• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:08:37 följande:
    Fast att lärarna skulle ha sagt att "nu ska vi ha Luciaval, men jag kan säga redan nu att DU DÄR får inte delta" - det tror jag faktiskt inte på. Det kan inte ha hänt i Sverige de senaste 40 åren.
    Hahaha, när skrev jag att läraren SA så? Varför hittar du på??
    Mother cake
  • Audhild01
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 19:12:10 följande:

Om det är en sån känd sak, då borde det vara lätt för dig att backa upp det med källor.
    Har du några såna eller fantiserar du i vanlig ordning.
    Det ÄR en känd sak som jag trodde att alla visste. Men här är en artikel om det i SvD. (Mina fetstilsmarkeringar)

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/kina-utan-egna-ideer-kopierar-billy_6367452.svd

Kina utan egna idéer kopierar Billy

Fräckheten tycks total. Ikeas grafiska profil, de blågula varukassarna, till och med kafeterian – allt har helt sonika kopierats i det falska Ikeavaruhuset i Kunming i sydvästra Kina. För att inte tala om produkterna.

Den kinesiska Ikeakopian är inte bara en dråplig historia, utan också en påminnelse om ett mörkt moln på Kinas ekonomiska himmel. Ikea föddes inte i Kina. Trots landets storlek och växande rikedom är få revolutionerande affärsunder, som Ikea, sprungna ur landet. Detta skvallrar om att framtidens Kina, bortom dagens tillväxtboom, står inför stora utmaningar.

Landet producerar nämligen få nyskapande produkter; Kina saknar egen innovationskraft. Istället köper man eller stjäl idéer. I Boston Consulting Groups årliga index över innovationsstyrka hamnar Kina först på plats 21. Inte heller finns någon tydlig grund för förbättring. Kina må ha ett fåtal topprankade universitet, men även dessa är svaga vad gäller ”riktigt originella, kreativa idéer”, som ordföranden för China Construction Bank uttryckt saken (New York Times Magazine 24/11 2010).

Kontrasten är tydlig mot hur läget är i USA, där universiteten matar näringslivet med nyskapande kompetens. Kina växer så det knakar, men fortfarande är det tillverkning av andras produkter, snarare än egna uppfinningar, som driver tillväxten.

Detta är grunden för det kinesiska undret och alla vet att den inte kan bära för alltid. Med tiden kommer den kinesiska arbetskraften att bli allt dyrare, och då kommer tillverkarna att börja se sig om efter andra länder med mer fördelaktiga kostnader. Ett land som är beroende av andras innovationskraft kommer på lång sikt knappast att kunna bli den världsledande stormakt som Kinas kommunistparti har för ögonen.

Om detta är de styrande i Kina smärtsamt medvetna. I november förra året lade den kinesiska regimen fram en plan för att öka antalet registrerade patent både i landet och av kineser i utlandet. Men målen siktar, på den kommunistiska centralplaneringens klassiska manér, mer på kvantitet än kvalitet. Patent på produktdelar räknas lika mycket som nyskapande uppfinningar. Fåfänga fixeringar vid antal patent kommer inte att ge Kina den innovationskraft som landet behöver.

Nej, de grundläggande problemen i den kinesiska ekonomin går inte att centralplanera bort. Så länge Kina saknar den innovationskultur som länder som USA och Sverige historiskt sett har varit duktiga på att ta tillvara kommer kinesiska framgångssagor, motsvarande Ikeas, även i fortsättningen att lysa med sin frånvaro.

• Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 19:18:30 följande:
    Hahaha, när skrev jag att läraren SA så? Varför hittar du på??
    Det var någon annan som refererade ditt inlägg, som påstod att det gick till så på er skola.
  • Audhild01

Nu blev det visst väldigt, väldigt tyst här...  Drömmer

Angående detta med vem som är svensk, förresten, så läste jag något intressant i en artikel om vad som krävs för att den nyfödda sessan ska få ha kvar sin medfödda plats i tronföljden. (Dick Harrison är en känd professor i historia.)

http://www.expressen.se/nyheter/oklart-hur-lagstiftning-om-tronen-ska-tolkas/

"Men nu har en svensk prinsessa med arvsrätt fött ett kungligt barn utomlands för första gången i modern tid. Och frågan är nu hur lagtexten ska tolkas.

