• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Audhild01 skrev 2014-02-24 06:59:29 följande:
    Olika definitioner på svenskhet..? Det låter konstigt, om det är just "svenskheten" man bedömer. När det gäller specifika kunskaper, borde man dock kunna ställa högre krav på ett statsöverhuvud. Typ nivån på kunskaper i svenska språket, historien, samhällsskicket... fast inte detta diffusa men elementära som vi kallar "svenskhet". Det tycker jag inte.

Suck, det de diskuterar är Sveriges tronföljd och vad som krävs för att få ärva tronen. De diskuterar ingenting av det som Sd brukar tjafsa om som svenskhet. Åkesson nämner ingenstans i intervjun jag länkade till att man ska ha bott en "substantiell del av sitt liv i Sverige" för att få vara svensk. Han pratar om att stå i kö eller betala tillbaka 5kr som man lånat. När argument efter argument ifrågasätts så snurrar han till det och hamnar till slut på att det är politikernas fel. Så svenskhet har inte någon relevans i sd's politik.
  • effemgea
    Audhild01 skrev 2014-02-24 06:56:58 följande:
    Nu var det Dorian som drog upp just Kina, och honom jag svarade. Japan levde ju också länge på att kopiera vår elektronik - det är först de senaste två-tre decennierna som de fått fram egen forskning och utveckling. Japanerna har för övrigt stora problem med att kineserna snabbt kopierar allt vad de gör, fast slarvigare och mindre säkert. Snabbtågen är bara ett exempel (som orsakat hemska katastrofer i Kina).
    Jag har inte följt konversationen mellan dig och Dorian, men det var ju du som skrev "Men det är en känd sak, att hela Asiens egna hemelektronikindustri, bygger på att KOPIERA vitas uppfinningar - och sedan sätta myriader av flitiga, lågavlönade arbetare på att sätta ihop produkten" - så jag förstår inte riktigt hur du kan skylla på Dorian.

Kultur är ömsesidigt utbyte och din inställning är djupt okunnig och fördomsfull.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-24 00:26:19 följande:
    Tage är rätt död, liksom majoriteten av hans generation. Forna tiders synder rättfärdigar inte samma synder idag.
    Du skjuter vid sidan av målet. Det viktiga är ju det Tage säger i sammanhanget. Han var då Sveriges statsminister, och någon skandal väckte inte det han sa, utan det sågs som sanning (ungefär som det som etablissemanget ser som sanning idag).

Mkt enfaldig - och ohistorisk -, är den som sågar allt det som var comme il faut igår, och hyllar det som är comme il faut idag!

Jag är övertygad om att Tage hade ganska rätt i sin analys, om än inte 'helt' rätt. Sverige var betydligt mer homogent än många andra länder, om än inte helt homogent. Gränsdragningarna är självklart oklara här.

Vad många nu ägnar sig åt är däremot historierevisionism. En del försöker t.o.m. få det till att det var M som införde allmän och lika rösträtt i Sverige (Arkelsten)!

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-24 08:43:37 följande:
    Du skjuter vid sidan av målet. Det viktiga är ju det Tage säger i sammanhanget. Han var då Sveriges statsminister, och någon skandal väckte inte det han sa, utan det sågs som sanning (ungefär som det som etablissemanget ser som sanning idag).

Mkt enfaldig - och ohistorisk -, är den som sågar allt det som var comme il faut igår, och hyllar det som är comme il faut idag!

Jag är övertygad om att Tage hade ganska rätt i sin analys, om än inte 'helt' rätt. Sverige var betydligt mer homogent än många andra länder, om än inte helt homogent. Gränsdragningarna är självklart oklara här.

Vad många nu ägnar sig åt är däremot historierevisionism. En del försöker t.o.m. få det till att det var M som införde allmän och lika rösträtt i Sverige (Arkelsten)!

På 90-talet stod Sd och skanderade "ut med packet". Det är inte länge sedan.

1965 är lite längre sedan och en annan tid. Det är ingen hemlighet att s gjort med dagens värderingar mindre bra reformer och uttalanden men på den tiden var det inget konstigt.

Vad som är konstigt är att vissa personer inte tycks ha kommit längre än 1930-talet i sina åsikter..
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-02-24 00:16:26 följande:
    Ordstammen för lux och lucis är i sin tur ett urindoeuropeiskt arvord.
    Får jag fråga vad det är som får dig att påstå detta så där utan vidare...
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-02-24 09:10:48 följande:

På 90-talet stod Sd och skanderade "ut med packet". Det är inte länge sedan.
    1965 är lite längre sedan och en annan tid. Det är ingen hemlighet att s gjort med dagens värderingar mindre bra reformer och uttalanden men på den tiden var det inget konstigt.

