• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-20 12:06:42 följande:

Råkar någon bli miljöpartist för att jag debatterar kärnkraft och vindkraft utifrån ett vetenskapligt perspektiv så får jag väl ta det. Tveksamt om det händer dock.

Jag gillar fakta och saklighet, men det är ytterst sällan närvarande när SD och dess väljarbas debatteras.

Hur tolkar du det att Vänsterpartiet aldrig har fått så många nya betalande medlemmar på så kort tid som när SD kom in i riksdagen?

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 11:39:53 följande:
    Ja, Sverige är unikt. Och den särprägeln vill så kallade fosterlandsälskande nationalister snabbast möjligt bli av med. Vi ska snabbast möjligt bli som Norge! Jättekonstigt!

Förstår inte vad du menar med att den frågan inte har diskuterats. Den diskuterades vilt i mitt klassrum med samhällskunskapsläraren för tjugo år sedan, och allt sedan dess har i alla fall jag upplevt att det har varit  en av de mest diskuterade frågorna. Har du sett på riksdagsdebatter och debattprogram? Snarare är det väl så att den diskuteras oproportionerligt mycket med tanke på att svenska folket egentligen inte ser den som en av de viktigaste frågorna?
    Just! Det är viktigt att fastslå detta, att den nationalism Sd driver, ju är nåt som här i Sverige inte har funnits tidigare. Intressant är då att fråga sig varför denna nationalism har dykt upp, vilka orsakerna är. Kanske att den nationella identiteten inte längre är lika självklar, och därför kräver bekräftelse. Sen är det väl så att den markerar avståndstagande från hedonistiska värderingar också. Vad Sd står för är lika mycket vad partiet INTE står för.

Huruvida vi ska ha hög eller låg invandring till Sverige har aldrig diskuterats under min livstid. Det har inte varit en politisk fråga. Däremot har "integration" diskuterats, och då har hög invandring setts som en självklarhet.

Har du nån källa att hänvisa till, för att styrka ditt påstående (annat än det du själv minns)?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-20 12:31:57 följande:
    Just! Det är viktigt att fastslå detta, att den nationalism Sd driver, ju är nåt som här i Sverige inte har funnits tidigare. Intressant är då att fråga sig varför denna nationalism har dykt upp, vilka orsakerna är. Kanske att den nationella identiteten inte längre är lika självklar, och därför kräver bekräftelse. Sen är det väl så att den markerar avståndstagande från hedonistiska värderingar också. Vad Sd står för är lika mycket vad partiet INTE står för.

Huruvida vi ska ha hög eller låg invandring till Sverige har aldrig diskuterats under min livstid. Det har inte varit en politisk fråga. Däremot har "integration" diskuterats, och då har hög invandring setts som en självklarhet.

Har du nån källa att hänvisa till, för att styrka ditt påstående (annat än det du själv minns)?

Nja. Nationalism har funnits i Sverige och har haft klorna i Svenskarna, men sen har den gradvis avtagit.

Jag tycker ju om Sveriges särprägel. SD gör konstigt nog inte det. Nationalism har ju i sin praktisering väldigt mycket likheter med gamla tiders kyrka. Jag gillar ju att Sverige är mer sekualiserat. Och jag gillar att nationalismen fått mindre och mindre makt och att individen därmed får större frihet.

Vad det beror på. Tja, på 70-talet drog en vänstervåg över hela Europa. Berodde det på att vänstern hade rätt då? Nej, knappast va?

Nu drar en nationalistisk våg fram, och den påverkar även oss i Sverige.

Men självklart. I mitt mångkulturella Sverige får du gilla konservatism och nationalism. Jag tolererar dig ändå. Du får kämpa för det du tror på, och jag kämpar för mina hjärtefrågor och i krocken kanske vi kommer på nåt ännu bättre som vi aldrig tänkt om alla tänkte likadant?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-20 12:31:57 följande:

Vad vill du att jag styrker? Vad har du för källa?

