• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:37:29 följande:
    ...och det lustiga var, att när det här först kom upp - måste ha varit redan på 1970-talet - så gick någon representant för Kongos befolkning ut och sa, att de tvärtom älskade den roliga karikatyren av deras folk! Men sedan dess har kränktkulturen spritt sig, och alla vill ta chansen att vara mest kränkt..

Världen förändras, människor förändras - förlåt, de flesta människor förändras. Vi har också tyckt att Pussy Galore är ett helt OK namn på en sofistikerad kvinnlig rollfigur i en James Bondfilm, medan vi inte tycker det är så sofisikerat idag. Låter mer som namnet på en porrklubb.  
  • Audhild01
    effemgea skrev 2014-02-23 20:50:46 följande:
    Märkligt att du tror att Kina är hela Asien. Det finns ju så många fler länder, exempelvis Japan och Syd- och Nordkorea.

De förra mycket framgångsrika producenter av elektronikprodukter som inte precis kan beskrivas som kopior av den "vite mannens" innovationer, som en sverigedemokrat skulle kunna uttrycka det.

Överhuvudtaget är ju utbytet ömsesidigt.

Om vi tar ditt uttalande att alla måste böja huvudet inför Jimmie Åkessons briljans så kan väl knappast detta ses som ett plagiat stulet från Nordkoreas propagandafabriker, utan en vidareutveckling av personkulten på ett sätt som säkert skulle få de flesta av Kim Jung-uns propaqandamakare att bli - inte vita, inte gula - men väl gröna av avund inför SD-sektens dyrkan av sektledaren.

Jag tror jag måste kopiera ditt uttalande till min sidfotFlört
    Nu var det Dorian som drog upp just Kina, och honom jag svarade. Japan levde ju också länge på att kopiera vår elektronik - det är först de senaste två-tre decennierna som de fått fram egen forskning och utveckling. Japanerna har för övrigt stora problem med att kineserna snabbt kopierar allt vad de gör, fast slarvigare och mindre säkert. Snabbtågen är bara ett exempel (som orsakat hemska katastrofer i Kina).
  • Audhild01
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 22:55:14 följande:

Eh ja nog är det väl en viss skillnad på ett statsöverhuvud och en medborgare..?
    Olika definitioner på svenskhet..? Det låter konstigt, om det är just "svenskheten" man bedömer. När det gäller specifika kunskaper, borde man dock kunna ställa högre krav på ett statsöverhuvud. Typ nivån på kunskaper i svenska språket, historien, samhällsskicket... fast inte detta diffusa men elementära som vi kallar "svenskhet". Det tycker jag inte.
  • Audhild01
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-23 22:56:31 följande:
    Gudars, med tanke på att majoriteten av modern teknologi bygger på kinesiska uppfinnangar så är hela påståendet så absurdt att jag inte vet vart att börja ens... Utan det kinesiska krutet, utan kompassen, utan papperspengarna... jisses...
    Fast det där var ju på deras storhetstid, och det är ett tag sedan... Men du kanske har missat, att många länder som är fattiga och efterblivna idag har haft sina glansdagar för hundratals, tusentals år sedan..? Egypten är ett annat exempel, och flera länder i Sydamerika som haft sina högkulturer under olika indianfolk före conquistadorerna. Det är väl egentligen bara Afrika söder om Sahara som aldrig har lyckats med någon högkultur...
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-23 23:51:14 följande:
    Jo, allting ändras, världen ändras medan vissa är fångade i en tidskapsel...Vi har inte ens samma skönhetsideal över tid. Nu är trenden att lucia ska firas som en godhjärtad bärare av ljus och skönhetsaspekten är underordnad och inte ens av minsta betydelse när man kommer riktigt långt ner i åldrarna.
    Det där är inte någon allmän sanning, som svenska folket ha skrivit under på.

