Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-03-20 10:15:05 följande:

Vi är många som är inte har något parti som passar oss. Tyvärr.

Jag tror dock att både en del politiker och företagsledare är glada över all denna fokusering på invandringen.

Och medan folk skyller problemen på fattiga och maktlösa människor, kan se mäktiga fortsätta nästan ostört att tillskansa sig fler och fler fördelar utan att nästan någon kräver ansvar från dem.
    Och SD röstar till deras fördel. :-/
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-03-20 11:02:33 följande:

När har SD röstat MOT satsningar på pensionärerna?

Vilka beslut tänker du på?

Varje gång de röstat för jobbskatteavdrag, skattelättnader för banker och liknande. Det är pengar som hade kunnat gå oavkortat till äldrevården. Lustigt hur det alltid just är INVANDRINGEN som det ska sparas på för de äldre, som om andra pengar inte vore goda nog för dem. (Och för övrigt har de också gjorts nedskärningar för invandringens kostnader för dessa skattesänkningar.)
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-20 11:24:33 följande:
    Det är min och många andras åsikt att vi i nuläget tar in fler människor än vi kan "hantera", i den bemärkelsen att vi inte erbjuder något annat än människoförvaring. Det är som om politikerna tror saken är biff så fort någon fått PUT, då har de liksom gjort sitt för att säkra den framtida arbetskraften eller vad de nu anser sig ha för skäl. Det fungerar inte.

Det var inte dig jag syftade på när jag talade om att hetsa, ber om ursäkt om det var otydligt.
    Lustigt hur detta enbart gäller invandring, dock. Vaginalinvandring inte bara går obemärkt förbi, utan till och med uppmuntras av SD. Kan vi inte ta emot fler kan vi inte ta emot fler, PUNKT. Inte så att vi inte har råd med invandrare, men har råd med de MYCKET dyrare vaginalinvandrarna (aka barn).
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-03-20 11:34:51 följande:
    Ärkerasisten Ekeroth hänger ut en somalisk familj igen och även denna gång på felaktiga grunder:
    wp.me/p2oCcR-3BQ

Hur sjuk får man vara?
    Han är ju fan inte klok någonstans. Inget nytt iofs, men...
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 11:44:29 följande:
    Vad politikerna tror, vet jag inte. Den förda politiken fungerar dock inte som den ska, där är jag med dig. Men tittar man på fakta. Jämför man med andra länder, så ser man att de ofta har samma problem som Sverige trots att de inte har någon invandring. Arbetslösheten och segregationen och utanförskapet och brottsligheten beror inte främst på invandringen. Detta ständiga fokus på att minska invandringen (som i sig självt inte löser något), denna ständiga ovilja att fokusera på verkliga lösningar, tar ju fokus från de verkliga problemen och de verkliga lösningarna
    Precis. I Finland är det ju svenskarna som pekas ut som problemet. I Ungern är det romer och judar.

Intressant hur temat alltid är detsamma - det är en liten, maktlös grupps fel att de rika blir rikare och alla andra får stryka på foten... Verkligen skitlogiskt tänkt där!! Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 11:56:45 följande:

Och om vi stoppar invandringen kommer politikerna som genom magi sluta fatta märkliga beslut och börja prioritera välfärden och mirakulöst komma på hur vi löser alla våra problem?

Självklart är det inte så. Att stoppa invandringen löser INGENTING. Inte ett enda problem! Även om du stoppar invandringen helt så kommer varenda ett av dessa problem finnas kvar. Och du skulle istället stå med nya problem. Alla de som arbetar med nytillkomna skulle väl förlora jobbet, för dessa pengar ska ju gå till annat? Och du kan räkna med en storm av ilska och protester.  För extremt  många svenskar gillar ju invandringen. 
    Men det största problemet vore ju  att det vore ett helt ovetenskapligt och felaktigt fokus. Det vore som att säga till en lungcancerpatient att hen blir frisk bara hen slutar röka. Effekten skulle bli att patienten skulle lägga allt fokus på att sluta röka,  ignorera det verkliga problemet medan cancern fick växa i lugn och ro. Vi har problem som måste tas tag i nu. Men allt ovetenskapligt fokus på invandringen gör att det glöms bort. Självklart är det bättre att fokusera på orsakerna till problemen med en gång. Har du lösningar på hur vi hjälper "de som redan är här", fram med lösningarna så börjar vi! Varför vänta?

Och förlåt. Glömde en sak. Självklart kan stoppad invandring lösa ett problem. Och det är ju om man anser att problemet i sig själv är att fler människor med "fel hudfärg" eller "fel ursprung" kommer hit. Då löser ju stoppad invandring problemet. Men jag antar att det inte är det problem som folk menar?

