• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-19 19:19:30 följande:
    Du kanske ska läsa litet noggrannare vad dina partifränder faktiskt tycker, både i SDs historia som på Avpixlat. Och i vad SDs politiker själva säger och gör än idag.

Ingen kommer kastas ut.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sjuttiofemman
    Thomas66 skrev 2014-03-19 22:05:17 följande:
    Kan inte tänka mig att så många tror att alla problem löser sig utan invandring, men lite rädda det som räddas kan. Och det är antagligen inte du och jag eller våra barn som lider mest av problemen med en stor invandring. Utan det är invandrarna, men vänstern tycker ju att det är gulligt att känna en Afrikan eller två längre en så sträcker ju sig inte deras tänk, och liberaler vill ha en Polack som städar. Usch säger jag båda sidor är patetiska. Mvh en föredetta Moderat

Blir lite nyfiken, vad är det för problem på sikt som du skriver om?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:26:19 följande:
    Ingen kommer kastas ut.

Med ett parti som lierar sig med väldigt bruna organisationer i EU så kan du inte vara så säker. Rasismen inom Sd är redan utbredd så avståndet till massdeportering av invandrare är inte speciellt långt.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:20:33 följande:
    Det är väl inte det största problemet. Problemet är väl att många adoptivbarn mår väldigt dåligt över att vara just adopterade. De växer upp utan rötter och har många frågor om sin biologiska familj.

Och dessa barn mår bättre om de får stanna på barnhemmen eller adopteras till ett annat land?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • chrissandra
    sjuttiofemman skrev 2014-03-20 08:31:11 följande:

Med ett parti som lierar sig med väldigt bruna organisationer i EU så kan du inte vara så säker. Rasismen inom Sd är redan utbredd så avståndet till massdeportering av invandrare är inte speciellt långt.

SD skulle inte ens finnas om de etablerade partierna hade skött invandringspolitiken på ett bättre sätt.

Ibland tror jag både S och M är glada över SD eftersom de då kan fortsätta vara pk och strunta i problematiken.

Jag har inget parti att rösta på alls i detta val.
  • effemgea
    chrissandra skrev 2014-03-20 09:28:55 följande:

SD skulle inte ens finnas om de etablerade partierna hade skött invandringspolitiken på ett bättre sätt.

Ibland tror jag både S och M är glada över SD eftersom de då kan fortsätta vara pk och strunta i problematiken.

Ett mantra som upprepas till leda.

Men stämmer det?

Det är bara att titta bortom Sveriges gränser och konstatera att det inte verkar vara så.
    Tvärtom tycks sambandet vara att ju mer restriktiv invandringspolitik ett land har desto större växer sig partier av SD:s sort.

Faktiskt i sig ett mycket gott skäl att hålla SD-sektens tokerier borta fån andra partier.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra

Vi är många som är inte har något parti som passar oss. Tyvärr.

Jag tror dock att både en del politiker och företagsledare är glada över all denna fokusering på invandringen.

Och medan folk skyller problemen på fattiga och maktlösa människor, kan se mäktiga fortsätta nästan ostört att tillskansa sig fler och fler fördelar utan att nästan någon kräver ansvar från dem.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 10:15:05 följande:

Och medan folk skyller problemen på fattiga och maktlösa människor, kan se mäktiga fortsätta nästan ostört att tillskansa sig fler och fler fördelar utan att nästan någon kräver ansvar från dem.
    Vadå "skyller på fattiga och maktlösa"? Mitt intryck är snarare att de som oftast beskylls för att saker och ting inte gått som man önskar i det här landet är politiker snarare än invandrare och fattiga. Det tycker jag är något många missar i sin iver att hetsa mot SD.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson

Din tolkning är helt rimlig.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 21:42:46 följande:

Ok? Anser du att det är en smickrande bild av SD-väljare som du ger? Människor som enligt dig använder sin demokratiska rättighet att välja våra makthavare, och som låter sig styras av att en person på nätet inte gillar SD?

Tycker du att det är ett bra skäl att rösta på ett parti?

Är det inte lite osäkert för ett parti som SD att ha den typen av väljare? De kanske hittar någon annan att vara trotsiga emot i morgon?

Och alla ska väl få säga vad de tycker, även folk som inte gillar SD? Hur påverkar den här typen av missnöjesröster demokratin? Det blir väl inte optimalt om journalister och politiker och debattörer inte vågar säga vad de tycker om t.ex. SD eller invandringen, för att vissa väljare hotar med att rösta på ett missnöjesparti i ren protest mot att debattörerna säger "fel" saker.

Är det inte vettigare att bemöta kritiken och rösta på ett parti man gillar istället?

SD har en viss andel proteströster. Inte alla, men en del. Dessa får sin bild bekräftad när det hånas och tramsas kring SD. Lättrörliga proteströster är givetvis sämre än stabilt ideologiskt förankrade väljare – för alla partier.

Jag har egentligen inga synpunkter på hur folk väljer parti. Man skulle kunna önska att alla vara analyserande, pragmatiska och sakliga i sitt val men det finns folk av alla sorter och jag tror känslor är underskattade som orsak till valet av parti.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?