• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-12 15:37:40 följande:

Det sa jag inte, att det inte jobbar invandrare inom vården , men du får det som att låta att det bara jobbar invandrare inom vården för att det skulle vara under en Svensk värdighet att jobba där. Dom flesta jag träffat på inom vården är svenskar men naturligtvis även invandrare, men inte så att dom skulle vara en majoritet av den anledningen som du drar. Dessutom sa krävs det viss utbildning inom vården. Du svarade aldrig heller varför man skulle välja ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag? Dessutom är det naivt att tro att alla kvinnor som kommer från länder där mannen är familjeförsörjare ens kommer att vilja jobba. Med tanke på att det mest är kvinnor som jobbar inom vården , så oroar ju jag mig över att vi inte kommer att ha någon som vill jobba där i framtiden. Våra yrken måste få högre status och bättre löner och då går ju alla dessa människor som skulle ta ett lågavlönade arbete bort.
    Varför man väljer ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag.

Jag visste inte att sverigedemokrater har så generösa bidrag, trodde det mest rörde partitoppen som ständigt är i bidragssyltburken och förser sig.

Nåja, om man inte är besjälad av samhällshat så vill de allra, allra flesta vara delaktiga i något som ligger utanför dem själva. Det kan t ex innebära att man känner att man är en jävligt nyttig samhällsmedborgare trots att man har ett jobb som inte värderas högt i ekonomiska termer och trots att folk som aldrig själva skulle drömma om att lämna samhällshatet och bidragstillvaron har som regel att påstå att man tagit jobbet från en svensk

Det är inte lätt för en invandrare att vara en sverigedemokrat till lags. Om de inte jobbar är de parasiter och om de jobbar är de parasiter som taget jobbet från en hederlig svensk. 
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-03-12 17:10:56 följande:

Tyckte att den va lite rolig ,tror det va gung-ho eller vad nicket är som myntade det uttrycket.Är väl inget att bli ledsen för om någon är lite elak, du själv är ju en av dom som väldigt ofta ligger på gränsen. Hade tex jag skrivit som du om någon minoritets- grupp så hade jag varit avstängd förlängesedan. Så lite får man allt tåla.
    Det är möjligt - men du får inte glömma att det omvända förhållandet också existerar. Att det finns de som tar illa upp om man påpekar att Dorian kallar sig Dorian. Jag syftar inte på dig. Jag gissar att både du och jag hade glömt inläggen för länge sen.

Så man kan vända på resonemanget. Det kan vara lite elakt att reta dem som prålar med sin politiska inkorrekthet genom att påtala det korrekta.

Att vara lite elak på det viset är egentligen mycket elakare än att förvanska ett nick.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • nihka
    Enter Sandman skrev 2014-03-12 11:38:38 följande:

Exakt, och även om en person är skyldig så finns det andra i personens närmsta omgivning som kan bli lidande.
    Om jag begår ett grovt brott och blir uthängd, ska mina barn behöva ta skit för vad jag gjort, ska min gamla mamma behöva få omgivningens fördömande på sig för vad jag gjort.
    Nej, det är inte ok.

Och ska vi hänga ut folk ska vi i konsekvensens namn också hänga ut brottsoffren.
    Det är som sagt inte en del av straffet att bli uthängd.
    Jag har suttit med många kvinnor och en del män som blivit utsatta för övergrepp och jag vet ingen av dom som skulle vilja schavottera i pressen med detaljer om sina liv.
    En del som tycker man ska gå ut med identiteter motiverar det med att man är nyfiken och vill veta allt om brottslingen så det kanske även gäller brottsoffren. Har inte tänkt på det, mer än att jag själv inte vill att identiteter ska avslöjas annat än i undantagsfall.

Ett befogat undantagsfall anser jag är när ett signalement eller en bild läggs ut på en farlig brottsling på fri fot där brottet finns på exempelvis övervakningskamera eller bevittnades av ett antal oberoende av varandra ögonvittnen. Där får säkerheten gå före integriteten.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 17:44:11 följande:
    Om det stora mörkertalet när det gäller Sd och opinionsundersökningarna, har Sören Holmberg talat åtskilliga gånger. Är du döv och blind?

T.ex. enligt SIFO:s väljarbarometer-feb-10, skulle 3,4% ha röstat på Sd om det vore val just då (www.tns-sifo.se/media/357616/vb%20feb%202012%...)

Ett halvår senare skulle det visa sig att nästan dubbelt så många på partiet...