Precis!
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-03-20 12:06:42 följande:

Råkar någon bli miljöpartist för att jag debatterar kärnkraft och vindkraft utifrån ett vetenskapligt perspektiv så får jag väl ta det. Tveksamt om det händer dock.

Jag gillar fakta och saklighet, men det är ytterst sällan närvarande när SD och dess väljarbas debatteras.

Tvärtom, det är mycket fakta och saklighet kring SD-diskussionerna. Men SD-fansen väljer att inte se, inte höra det som SD skrivit, skriver, säger och gör.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 12:17:51 följande:
    Det du och dina invandrarkompisar kanske ska inse är att "invandringsvänliga" inte anser att vi ska ta på oss all världens elände. Ni kanske kan läsa det som skrivs och se att dessa "invandringvänliga" helt enkelt har en annan syn på saken än ni.

Att vi som gillar mångfald helt enkelt anser att fakta visar att invandringen inte förstör varken samhället eller ekonomin, utan snarare tvärtom. Sverige är ju långt ifrån det land i väst med den sämsta utvecklingen.

Att vi som gillar mångfald helt enkelt kanske vill ha ett annat Sverige än det du vill. Får vi det? Tittar man på mänsklighetens problem så har utveckling och framsteg skett genom mångfald, möten, utbyten och kulturkrockar. Isolering och homogenitet leder ofta till tillbakagång och diktatur.

Nedskärningarna på välfärden beror inte på invandringen. Titta bara runt om Europa. Det beror på en medveten politik. Och kommer inte ändras ett dyft förrän folk börjar ställa makthavarna till svars.

Jag är också orolig för mina barn. Den nationalistiska rörelse som växer sig starkare i Sverige och Europa säger sig öppet vilja förstöra allt det jag älskar med mitt Sverige. Självklart kommer jag slåss för mina barns rätt att bo i ett tolerant och mångkulturellt Sverige.

För Sverige är ju precis som Philipsson skrev innan, speciellt. Nationalismen är inte lika grundmurad som på andra ställen på grund av vår långa tid i fred.
    Och det är för mig självklart något positivt.

Nationalism är i grunden samma sak som organiserad religion. Det är en rörelse som kräver att alla ska tro på och visa lojalitet mot påhittade saker, som nationalstaten och "den nationella kulturen" och nationell homogenitet och  "nationella egenskaper". Det är en rörelse som anser sig ha rätten att bestämma vad en hel befolkning ska tycka. Som värderar människor olika på grund av deras etnicitet. Som till och med titt som tätt uppmanar folk att döda eller fängsla människor enbart på grund av etnicitet.

Runt om i världen är det ofta lika svårt att kritisera nationalismen som det var att kritisera kyrkan för några hundra år sedan. Men i Sverige har vi nått ett steg längre, och det är jag stolt över.
    Och nedskärningarna bidrog SD till, ska tilläggas. Varje gång de röstade för jobbskatteavdrag och mer bonusar till bankerna, så var det pengar som behövde tas från skolor, sjukhus, polis, brandkår, äldrevård, SFI och mycket annat.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 13:41:16 följande:

Hmmmm. Det mystiska är ju sättet man bryr sig också. Att bry sig om föräldralösa barn och misshandlade, förtryckta kvinnor genom att INTE vilja släppa in dem i Sverige, är lite ....... ehhhh .... speciellt?
    Eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-20 13:49:01 följande:
    Å andra sidan har åtminstone de flesta barn som föds någon/några som försörjer dem (föräldrar tror jag de kallas) tills de klarar av att stå på egna ben.

Men att du inte gillar vare sig barn eller skåningar visar sig gång på gång, du brukar gilla att ta dem som exempel när du inte har något bättre att komma med.
    Jag har inget emot vare sig barn eller skåningar, jag är bara "SD-konsekvent". Något man inte kan säga om faktiska SD själva.

Och ja, barn blir försörjda - av samhället. Sist jag kollade var det bland annat mina skattepengar som betalade MVC, BVC, BB, föräldrarpenning, förskola, skola, tandvård, sjukvård, högskola etc etc etc. Du får det att låta som att barnens alla kostnader betalas av föräldrarna. Så är det inte. Och som ni glatt påpekar - det tar i snitt sju år för en invnadrare att komma i jobb. Och då behöver de SFI och eventuellt litet annan utbildning. För ett nyfött barn är det åtminstone 20 år innan de är i jobb, ofta mycket längre, och vi står för ALL utbildning. Så kostnadsmässigt är invandrare enormt mycket mer gynnsamma än barn.

Men det är väl egentligen inte ekonomin ni oroar er för, eller hur?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?