– Man måste tillbringa en substantiell del av sin uppväxt i Sverige för att kunna räknas som svensk. Det är självklart. Men det finns ingen närmare definition. Det innebär att det finns ett glapp här där man kan förhandla sig fram till en lösning, säger Dick Harrisson."

Lite lustigt då, kanske, att folk som kommer hit som vuxna ifrån helt väsensskilda kulturer - mycket mer väsensskilda än New York, och en uppväxt med en svensk mamma! - enligt PK-tanterna ska räknas om svenskar efter bara några få år...

• Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 19:40:42 följande:
    Det ÄR en känd sak som jag trodde att alla visste. Men här är en artikel om det i SvD. (Mina fetstilsmarkeringar)

www.svd.se/opinion/ledarsidan/kina-utan-egna-...

Kina utan egna idéer kopierar Billy

Fräckheten tycks total. Ikeas grafiska profil, de blågula varukassarna, till och med kafeterian – allt har helt sonika kopierats i det falska Ikeavaruhuset i Kunming i sydvästra Kina. För att inte tala om produkterna.

Den kinesiska Ikeakopian är inte bara en dråplig historia, utan också en påminnelse om ett mörkt moln på Kinas ekonomiska himmel. Ikea föddes inte i Kina. Trots landets storlek och växande rikedom är få revolutionerande affärsunder, som Ikea, sprungna ur landet. Detta skvallrar om att framtidens Kina, bortom dagens tillväxtboom, står inför stora utmaningar.

Landet producerar nämligen få nyskapande produkter; Kina saknar egen innovationskraft. Istället köper man eller stjäl idéer. I Boston Consulting Groups årliga index över innovationsstyrka hamnar Kina först på plats 21. Inte heller finns någon tydlig grund för förbättring. Kina må ha ett fåtal topprankade universitet, men även dessa är svaga vad gäller ”riktigt originella, kreativa idéer”, som ordföranden för China Construction Bank uttryckt saken (New York Times Magazine 24/11 2010).

Kontrasten är tydlig mot hur läget är i USA, där universiteten matar näringslivet med nyskapande kompetens. Kina växer så det knakar, men fortfarande är det tillverkning av andras produkter, snarare än egna uppfinningar, som driver tillväxten.

Detta är grunden för det kinesiska undret och alla vet att den inte kan bära för alltid. Med tiden kommer den kinesiska arbetskraften att bli allt dyrare, och då kommer tillverkarna att börja se sig om efter andra länder med mer fördelaktiga kostnader. Ett land som är beroende av andras innovationskraft kommer på lång sikt knappast att kunna bli den världsledande stormakt som Kinas kommunistparti har för ögonen.

Om detta är de styrande i Kina smärtsamt medvetna. I november förra året lade den kinesiska regimen fram en plan för att öka antalet registrerade patent både i landet och av kineser i utlandet. Men målen siktar, på den kommunistiska centralplaneringens klassiska manér, mer på kvantitet än kvalitet. Patent på produktdelar räknas lika mycket som nyskapande uppfinningar. Fåfänga fixeringar vid antal patent kommer inte att ge Kina den innovationskraft som landet behöver.

Nej, de grundläggande problemen i den kinesiska ekonomin går inte att centralplanera bort. Så länge Kina saknar den innovationskultur som länder som USA och Sverige historiskt sett har varit duktiga på att ta tillvara kommer kinesiska framgångssagor, motsvarande Ikeas, även i fortsättningen att lysa med sin frånvaro.

Du ser du kan ju.
    Bra, kom ihåg det nu, varje gång du kommer med ett negativt påstående om en individ eller grupp, så ska det beläggas med källor.
    Låt mig slippa tjata om det fler gånger.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 19:41:20 följande:
    Det var någon annan som refererade ditt inlägg, som påstod att det gick till så på er skola.