Många vill inte säga vad de ska rösta på om de har tänkt rösta på Sd, för att det tror att de ska bli registrerade e.d. Det tror de alldeles rätt!
    Nja, nu skrev du att Sd har haft ett större stöd i verkligheten än vid varje enskil enkät.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Sören Holmberg skulle tillämpa ockulta metoder. Ingen utom de som tar emot information genom tänkarmössorna kan veta hur det förhåller sig. Själv skulle jag tro att det kommer att visa sig vid valet att åtminstone Sentio har överskattat SD:s stöd, kanske de andra instituten med självrekryterade paneler också.

Hursomhelst är det befängt att påstå att Sören Holmberg skulle veta det verkliga resultatet till varje enkät.
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 19:27:38 följande:
    Jag förstår din poäng och håller med i det mesta du skriver. Givetvis finns det lagar som styr detta som tex pul. Samtidigt är det helt ointressant vilken syn du har på nyhetsvärde, så länge medierna håller sig inom lagens ramar skall de så klart få rapportera vad de vill. Olika medier finner sin krets, du behöver inte ta del av sådant som du är i
    ointresserad av precis som andra kan göra det. Tydligen är en hel del intresserade av kändisskvaller obegripligt nog, men inte skulle jag vilja hindra någon annan att ta del av det. även om nyhetsvärdet för mig känns minimalt.

Historiskt sett är det nog än värre med censur än med för fri press, så din väg känns än snårigare. 

Självklart är det så, det är inte mina preferenser som ska styra, hade det varit det hade det sett rätt annorlunda ut tro mig.
    Men som jag skrivit tidigare man får ha precis vilka preferenser man vill.
    Och självklart får tidningarna skriva som dom vill inom lagens råmärken.
    Här diskuterar vi ju dock hur dom råmärkena ska se ut enligt vad vi tycker, det är vad jag argumenterat för.
    Jag tycker det är bra som det är nu, andra vill att det ska vara fritt fram att hänga ut människor i vissa fall.
    Jag håller inte med dom.
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-03-12 20:09:56 följande:
    En del som tycker man ska gå ut med identiteter motiverar det med att man är nyfiken och vill veta allt om brottslingen så det kanske även gäller brottsoffren. Har inte tänkt på det, mer än att jag själv inte vill att identiteter ska avslöjas annat än i undantagsfall.

Ett befogat undantagsfall anser jag är när ett signalement eller en bild läggs ut på en farlig brottsling på fri fot där brottet finns på exempelvis övervakningskamera eller bevittnades av ett antal oberoende av varandra ögonvittnen. Där får säkerheten gå före integriteten.

Och där är vi helt överens, som så ofta. Glad
  • oOOo  oOOo
    Enter Sandman skrev 2014-03-12 20:23:03 följande:

Självklart är det så, det är inte mina preferenser som ska styra, hade det varit det hade det sett rätt annorlunda ut tro mig.
    Men som jag skrivit tidigare man får ha precis vilka preferenser man vill.
    Och självklart får tidningarna skriva som dom vill inom lagens råmärken.
    Här diskuterar vi ju dock hur dom råmärkena ska se ut enligt vad vi tycker, det är vad jag argumenterat för.
    Jag tycker det är bra som det är nu, andra vill att det ska vara fritt fram att hänga ut människor i vissa fall.
    Jag håller inte med dom.
    Frågan är nog snarare hur olika medier förhåller sig till den befintliga lagen. Som det är idag är den inte helt väldefinierad när och hur man får publicera personuppgifter på nätet tex. 

Här finns lite info.
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 20:28:22 följande:
    Frågan är nog snarare hur olika medier förhåller sig till den befintliga lagen. Som det är idag är den inte helt väldefinierad när och hur man får publicera personuppgifter på nätet tex. 

Här finns lite info.

Åh, tackar det ska jag läsa, intressant. Glad
  • Thomas66
    effemgea skrev 2014-03-12 20:04:29 följande:
    Det är möjligt - men du får inte glömma att det omvända förhållandet också existerar. Att det finns de som tar illa upp om man påpekar att Dorian kallar sig Dorian. Jag syftar inte på dig. Jag gissar att både du och jag hade glömt inläggen för länge sen. Så man kan vända på resonemanget. Det kan vara lite elakt att reta dem som prålar med sin politiska inkorrekthet genom att påtala det korrekta. Att vara lite elak på det viset är egentligen mycket elakare än att förvanska ett nick.

Jaha.
  • TheNarrator
    nihka skrev 2014-03-12 20:09:56 följande:

Efter uppmaningen utav effemgea, så trotsar jag mitt eget förnuft för att skriva gårdagens bästa historia redan idag...

"
    ">Dont stop me now
    ".

- Att effemgea verkar hyvens, betyder inte att andra talar sanning...
    Så sant som det var sagt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?