• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • TheNarrator
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 21:53:27 följande:
    Jag skrev dömt/erkänt. Läs noggrannare så slipper du sitta och pula ihop egna ideér.
    "-Religionen återspeglade, trots allt, ett tvivel om vad som sant eller falskt hos Errols angripare.

Errol behöll lugnet och förtydligade att det är väldigt viktigt att läsa raderana istället för att läsa emellan dem.  Att ord stod mot ord, var inte detsamma som att ord var tagna ur luften längre..."
    Så sant som det var sagt.
  • Errol Flynn
    TheNarrator skrev 2014-03-12 21:59:11 följande:
    "-Religionen återspeglade, trots allt, ett tvivel om vad som sant eller falskt hos Errols angripare.

Errol behöll lugnet och förtydligade att det är väldigt viktigt att läsa raderana istället för att läsa emellan dem.  Att ord stod mot ord, var inte detsamma som att ord var tagna ur luften längre..."
    Ja precis.
    God natt då.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • TheNarrator
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 22:02:11 följande:
    Ja precis.
    God natt då.
    "Att rösterna i huvudet var en tillfällighet, bortförklarades genom att de skulle försvinna för att kvällen led mot sitt slut...."
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 17:24:20 följande:
    Varför ska vi ha lågbetalda arbeten då?

Svenskt välstånd har ju altid utmärkts av höga löner (innovationsdrivande). Vad Alliansen velat ha, och har lyckats med, är skapandet av en lågbetald klass. Därav att de moderna högerpartierna vill ha hög invandring, för att gynna kapitalet.

Fast sånt där begriper nog inte du...
    Nej, jag begriper i och för sig att du och en del med dig hävdar att det är så, att invandringen utifrån alliansmodell kan ses som en del av ett nyliberalt projekt att en gång för alla bli kvitt välfärdsmodellen, men jag kan inte precis påstå att jag köper resonemanget.

Du skriver skapandet av en lågbetald klass, men kan du visa på en korrelation mellan hög del invandrare inom ett yrkesområde och en relativt låg löneutveckling.

Jag har gissningsvis ett helt annat ursprung än du har. För mig är det ingen nyhet att det finns en lågbetald klass - men det har alltid funnits en lågbetald klass, så det är inget som är kopplat till invandring.

Testa att läsa Maja Ekelöfs "Rapport från en skurhink" så kan du få en bild av hur det såg ut i ett yrke långt innan det blev nära nog omöjligt att hitta annat än invandrare inom yrket.

Nej, jag begriper inte hur man kan vara så historielös att man tror att lågbetalda yrken är en konsekvens av invandringen och att dessa yrken tidigare var välbetalda.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Errol Flynn
    TheNarrator skrev 2014-03-12 22:06:06 följande:
    "Att rösterna i huvudet var en tillfällighet, bortförklarades genom att de skulle försvinna för att kvällen led mot sitt slut...."
    Det blir nog bra det där. Lycka till med boken.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • M Y L F
    effemgea skrev 2014-03-12 15:04:38 följande:
    Ok. Då jobber det inga invandrare inom vården, enligt dig.

Min uppfattning är att vården ibland är lika invandrartät som ett miljonprogramsområde.

Nu vet jag inte riktigt vilka typer av sjukhus och vårdcentraler du uppsöker, men folk som sitter i väntrummet tillhör oftast inte personalen.
  • TheNarrator
    effemgea skrev 2014-03-12 22:07:51 följande:
    Nej, jag begriper i och för sig att du och en del med dig hävdar att det är så, att invandringen utifrån alliansmodell kan ses som en del av ett nyliberalt projekt att en gång för alla bli kvitt välfärdsmodellen, men jag kan inte precis påstå att jag köper resonemanget.

Du skriver skapandet av en lågbetald klass, men kan du visa på en korrelation mellan hög del invandrare inom ett yrkesområde och en relativt låg löneutveckling.

Jag har gissningsvis ett helt annat ursprung än du har. För mig är det ingen nyhet att det finns en lågbetald klass - men det har alltid funnits en lågbetald klass, så det är inget som är kopplat till invandring.

Testa att läsa Maja Ekelöfs "Rapport från en skurhink" så kan du få en bild av hur det såg ut i ett yrke långt innan det blev nära nog omöjligt att hitta annat än invandrare inom yrket.

Nej, jag begriper inte hur man kan vara så historielös att man tror att lågbetalda yrken är en konsekvens av invandringen och att dessa yrken tidigare var välbetalda.
    Lågbetalda yrken skapas utifrån ett massivt behov utav allmänheten som ser behovet före priset. När priset går ned ett snäpp, blir en person geni-förklarad, och alla andra blir utsedda som vinnare. Vem bryr sig om att fabriken såldes ut till lägsta bud på bekostnad av jobbennär jag har råd att köpa en ny TV idag som håller, lagom tills garantin går ut, istället för att känna mig rånad för att ha lagt ut det dubbla trots att TV:n höll 10 år till utöver utlovad garanti...

Invandring har inget med lågbetalda löner att göra, det är mer en skenmanöver.
  • TheNarrator
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 22:08:22 följande:
    Det blir nog bra det där. Lycka till med boken.
    Tack min vän!

Och glöm inte....

It´s bussiness in the front and party in the back, som gäller...
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-12 22:07:51 följande:

Du kan ju läsa följande t.ex.: www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lonegapet-fortsatter-att-vaxa-i-sverige_8553380.svd

Tror du att det är en slump att det har blivit så?
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-12 22:17:15 följande:

Nu vet jag inte riktigt vilka typer av sjukhus och vårdcentraler du uppsöker, men folk som sitter i väntrummet tillhör oftast inte personalen.
    Jag hade en diskussion om detta med Errol tidigare i tråden. Vi har bägge nyligen haft släktingar som vårdats som döende på sjukhus. Hennes erfarenhet var att det var tragiskt att hennes släkting mötte invandrare som inte behärskade svenska tillräckligt bra under sin sista tid - då hon av naturliga skäl hade behov av att förstå och bli förstådd. För min släkting var det tvärtom, hon fick faktiskt avsluta sitt liv med en förändrad och mycket mer positiv inställning till invandrare än hon hade innan.

Jag skulle gissa att Errol, lika lite som jag, hade tid att notera att det satt arbetsvilliga sverigedemokrater i väntrummen - men det gläder mig att du påstår att det förhåller sig så. Naturligtvis kan man ha synpunkter på att de borde känna till att  väntrummen inte är en rekryteringsingångar. Men det är ju ändå tanken som räknas - och den är ju god.

Skulle man inte kunna tänka sig att Ekeroth initierar ett litet utrymme på avpixlat kallat "Väntrummet" där arbetsvilliga men arbetslösa sverigedemokrater får lära sig hur det går till när man söker jobb.

Jag misstänker att isoleringen har gått så långt och att misstron sitter så djupt att all annan samhällsinformation än den som ges på avpixlat bara avfärdas som PK-floskler - men det är klart, det skulle väl förmodligen betraktas som kontraproduktivt att sverigedemokrater fick möjlighet att bli en del av en värld som ligger ljusår bort från den som skildras på avpixlat.

Hursomhelst. Nästa gång jag passerar en vårdcentral ska jag titta in och fråga om det finns några arbetssökande bland dem som väntar och försöka förklara hur man gör när man söker jobb.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?