• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 20:15:29 följande:
    Nu blev det visst väldigt, väldigt tyst här... 

Angående detta med vem som är svensk, förresten, så läste jag något intressant i en artikel om vad som krävs för att den nyfödda sessan ska få ha kvar sin medfödda plats i tronföljden. (Dick Harrison är en känd professor i historia.)

www.expressen.se/nyheter/oklart-hur-lagstiftning-om-tronen-ska-tolkas/"Men nu har en svensk prinsessa med arvsrätt fött ett kungligt barn utomlands för första gången i modern tid. Och frågan är nu hur lagtexten ska tolkas.? Man måste tillbringa en substantiell del av sin uppväxt i Sverige för att kunna räknas som svensk. Det är självklart. Men det finns ingen närmare definition. Det innebär att det finns ett glapp här där man kan förhandla sig fram till en lösning, säger Dick Harrisson."

Lite lustigt då, kanske, att folk som kommer hit som vuxna ifrån helt väsensskilda kulturer - mycket mer väsensskilda än New York, och en uppväxt med en svensk mamma! - enligt PK-tanterna ska räknas om svenskar efter bara några få år...

Eh ja nog är det väl en viss skillnad på ett statsöverhuvud och en medborgare..?
  • Dorian Ertymexx
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 19:12:10 följande:

Om det är en sån känd sak, då borde det vara lätt för dig att backa upp det med källor.
    Har du några såna eller fantiserar du i vanlig ordning.
    Gudars, med tanke på att majoriteten av modern teknologi bygger på kinesiska uppfinnangar så är hela påståendet så absurdt att jag inte vet vart att börja ens... Utan det kinesiska krutet, utan kompassen, utan papperspengarna... jisses...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:21:15 följande:
    Vissa saker går aldrig att ändra, på grund av att människan i alla tider tyckt om att betrakta andra vackra människor. Vare sig det är Miss Universum, eller Sveriges Lucia, eller Hollywoodstjärnorna på vita duken, eller de smärta, atletiska kropparna på deltagarna i OS...

Det var en tanke förresten: vi kanske ska kvotera in till OS-truppen också..? 20 procent mörkhyade, 20 procent muslimer, 20 procent med annan sexuell läggning än den vanliga, 10 procent funktionshindrade, 10 procent utvecklingsstörda, 5 procent som lever i styvfamilj, och ... Det är ju viktigare att vi INTE DISKRIMINERAR än att vi tar några medaljer, liksom... Obestämd
    Jo, allting ändras, världen ändras medan vissa är fångade i en tidskapsel...Vi har inte ens samma skönhetsideal över tid. Nu är trenden att lucia ska firas som en godhjärtad bärare av ljus och skönhetsaspekten är underordnad och inte ens av minsta betydelse när man kommer riktigt långt ner i åldrarna.

Kvotering till OS??? De är ju inte där pga något annat än vad de kan, får jag hoppas.
  • Philipsson

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."

• Philipsson

Glömde skriva att det ovan återgivna, yttrades av Tage Erlander 1965.

Kanske dags att en del sossar går ut och gör avbön...

• nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:12:36 följande:
    Nu råkar jag veta då, som har gjort lite fritidsstudier i Antikens kultur, att namnskicket var sådant, att förnamnet (liksom även efternamnet) avspeglade ätten man tillhörde. Caesar hette t.ex. Julius. Hans dotter fick därför heta Julia, liksom hans faster hette Julia. Hade Caesar fått en son (inom äktenskapet) så hade denne också fått heta Julius. Hade det blivit fler söner, så hade dock dessa fått andra, individuella namn. Medan döttrarna skulle ha fått heta Julia Major, Julia Minor, Julia Tertia o.s.v.. Det vill säga endast släktnamnet.
    Du kanske menar "antikens kultur" som alla som studerat den med behållning vet att det heter.

Lucia kommer av latinets lux (i genitiv lucis), som betyder ljus. På Sicilien är Lucia ett namn som betyder den ljusa. och det behöver inte alls ha något med blond att göra. Lucius är ingen ätt utan den maskulina varianten av namnet.Ordstammen för lux och lucis är i sin tur ett urindoeuropeiskt arvord. Lux är SI-enheten för illuminans (belysning) och har heller inget med blond att göra. Du får nog göra lite mer fritidsstudier.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:22:02 följande:
    Inte mycket. Inte före 2012...
    Jodå. Traditioner ändras lite grann hela tiden, bara att vissa har svårt för att vissa av dem förändras alls.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-24 00:06:38 följande:
    Glömde skriva att det ovan återgivna, yttrades av Tage Erlander 1965.

Kanske dags att en del sossar går ut och gör avbön...
    Tage är rätt död, liksom majoriteten av hans generation. Forna tiders synder rättfärdigar inte samma synder idag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:25:24 följande:
    Det lustiga är, att även folk som är långt ifrån Sd är tvungna att motvilligt erkänna, att Åkesson är en suverän politiker och partiledare... Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans, vad de än tycker om hans politik.

Om Åkesson är en sådan suverän politiker och partiledare, varför är han då partiledare för det enda riksdagspartiet utan inflytande i riksdagen?
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:26:48 följande:
    Japp. Reinfeldt sa ju till och med rakt ut, att invandringens storlek inte bestämdes av kommunernas ekonomi, utan av omvärldsläget. Det är obegripligt att NÅGON finns kvar som ämnar rösta på honom efter det yttrandet...  Död
    Givetvis tar vi in fler flyktingar när det finns stora flyktingströmmar vilka ofta orsakas av krig. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?