Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2014-03-18 15:42:06 följande:
    Du funderar mycket men kommer inte fram till något? Kanske finns lite blockeringar någonstans där i tankebanorna.
    Inte alls. Jag är väldigt fri tänkare. Men SD-fantaster makear liksom sällan sense. Ofta på grund av usel koll, och någon hårdnackad fascination för att få precis vad man vill precis nu och precis just HÄR.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 15:50:25 följande:
    Men kräver SD att alla som flyttar hit ska ta svenska namn?
    Nej. Det var helt mitt eget påfund. Eftersom jag inte är kulturessentialist, så ser jag inte så enorma skillnader mellan kulturer som SD gör. Men namnbruk är en rätt påtaglig skillnad, ofta även mellan (och inom) nordiska, närbesläktade kulturer.

Personligen skiter jag faktiskt i vad han gör i Ungern. Vill han hänga på IKEA i Budapest och bara äta "ursvensk" mat* där så står det honom fritt. Men sitter han där och tjafsar om hur jag ska "assimileras", då kan du ge dig rumpan på att jag kommer kräva detsamma av honom. Förväntar mig då förstås även att han ska kunna flytande ungerska vi det här laget (lycka till, ett av de svåraste språken att lära sig som vuxen).

* Helt OT egentligen, men fascinerande - McDonalds menar att deras mat ska smaka likadant överallt, det gör det inte. Men IKEAs köttbullar smakar exakt likadant i Budapest som i Stockholm!
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 15:54:26 följande:
    Vad jag vet proparerar inte SD för något rasbiologiskt institut. men som jag sade, jämfört med sådana som Per Albin, Hjalmar Branting osv så bleknar det mesta av nutida rasism.
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna, och efter vilket den blev slutgiltigt överbevisad av modern vetenskap. SD har inte de äldre generationernas ursäkt att de var uppvuxna med rasism som "sanning" - de har VALT den "sanningen" trots bättre vetande. Att de sedan försöker mörka rasismen genom omformuleringar, genom att fokusera på "kultur" och "religion" istället för "gener" och "hudfärg" (eh, oftast i alla fall, ibland slinker gammal ras-rasism fram också på Avpixlat) gör det inte bättre, snarare tvärtom.

SD får därför snarare gamla tiders rasister att blekna.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 16:00:13 följande:
    Ja, lär han sig inte ungerska så han klarar sig (man måste inte prata som en infödd, men man ska inte heller behöva tolk när man går till doktorn) inom rimlig tid är han utan tvivel en hycklare.

Och jag är väldigt osvensk på det sättet att jag faktiskt aldrig ätit IKEAs köttbullar någonstans, någonsin. Däremot har jag varit i Budapest och bättre matstad är svår att hitta.
    IKEAs kök är helt okey, billig snabbmatsvariant av husmanskost, men faktiskt gott.

Ungern har haft fördelen att vara mitt i mellan olika kökskulturer, och lyckats norpa det bästa av det mesta. Man kan äta mycket gott där, men smal blir man fan inte av det. :-P

Men nu är vi OT. Vi kan diskutera mat i en egen tråd, det är helt klart värt djupare samtal!
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 16:05:26 följande:
    Märklig ståndpunkt. Har man en bra ursäkt är rasism ok. Då var Hitler ok då. Han har ju precis samma ursäkt som Branting osv.

Låter onekligen som en hop dåliga ursäkter. Lite förvånande att du vill ursäkta rasism på det viset.
    Nej, jag sade inte att det var okey. Jag sade att det var förståeligt. Förståelse är inte acceptans eller förlåtelse.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 16:10:51 följande:
    Tage Erlander regerade en hel del år efter världskriget utan att avskaffa det rasbiologiska institutet. Antar att han inte ens har din ursäkt. Så där snackar vi om en riktigt ful fisk alltså. Allt i socialdemokratins goda namn.
    Ni kan verkligen svänga på femöringar - ena sidan hylla och å andra sidan demonisera sossar, media, politiker och allt möjligt.

Men det var ni som sade att forna dagars sossar var dagens SD, inte jag. Såatte...
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-03-18 16:21:16 följande:

De stoppade skattehöjningarna sist och de röstar FÖR återförstatligenade av div infrastruktur-funktioner. Järnvägsunderhåll och flygledning var de två senaste som jag kommer på

Varför försöker du inte ens ta reda på hur det är?
    Sist ja. Efter att ha röstat FÖR tidigare. Samma sak med privatiseringarna. Varför? För att det närmar sig val och det är dags att verka neutral och försöka spana på vad som kan värva flest röster. Hade de varit konsekventa hade de ju röstat mot VARJE jobbskatteavdrag, och KONSTANT röstat mot privatiseringar. Litet som när Moderaterna vill sänka studiemedlen, men ändå inte. SD har kört den litet för ofta för att lura en luttrad själ.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-18 19:33:43 följande:
    Ska inte 20-åriga nazzar få en fritidsgård så de slutar hänga på torget?
    Ja, varför inte? Så länge de inte gör det till en nazistisk möteslokal så är det väl bra?
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-18 19:35:15 följande:
    Slöjan i sig är ett statement. En obehaglig religiös symbol som symboliserar kvinnoförtryck.
    Tycker du ja. Många av dem som bär dem ser det som en symbol för befrielse. Och det är precis lika enkelt att tolka korset som en symbol för allsköns dumheter. Märkligt nog reagerar ni aldrig mot det.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-18 19:37:23 följande:
    Mycket klyftor i Fittja, Tensta, Rinkeby, Husby, Rosengård, Biskopsgården med andra ord.
    Fortsätt inbilla dig det trots att statistik talar emot det.

Jag bor i ett sådant område. Försök inte mästra mig på hur det är i förorterna. Jag har väldigt god koll, tack så mycket. Den negativa rapporteringen skapar en väldigt ensidig bild av förorterna. Skulle innerstan rapporteras om på samma vis skulle synen på innerstan snabbt sjunka.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?