• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-09 13:56:15 följande:
    Man kan både vara för religionsfrihet och samtidigt kritisera en religion. Du hittar på att SD drar alla muslimer över en kam. Det finns 1,5 miljarder utövare och SD drar inte alla över en kam. Eller har vi gått så långt att man inte får kritisera och ifrågasätta religioner längre?

Du som påstår att alla ljuger om SD.

Jag upprepar igen, tycker du att du kan hitta någon utrymme för religionsfrihet och islam i den här textningen? Hm?

"Ett samhälle likt till exempel det svenska samhället på 1960-talet, med en uttalat överordnad majoritetskultur och en aktiv assimileringspolitik, men som inom sig rymmer en begränsad mängd invandrade individer av annan kulturell bakgrund som ännu inte är fullt ut assimilerade och som hyser ytliga utländska kulturimpulser i form av till exempel mat, kläder och dans, som den infödda befolkningen tagit till sig och uppskattar, är således inte att betrakta som en mångkultur enligt vår definition.

Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen. Kärnan i assimilationstanken är att slå fast att den svenska staten inte är ett kulturellt vakuum och att den svenska nationens kultur i kraft av sin historia, med undantag endast för de nationella minoriteterna, är överordnad andra nationers kulturer inom den svenska statens område. Som en logisk konsekvens av detta skall allt statligt och kommunalt stöd som syftar till att invandrare skall bevara och stärka sina ursprungliga kulturer och identiteter dras in."
    sverigedemokraterna.se/var-politik/mangkultur/

• Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-10 17:11:47 följande:
    Som om materialet spelade roll. Aluminiumrör är inte av ren aluminium utan härdade med andra metaller, och är lika starka och nästan lika tunga som järnrör. Och definitivt lika farliga. Men det är rätt typiskt SD att försöka blända med irrelevanta detaljer snarare än erkänna att någon i partiet faktiskt gjort fel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

Inte för att jag vet, men tror att folk tycker att det blir lite larvigt att gapa järnrör helatiden. Det finns ju sossar som har blivit gripna med vapen i bilen när dom kört på fyllan, och tja tydligen petitesser att en annan fick ta time-out pga stämpling till mord.
  • kvs
    Quintus Zebra skrev 2014-03-10 18:50:12 följande:
    Nja. Många liberaler hävdar ju att de vill minska statens makt över individen. Och förslaget skulle ju minska denna makt markant. Konstigt nog gillar nästan inga liberaler detta förslag ändå.
    På vilket sätt minskar du statens makt genom att göra en stor del av befolkningen beroende av staten för sin försörjning? Däri har du ju också en av förklaringarna till varför det inte är ett så populärt förslag i liberala kretsar, det skulle sätta staten på en enorm maktposition.
    Quintus Zebra skrev 2014-03-10 18:50:12 följande:
    Med morot menar du att vanligt folk behöver styras av de som är rikare eller mäktigare för att samhället ska funka? Eller?
    "You reap what you sow" är väl en grundläggande tanke bland liberaler. Med morot menar jag just det, du ska märka att ditt arbete gör en skillnad för din ekonomiska situation och/eller välbefinnande.
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-10 18:52:38 följande:
    Vad är du rädd för? Eller vad är svensk media rädd för? Många andra av våra grannländer publicerar uppgifter om gärningsmännen. Varför är alla så rädda för det här i Sverige? Rasar er värld när ni märker att er verklighetsuppfattning inte stämmer överens med verkligheten?

Eller så är ingen rädd för nåt, utan många anser bara att ursprung och hudfärg är helt ointressant? Precis som SD skriver i sitt partiprogram att de tycker, om jag inte minns fel?

En fråga till. Är det inte lite märkligt att så många självutnämnda nationalister vill att Sverige ska bli mindre unikt och istället vill att Sverige ska bli mer som andra länder?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-10 18:50:10 följande:
    De beväpnade sig eftersom de blev attackerade.
    Du tycker inte att det är lite underligt att "de attackerade" gick iväg och hämtade järnrör och sedan letade reda på "attackaren".
  • Gert
    Quintus Zebra skrev 2014-03-10 19:18:32 följande:

Eller så är ingen rädd för nåt, utan många anser bara att ursprung och hudfärg är helt ointressant? Precis som SD skriver i sitt partiprogram att de tycker, om jag inte minns fel?

En fråga till. Är det inte lite märkligt att så många självutnämnda nationalister vill att Sverige ska bli mindre unikt och istället vill att Sverige ska bli mer som andra länder?
    Varför anser inte journalister i andra västeuropiska länder att ursprung och hudfärg (ansiktsbild) är ointressant? Varför anser bara journalister i Sverige att sånt är ointressant?

Det är ännu värre när polisen gör en efterlysning. Då publicerar media en pixlad ansiktsbild och det står ingenting om hudfärg , hårfärg och liknande. Varför publicerar media bilden? Det är ändå ingen som kan känna igen människan som polisen söker.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-03-10 19:04:54 följande:

Inte för att jag vet, men tror att folk tycker att det blir lite larvigt att gapa järnrör helatiden. Det finns ju sossar som har blivit gripna med vapen i bilen när dom kört på fyllan, och tja tydligen petitesser att en annan fick ta time-out pga stämpling till mord.
    Så länge SD premierar järnrörsgänget som uttryckte sin fientlighet mot kvinnor och invandrare kommer de givetvis att få fortsatta påminnelser om sitt övertramp.
  • Gert
    nihka skrev 2014-03-10 19:20:02 följande:
    Du tycker inte att det är lite underligt att "de attackerade" gick iväg och hämtade järnrör och sedan letade reda på "attackaren".
    De gick 10 meter och sen kastade ner aluminiumröret på marken. Vad får du allt ifrån?
  • effemgea

Jag tror det handlar om representativitet ur ett sektperspektiv.

För en sverigedemokrat existerar bara vi och dom. Därför existerar det egentligen bara två partier: SD och Sjuklövern. Därför kan vem som helst av "dom andra" fungera som en representant för alla oss andra. Det kan vara mannen som mördade två personer i Ljungsbro, som någon tog som exempel i den här tråden, eller en AFA-aktivist, en invandrad våldtäktsman eller helt enkelt allt och alla som befinner sig utanför den egna sekten.

Och just därför blir Ljungsbromördaren för sverigedemokraten lika representativ för oss andra som tre ledande sverigedemokraters aktiviteter på Kungsgatan är för sekten.

Och just därför ska inte vi andra komma dragande med järnrörsincidenten inte när vi har så mycket värre järnrörsrepresentanter bland oss än de har bland sig

Detta kan verka helt absurt, men man kan nog inte förstå sverigedemokraters sätt att resonera med mindre att man tar hänsyn till att partiet fungerar precis som andra sekter.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert
    nihka skrev 2014-03-10 19:00:53 följande:

Du som påstår att alla ljuger om SD.

Jag upprepar igen, tycker du att du kan hitta någon utrymme för religionsfrihet och islam i den här textningen? Hm?
    Hur menar du? Det står ingenting om att religioner ska förbjudas. Det står ingenting om Islam eller några andra av världens religioner.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?