Och som när det gäller alla förändringar, så ska de i så fall komma från folket. Om tidningarna - Året Runt som håller i Sveriges Lucia samt lokaltidningarna som håller i kommunernas lucior ute i landet - skulle ha börjat tillhandahålla en eller annan mörkhyad flicka, som man kunde rösta på. Naturligtvis tillsammans med svenska flickor med det traditionella luciautseendet. Och tidningens läsare hade börjat rösta fram de mörkhyade flickorna, alldeles av sig själva utan några pekpinnar. Ja, då tror jag inte att det hade blivit några protester. Vem vet - det skulle kanske ha kunnat hända av sig självt om tio, tjugu eller femtio år, om alla bara hade låtit bli att peta i det..?

Det alla vände sig emot i det här fallet, var ju att svenska folket blev tagna på sängen - bokstavligt denna tidiga morgon för drygt ett år sedan. De hade inte haft en chans att få välja om de ville ha en mörkhyad lucia eller en med traditionellt luciautseende. Det var därför folk blev förbannade! För att de kände sig överkörda, för att de kände sig utsatta för uppfostran och pekpinnar ifrån Överheten. Och det är en sund reaktion, anser jag.
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-24 00:16:26 följande:
    Du kanske menar "antikens kultur" som alla som studerat den med behållning vet att det heter.

Lucia kommer av latinets lux (i genitiv lucis), som betyder ljus. På Sicilien är Lucia ett namn som betyder den ljusa. och det behöver inte alls ha något med blond att göra. Lucius är ingen ätt utan den maskulina varianten av namnet.Ordstammen för lux och lucis är i sin tur ett urindoeuropeiskt arvord. Lux är SI-enheten för illuminans (belysning) och har heller inget med blond att göra. Du får nog göra lite mer fritidsstudier.
    Förnamnet avspeglade vilken klan man tillhörde. Du kan läsa på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Romerska_namn

"De romerska män som var fria medborgare men inte tillhörde överklassen hade vanligen bara två namn, ett förnamn och ett efternamn. Slavarna och kvinnorna hade bara ett namn. Slavarnas namn var ofta beskrivande Syrus, syriern, medan kvinnornas namn var faderns släktnamn i femininum. Marcus Tullius Ciceros dotter hette således Tullia."
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-24 00:27:34 följande:

Om Åkesson är en sådan suverän politiker och partiledare, varför är han då partiledare för det enda riksdagspartiet utan inflytande i riksdagen?
    Visst har de inflytande. Men de motarbetas av de andra partierna, som ingår oheliga allianser bara för att hålla dem utanför makten. I vår kommun har det flera gånger hänt, att de andra partierna har gått ihop emot oss bara för att vi inte ska få igenom ett förslag. Men något år senare har ett annat parti kommit med exakt samma förslag - och då röstar förstås alla med...
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-24 01:21:30 följande:

Världen förändras, människor förändras - förlåt, de flesta människor förändras. Vi har också tyckt att Pussy Galore är ett helt OK namn på en sofistikerad kvinnlig rollfigur i en James Bondfilm, medan vi inte tycker det är så sofisikerat idag. Låter mer som namnet på en porrklubb.  
    Det där har du missuppfattat. Det var aldrig meningen att Bondbrudarna skulle vara sofistikerade. De skulle vara lätta ligg - för män att fantisera om.
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-24 00:34:02 följande:
    Givetvis tar vi in fler flyktingar när det finns stora flyktingströmmar vilka ofta orsakas av krig. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med det.
    Våra grannländer resonerar inte så. De bestämmer sig för ett visst antal, och sedan håller de sig till det antalet. Då anser de att de har gjort sitt. Och så måste man ju tänka - små, karga länder uppe vid Polcirkeln kan inte ta emot hela världens flyktingar, hur behjärtansvärt det än verkar.
  • korp3n
    Audhild01 skrev 2014-02-24 07:16:58 följande:
    Våra grannländer resonerar inte så. De bestämmer sig för ett visst antal, och sedan håller de sig till det antalet. Då anser de att de har gjort sitt. Och så måste man ju tänka - små, karga länder uppe vid Polcirkeln kan inte ta emot hela världens flyktingar, hur behjärtansvärt det än verkar.
    Och vi kan se vilka följder dansk ekonomi har fått av begränsandet av att ta emot flyktingar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?