• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Hummelnr12
    Flash Gordon skrev 2014-03-19 20:36:37 följande:
    Det ärealltså direkta invandrare och deras barn som åsyftas. Allra mest troligt.

Den siffran brukar refereras till ca 20% av alla som bor i Sverige så två miljoner utlänningar inom landets gränser kan stämma.
    När är det räknat från ? 50 talet 60 talet 70 osv osv 
    Sällan studsar en termos
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 14:50:29 följande:

Vissa hävdar ju att t.ex. Dorian lockar röstar till SD genom att kritisera dem?

.

De som i åratal nu har hållit på och tramsat och häcklat har givetvis gjort sitt för att lyfta SD till den nivå de är på idag. De har varit så duktiga på att bekräfta bilden av SD som ett mobbat och negativt särbehandlat parti.

Grattis till dem, får vi väl säga.

Numer kanske den effekten är mindre men den kan nog finnas kvar lite grand ändå.
  • Hummelnr12
    Flash Gordon skrev 2014-03-19 20:36:37 följande:
    Det ärealltså direkta invandrare och deras barn som åsyftas. Allra mest troligt.

Den siffran brukar refereras till ca 20% av alla som bor i Sverige så två miljoner utlänningar inom landets gränser kan stämma.
    Kollade migrationsverkets hemsida där räknar de från 1960 så då känns inte 2 miljoner så konstigt
    Sällan studsar en termos
  • Flash Gordon
    Hummelnr12 skrev 2014-03-19 20:38:59 följande:
    När är det räknat från ? 50 talet 60 talet 70 osv osv 

Ja, hur länge har personerna levt?

Det rör alltså en generation som har invandrat själva plus deras barn.

Kom du som krigsbarn från Finland 1940 så räknas du in i siffrorna.

Kom du som ettåring från Somalia förra året så räknas du in.

Är du född 1995 av två(*) föräldrar som invandrade året innan så räknas du in.

(*) = kan möjligen räcka med att du har en förälder som invandrat för att räknas in - som den tidigare definitionen var.
  • Thomas66
    Hummelnr12 skrev 2014-03-19 20:29:19 följande:
    19.2 till 21.7 miljarder är små pengar om tittar på vad alkoholen kostar Sverige, den kostar mellan 90-150 miljarder beroende på hur man räknar. Om man räknar med alla sjukhus kostnader för alkoholrelaterade skador och fängelse vistelser rättegångskostnader osv så ligger summan på 150 miljarder. Intäkterna på alkoholen i skatter och moms är på c:a 10-20 miljarder.  Senaste skattehöjningen på alkoholen kontrade tillverkarna med att sänka inköpspriserna så skatte intäkterna ökade inte. Sen kan man ju ponera på hur mycket konstigheter som inte hänt om vissa sdare inte druckit alkohol. De skulle lagt sin energi  på att kämpa mot alkoholen i stället för invandrings frågan. Rent självförsvar. Så om man vill lägga 100 miljoner på att öka integrationen så gärna för mig. De hundra miljonerna hade varken gjort mer eller mindre för pensionärerna. !00 miljoner täcker inte personal kostnaderna för de som skall arbeta med dessa pengar till integrationen.
    Sällan studsar en termos

100000000 kr ?bara socialbidragen kostar 1000000000kr i Malmö. Enligt IOGT ja, alkoholrelaterade brott kan du nog kasta på en annan post med om du vill.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-19 20:40:50 följande:
    De som i åratal nu har hållit på och tramsat och häcklat har givetvis gjort sitt för att lyfta SD till den nivå de är på idag. De har varit så duktiga på att bekräfta bilden av SD som ett mobbat och negativt särbehandlat parti.

Grattis till dem, får vi väl säga.

Numer kanske den effekten är mindre men den kan nog finnas kvar lite grand ändå.

Ok? Anser du att det är en smickrande bild av SD-väljare som du ger? Människor som enligt dig använder sin demokratiska rättighet att välja våra makthavare, och som låter sig styras av att en person på nätet inte gillar SD?

Tycker du att det är ett bra skäl att rösta på ett parti?

Är det inte lite osäkert för ett parti som SD att ha den typen av väljare? De kanske hittar någon annan att vara trotsiga emot i morgon?

Och alla ska väl få säga vad de tycker, även folk som inte gillar SD? Hur påverkar den här typen av missnöjesröster demokratin? Det blir väl inte optimalt om journalister och politiker och debattörer inte vågar säga vad de tycker om t.ex. SD eller invandringen, för att vissa väljare hotar med att rösta på ett missnöjesparti i ren protest mot att debattörerna säger "fel" saker.

Är det inte vettigare att bemöta kritiken och rösta på ett parti man gillar istället?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Hummelnr12
    Thomas66 skrev 2014-03-19 21:42:25 följande:

100000000 kr ?bara socialbidragen kostar 1000000000kr i Malmö. Enligt IOGT ja, alkoholrelaterade brott kan du nog kasta på en annan post med om du vill.
    Var får du de siffrorna ifrån är intresserad. Hur menar du med att kasta de alkoholrelaterade brotten på en annan post. Mina siffror var det Gert som presenterade jag kopierade de från honom.
    Sällan studsar en termos
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2014-03-19 20:00:35 följande:

Kanske misstog mig , men så lär det ju se ut dom närmsta 50åren. Du får ju gärna presentera vem som kan göra dom här småjusteringarna så att problemen löser sig. Det är ju inga små förändringar som vänsterkanten fantiserar om att göra. Högre-lön för alla kvinnoyrken bättre vård och äldre omsorg, bättre skola , sextimmarsarbetsdag och Sverige för alla.Är gärna med på dessa prioriteringar, men undrar hur det ska gå till?
    Nu är jag ju inte vänster heller, men vänstern håller sig inom samma budgetregler som SD eller högern. Deras budgetar innehåller väl betydligt färre hål än t.ex. SD:s.

Det behövs ny politik. Vem som ska göra det? Ja, säg det. I nuläget är det ju helt andra saker som prioriteras. Och så länge en massa folk tror att alla problem beror på invandringen så kan ju makthavarna fortsätta som idag.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Thomas66
    Hummelnr12 skrev 2014-03-19 20:50:57 följande:
    Kollade migrationsverkets hemsida där räknar de från 1960 så då känns inte 2 miljoner så konstigt
    Sällan studsar en termos

Sedan kan man nog påstå ca 1,5000000 sedan 90 talet utan att va allt för orättvis.Undrar bara varför det är så viktigt att dölja och ljuga? Det är nog det som stör mig mest, vet precis hur det ser ut och det stör mig inte så mycket. Men dax att göra om göra rätt.
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 21:54:26 följande:
    Nu är jag ju inte vänster heller, men vänstern håller sig inom samma budgetregler som SD eller högern. Deras budgetar innehåller väl betydligt färre hål än t.ex. SD:s. Det behövs ny politik. Vem som ska göra det? Ja, säg det. I nuläget är det ju helt andra saker som prioriteras. Och så länge en massa folk tror att alla problem beror på invandringen så kan ju makthavarna fortsätta som idag.

Kan inte tänka mig att så många tror att alla problem löser sig utan invandring, men lite rädda det som räddas kan. Och det är antagligen inte du och jag eller våra barn som lider mest av problemen med en stor invandring. Utan det är invandrarna, men vänstern tycker ju att det är gulligt att känna en Afrikan eller två längre en så sträcker ju sig inte deras tänk, och liberaler vill ha en Polack som städar. Usch säger jag båda sidor är patetiska. Mvh en föredetta Moderat
Svar på tråden Varför hatar folk SD?