Vad som är konstigt är att vissa personer inte tycks ha kommit längre än 1930-talet i sina åsikter..
    Fast är det etablissemanget så som bestämmer var gränsen ska gå? Eller är det rentav så att det bara Sd:s historia som är intressant för dig, att diskutera?

Att Moderaterna - med toppolitiker som Adelsohn och Bildt i spetsen - stod upp för Apartheid så sent som på 1980-talet är ju liksom ingen hemlighet, ingenting man kan låtsas sakna kännedom om.

Och valstugereportaget (2002) där såväl sossar som moderater och folkpartister ute i kommunerna, visade sig vara mycket invandringskritiska och i somliga fall visade på rasistisk grund för sina åsikter. Man ska ha det åtanke när journalister rotar fram nån Sd-kommunpolitiker i Svinghult e.d., som har yttrat anti-invandrar-fraser på fyllan!
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-24 09:25:59 följande:
    Fast är det etablissemanget så som bestämmer var gränsen ska gå? Eller är det rentav så att det bara Sd:s historia som är intressant för dig, att diskutera?

Att Moderaterna - med toppolitiker som Adelsohn och Bildt i spetsen - stod upp för Apartheid så sent som på 1980-talet är ju liksom ingen hemlighet, ingenting man kan låtsas sakna kännedom om.

Och valstugereportaget (2002) där såväl sossar som moderater och folkpartister ute i kommunerna, visade sig vara mycket invandringskritiska och i somliga fall visade på rasistisk grund för sina åsikter. Man ska ha det åtanke när journalister rotar fram nån Sd-kommunpolitiker i Svinghult e.d., som har yttrat anti-invandrar-fraser på fyllan!

Sd har en rasistisk politik, det har inte de andra partierna. Det finns säkert politiker inom de andra partierna som har omoraliska åsikter, inom Sd är det mer en regel än ett undantag.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-24 07:08:36 följande:
    Det där är inte någon allmän sanning, som svenska folket ha skrivit under på.

Och som när det gäller alla förändringar, så ska de i så fall komma från folket. Om tidningarna - Året Runt som håller i Sveriges Lucia samt lokaltidningarna som håller i kommunernas lucior ute i landet - skulle ha börjat tillhandahålla en eller annan mörkhyad flicka, som man kunde rösta på. Naturligtvis tillsammans med svenska flickor med det traditionella luciautseendet. Och tidningens läsare hade börjat rösta fram de mörkhyade flickorna, alldeles av sig själva utan några pekpinnar. Ja, då tror jag inte att det hade blivit några protester. Vem vet - det skulle kanske ha kunnat hända av sig självt om tio, tjugu eller femtio år, om alla bara hade låtit bli att peta i det..?

Det alla vände sig emot i det här fallet, var ju att svenska folket blev tagna på sängen - bokstavligt denna tidiga morgon för drygt ett år sedan. De hade inte haft en chans att få välja om de ville ha en mörkhyad lucia eller en med traditionellt luciautseende. Det var därför folk blev förbannade! För att de kände sig överkörda, för att de kände sig utsatta för uppfostran och pekpinnar ifrån Överheten. Och det är en sund reaktion, anser jag.

Jag tillhör folket och liksom många andra  tyckte det var bra med en mörk lucia på TV. Hur kan det ha gått så lång tid utan en liksom? Det var dags. Tillhandahålla? Tror du inte att det har förekommit mörka lucior ute i landet tidigare. Hahahahaha. Vad lost!
  • nihka
    Ja, i din länk står klart och tydligt:

"I romarriket fanns ett särskilt namnbruk. Romerska män från den högre klassen hade alltid tre namn, som Gaius Julius Caesar och Marcus Tullius Cicero. Under vilket namn en romare blev känd varierade, men i regel användes om kända personer det sista namnet, cognomen.

Lucia kom från en adlig och välbärgad familj. Den delen av texten du citerar är därför inte relevant i det här fallet.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-24 07:14:44 följande:
    Visst har de inflytande. Men de motarbetas av de andra partierna, som ingår oheliga allianser bara för att hålla dem utanför makten.
    Precis. SD saknar inflytande i rikdagen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?