan användas, i stort, uti en behagligare röd politik (som troligen stundar antingen efter det här valet eller då nästa som svaret berör).
    Höjd skatt - oavsett vilken eller för vilka - kan dock få avslag, med överstående resonemang.

Ser ingendera färg på politik och deras medföljande förslag som kompletta eller som stabilt fungerande per se på något vis - utan ser till omständigheterna och vad som med tajming passar situationen bäst, med snarliggande framtid i sikte. Ser politik helt uteslutande som en uppsättning verktyg - att det ena och det andra kan komma i kläm, på grund av nödvändigt hårda och hänsynslösa metoder, har snarare med hänsynslösa ekonomisystem att göra och som omöjliggör hållbart behagliga tillstånd.
    Jisses, till och med grundläggande behov som blott sinnesro, förvägras i detta hänsynslösa ekonomisystem. Någon form av sinnesro förknippas med semester i världen det skapar, helt bisarrt. Människor kan behövas gå på främmande kemikalier för att överhuvudtaget orka med vad ekonomisystemen skapar och systemet i sig bara pissar på dessa människor.
    I en sådan situation så ser det helt enkelt ofokuserat ut, att börja skrika över det ena eller det andra politiska verktygsmedlet - som om dessa utgjorde någon slags storbov i dramat överhuvudtaget. Antingen så passar de in eller så passar de inte in, i tiden, helt enkelt.

Tycker att svensken kan börja enas i konkreta mål och sedan diskutera hur de ska ta sig dit överhuvudtaget. Snarare än att försöka förklara för varandra vilket verktyg som ser bäst ut och som helt uteslutande ska/borde användas för att nå rena rama utopier.
  • LadyInRed
    effemgea skrev 2014-01-11 18:56:35 följande:

Folkets språk är det språk folket förstår sig på, det som ger raka svar på frågor istället för en lång bortförklaring uppbyggd utav tomma löften och missvisande analyser.

Att du visade förmåga att kunna säga med raka ord vad analysera och tragik betyder på folklig svenska, tyder på framsteg Glad
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • themia
    Philipsson skrev 2014-01-11 18:09:09 följande:
    Även för dem som är födda i Sverige?
    Om det handlar om grovt kriminella ja, men problemet är att det inte finns något land att utvisa dem till.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    LadyInRed skrev 2014-01-11 19:19:31 följande:
    Folkets språk är det språk folket förstår sig på, det som ger raka svar på frågor istället för en lång bortförklaring uppbyggd utav tomma löften och missvisande analyser.

Att du visade förmåga att kunna säga med raka ord vad analysera och tragik betyder på folklig svenska, tyder på framsteg Glad
    Och "folket", vilka är det?
    Kan du definiera.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Missermajser
    Digestive skrev 2014-01-11 19:01:12 följande:
    Tänker knappast spilla tid med seriös diskussion, jämte skribenter som just bara sysslar med pajkastning. Har varken tiden, orken eller viljan för sådant - rättar helt enkelt mun efter måltiderna som serveras.

Såg inte hur frågorna tillhörde diskussionen, såg dem som snarare som en efterfråga angående en seriösare diskussion i största allmänhet.
    Just nu så har blå politik företräde här, så skattesänkningar som stärker kapitalet (oavsett vilket) och tillväxten i allmänhet anses gynnande. Det handlar alltså om att skapa medel som senare kan användas, i stort, uti en behagligare röd politik (som troligen stundar antingen efter det här valet eller då nästa som svaret berör).
    Höjd skatt - oavsett vilken eller för vilka - kan dock få avslag, med överstående resonemang.

Ser ingendera färg på politik och deras medföljande förslag som kompletta eller som stabilt fungerande per se på något vis - utan ser till omständigheterna och vad som med tajming passar situationen bäst, med snarliggande framtid i sikte. Ser politik helt uteslutande som en uppsättning verktyg - att det ena och det andra kan komma i kläm, på grund av nödvändigt hårda och hänsynslösa metoder, har snarare med hänsynslösa ekonomisystem att göra och som omöjliggör hållbart behagliga tillstånd.
    Jisses, till och med grundläggande behov som blott sinnesro, förvägras i detta hänsynslösa ekonomisystem. Någon form av sinnesro förknippas med semester i världen det skapar, helt bisarrt. Människor kan behövas gå på främmande kemikalier för att överhuvudtaget orka med vad ekonomisystemen skapar och systemet i sig bara pissar på dessa människor.
    I en sådan situation så ser det helt enkelt ofokuserat ut, att börja skrika över det ena eller det andra politiska verktygsmedlet - som om dessa utgjorde någon slags storbov i dramat överhuvudtaget. Antingen så passar de in eller så passar de inte in, i tiden, helt enkelt.

Tycker att svensken kan börja enas i konkreta mål och sedan diskutera hur de ska ta sig dit överhuvudtaget. Snarare än att försöka förklara för varandra vilket verktyg som ser bäst ut och som helt uteslutande ska/borde användas för att nå rena rama utopier.
    Ja sinnesro är ett behov som glömts bort i mångt och mycket. Det ekonomiska systemet har blivit ramen för människans begrepps och sinnevärld. Utan för detta finns ingenting finnas, ungefär som hela galaxen i en tändsticksask.
  • Naranjos
    Digestive skrev 2014-01-11 19:01:12 följande:
Svar på tråden Varför hatar folk SD?