Om det är mig du menar så skrev jag INTE så, som du refererar.
    Jag måste ställa samma fråga som Velouria, varför hittar du på?
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 20:15:29 följande:
    Nu blev det visst väldigt, väldigt tyst här...  Drömmer

Angående detta med vem som är svensk, förresten, så läste jag något intressant i en artikel om vad som krävs för att den nyfödda sessan ska få ha kvar sin medfödda plats i tronföljden. (Dick Harrison är en känd professor i historia.)

www.expressen.se/nyheter/oklart-hur-lagstiftn.../

"Men nu har en svensk prinsessa med arvsrätt fött ett kungligt barn utomlands för första gången i modern tid. Och frågan är nu hur lagtexten ska tolkas.

– Man måste tillbringa en substantiell del av sin uppväxt i Sverige för att kunna räknas som svensk. Det är självklart. Men det finns ingen närmare definition. Det innebär att det finns ett glapp här där man kan förhandla sig fram till en lösning, säger Dick Harrisson."

Lite lustigt då, kanske, att folk som kommer hit som vuxna ifrån helt väsensskilda kulturer - mycket mer väsensskilda än New York, och en uppväxt med en svensk mamma! - enligt PK-tanterna ska räknas om svenskar efter bara några få år...

Jaha, då vet vi att Dick tycker så, men säg mig när blev hans ord lag?
    Jag håller inte med, svensk, dansk, etiopier, amerikan etc, etc........det är bara ord på ställen som människor ritat streck runtom.
    Vi är alla människor och ganska lika varandra.
  • effemgea
    Audhild01 skrev 2014-02-23 18:22:01 följande:
    VA? De klarar att skruva ihop dem, ja. På ett löpande band, där varje arbetare gör samma moment hela dagen. Att konstruera kräver helt andra egenskaper  - som jag dock inte påstår att kineser inte har. Men det är en känd sak, att hela Asiens egna hemelektronikindustri, bygger på att KOPIERA vitas uppfinningar - och sedan sätta myriader av flitiga, lågavlönade arbetare på att sätta ihop produkten.
    Märkligt att du tror att Kina är hela Asien. Det finns ju så många fler länder, exempelvis Japan och Syd- och Nordkorea.

De förra mycket framgångsrika producenter av elektronikprodukter som inte precis kan beskrivas som kopior av den "vite mannens" innovationer, som en sverigedemokrat skulle kunna uttrycka det.

Överhuvudtaget är ju utbytet ömsesidigt.

Om vi tar ditt uttalande att alla måste böja huvudet inför Jimmie Åkessons briljans så kan väl knappast detta ses som ett plagiat stulet från Nordkoreas propagandafabriker, utan en vidareutveckling av personkulten på ett sätt som säkert skulle få de flesta av Kim Jung-uns propaqandamakare att bli - inte vita, inte gula - men väl gröna av avund inför SD-sektens dyrkan av sektledaren.

Jag tror jag måste kopiera ditt uttalande till min sidfotFlört
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 18:51:42 följande:
    Nej, för det jag skriver är sant.
    Nej det är det inte. Att du ens tror det...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Velouria skrev 2014-02-23 19:07:36 följande:
    Varför ska man i Sverige få göra ANDRA länders traditioner till sina egna och sedan ta äran för dem och sist kalla dem för SVENSKA traditioner? Om man nu "urkundsförfalskar" så förbannat så ska man inte sedan påstå att det MÅSTE vara på ett visst sätt, när man nu har förvanskat ursprungstraditionen. Då ska det alltså inte spela någon roll om Lucia är mörkhyad. Se det så istället, att precis som generationerna bakåt omvandlade Lucia så är Lucia än en gång under förvandling.
    Men så ska det ju inte vara - allt ska för evigt vara som dagens SD-generation tror att det var när de var barn!!!!

Saltkråkan-nationalismens kärna är strävan tillbaka till barndomens (felaktiga) bild av hur verkligheten var då.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?