Att jag diskuterat så mycket mångfald och invandring de senaste tjugo åren är ju för att den diskussionen hela tiden har funnits tillgänglig och varit levande. Att diskutera annan politik, som t.ex. feminism eller marknadsekonomi har i jämförelse nästan varit omöjligt.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:09:03 följande:

För att jag tycker att det behövs en markering mot våra sittande. Jag tycker att Sverige tar ett för stort ansvar för världskriser och har gjort väldigt länge. Jag ser inget fel i att försöka lösa de problem vi har fått i Sverige innan vi tar in fler. Skola och sjukvård går sisådär. Vad vissa här i tråden än säger så har vi stor segregation och problem i många förorter. Lösningen på problemet är inte att ta in ännu fler och klämma ihop på campingar, hotell, slott, vandrarhem, miljonprojekt osv.
    De invandrare jag känner frågar mig vad som är fel med svenskarna som inte protesterar mot att kostnaderna skenar och bostadsbristen ökar. För att inte tala om motsättningarna invandrare emellan där de tar med sina konflikter och hat hit.
    Jag håller med. Varför ska Sverige vara hela världens samvete? Vi har hjälpt många och vi ska fortsätta hjälpa. Men finns det något tak? När är det dags att trappa ner och lösa de problem vi redan har? Våra politiker kommer med nya märkliga förslag hela tiden. Varför diskuteras det ens om att eu-migranter ska få samma rättigheter som illegala?
    Övriga Europa får ta ett större ansvar tycker jag. Vi är ett litet land med begränsade resurser. Vi ska försörja fler och fler. Förutom att vi lägger stora summor på de som lyckas ta sig till Sverige så ger vi mycket i bistånd.

www.sida.se/Svenska/Nyhetsarkiv/2013/April-20...-/

Jag är inte oempatisk eller kall men jag är orolig för mina barn som ska växa upp i det här landet. Jag vill inte ha ett Sverige där välfärden är helt borta och allt ska bekostas av privata försäkringar. Vi ska vara solidariska men inte till vilket pris som helst.
    Alla har säkert sina måttstockar men jag tycker att det räcker nu. Hade jag fått välja hade gränserna stängts ett tag framöver förutom för kvotflyktingar, kvalificerad arbetskraft, kärleksinvandring (där partnern är försörjningsansvarig) och studenter. Jag kanske har glömt någon.

Så - för att markera mot de äldre partierna så röstar du på ett parti som röstar med de äldre partiertna men som också vill djävlas med dina vänner??

Inte helt säker på att jag hänger med i ditt tänk där...

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:20:33 följande:

Det är väl inte det största problemet. Problemet är väl att många adoptivbarn mår väldigt dåligt över att vara just adopterade. De växer upp utan rötter och har många frågor om sin biologiska familj.
    Och många biobarn växer upp med drogmissbrukande, alkoholiserade föräldrar. Märkligt att SD bara "värnar om" dem med "fel" hudfärg.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:26:19 följande:

Ingen kommer kastas ut.
    Riiiight.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-20 10:04:41 följande:
    Ett mantra som upprepas till leda.

Men stämmer det?

Det är bara att titta bortom Sveriges gränser och konstatera att det inte verkar vara så.
    Tvärtom tycks sambandet vara att ju mer restriktiv invandringspolitik ett land har desto större växer sig partier av SD:s sort.

Faktiskt i sig ett mycket gott skäl att hålla SD-sektens tokerier borta fån andra partier.
    Precis. Som om SDs enda beef hade varit med invandringen. De är ju emot vänsterfolk, HBTQ-are, folk med fel religion, feminister... skulle "sjuklövern" ha anpassat sig till allt det också? För i så fall blir ju logiken att om alla var som SD skulle SD inte behövas - en logisk fallasi. Och idioti.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 10:15:05 följande:

Vi är många som är inte har något parti som passar oss. Tyvärr.

Jag tror dock att både en del politiker och företagsledare är glada över all denna fokusering på invandringen.

Och medan folk skyller problemen på fattiga och maktlösa människor, kan se mäktiga fortsätta nästan ostört att tillskansa sig fler och fler fördelar utan att nästan någon kräver ansvar från dem.
    Och SD röstar till deras fördel. :-/
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-20 13:35:08 följande:
    Och många biobarn växer upp med drogmissbrukande, alkoholiserade föräldrar. Märkligt att SD bara "värnar om" dem med "fel" hudfärg.

Hmmmm. Det mystiska är ju sättet man bryr sig också. Att bry sig om föräldralösa barn och misshandlade, förtryckta kvinnor genom att INTE vilja släppa in dem i Sverige, är lite ....... ehhhh .... speciellt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?