• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Aftonstjärna
    Maramina skrev 2014-07-16 18:18:30 följande:
    Jag vet inte det jag. Om det är mysigt menar jag. Inte när man har hållt på i ett par timmar och klockan är mitt i natten och ögonlocken känns blytunga.
    För oss som ännu går och väntar låter till och med det där mysigt, man glömmer så lätt Skrattande

Lindsey- Stort grattis till babyn!!!
    bf 23 oktober
  • PoL

Kajsamupp: tufft med vattkoppor i värmen! Hoppas det iaf är en lindrigare sväng.

Scarlett: förstår att det känns segt, men snart är du framme vid målet!

Maramina: åh, klart det kan bli jättefrustrerande med! Hoppas du fått ta igen lite sömn under dagen.

Eget: allt ok vid bm-besöket idag som jag misstänkte var sf-måttet 30, så jag ligger på toppen av den övre kurvan. Men jag får stora barn, så det känns rimligt

• emjh

GRATTIS alla som fått sina små! Det har som sagt hunnit hända en del! 

Jag ska på BM-besök imorgon, sist var 2/7 och då var allting utmärkt utom järnnivån som dippat lite (men ändå låg på 113). Kurvan exakt på medel och blodtrycket det bästa hittills. Skönt. 

Fötterna är en historia för sig, som någon skrev: som ballonger!

Tycker inte den här bebisen rör sig lika mycket som sin storasyster men jag känner ju av den varje dag så jag är inte orolig. Det är väl kanske en lugnare bebis. 

• kajsamupp

Pol- Ja, igår tänkte vi att det nog var en lugnare variant av vattkoppor, men idag har det eskalerat, åt fel håll. Vattkoppor överallt, stora blemmor på ryggen som gör ont och kliar något förfärligt. Gråt och gnäll hela dagen känns det som. Stackarn, och inte kan vi göra så mkt heller, det vi provat ger inte direkt ngn lindring

• PoL
    kajsamupp skrev 2014-07-17 20:47:59 följande:

Pol- Ja, igår tänkte vi att det nog var en lugnare variant av vattkoppor, men idag har det eskalerat, åt fel håll. Vattkoppor överallt, stora blemmor på ryggen som gör ont och kliar något förfärligt. Gråt och gnäll hela dagen känns det som. Stackarn, och inte kan vi göra så mkt heller, det vi provat ger inte direkt ngn lindring smile4.gif

Åh nej, vad jobbigt! När min stora fick det vid 2, skrev läkare ut flytande antihistamin som dämpade klådan jättebra. Har ni testat det?
  • kajsamupp

Pol- Efter en sömnlös natt, eller åtminstone en där hon somnade om först låångt efter midnatt, har vi bokat tid på närakuten ikväll. Får tavegyl utskrivet som förhoppningsvis lindrar klådan en del, har dock läst att det flytande preparatet inte längre finns utan nu bara tabletter, men vi får se.

• PoL
    kajsamupp skrev 2014-07-18 15:22:42 följande:

Pol- Efter en sömnlös natt, eller åtminstone en där hon somnade om först låångt efter midnatt, har vi bokat tid på närakuten ikväll. Får tavegyl utskrivet som förhoppningsvis lindrar klådan en del, har dock läst att det flytande preparatet inte längre finns utan nu bara tabletter, men vi får se.

Vad bra om ni kan få medicin, hoppas det hjälper snabbt!
  • Kroken

Vad roligt med alla bebisar som tittat ut ???? Grattis ????

Själv är jag rätt less just nu! Är i v.33 nu och räknar ner veckorna tills bebisen kommer! Var hos BM i onsdags, fick en vikarie då min ordinarie är sjukskriven. Gör mig inget alls då jag inte riktigt gillar min ordinarie. Vikarien var hur bra som helst och jag önskar hon skulle kunna vara kvar. Denna BM sa ingenting om min vikt alls, det som min ordinarie varit på mig om. Däremot har jag högt blodtryck, 101/168, vilket hon inte gillade (förståligt dock) så det blir extra koll på det. Är dessutom enormt svullen. Fötterna är som ballonger och tårna som prinskorvar. Det går upp en bit på smalbenen också så vristerna kan jag inte böja knappt och att gå gör hemskt ont. Sen några dagar så har händerna börjat svullna och fingrarna är stinna. Det är en ny erfarenhet det här med svullnaden, har bara vinter- och vårbarn sen tidigare, och jag avskyr det. Har så mycket jag "måste" göra, plocka med och städa i ordning. Men jag orkar ingenting! Fötter och ben gör ont och blodtrycket ger sig tillkänna när jag gör för mycket! Min stackars man får göra massor och jag känner mig som en skit som måste vila. Blä!

• kajsamupp

Kroken- Usch, det låter jobbigt och lite läskigt att svullna sådär.  Jag känner också att jag svullnar och att det känns obehagligt om jag inte använder stödstrumpor, så det har jag gjort sen v 10 trots det varma vädret. Det känns så obehagligt redan efter 30 min utan att det är värt lite extra svett för att slippa svullna. Skönt att de har extra koll på blodtrycket så du inte får havandeskapsförgiftning och sånt!

Var till närakuten nu på kvällen med anledning av dotterns kliande vattkoppor, fick komma dit efter att vårdcentralen stängt och när det var tomt i väntrummet. Besöket gick ut på att väga barnet så vi fick inte ens komma in på ett behandlingsrum pga smittorisken.. Det dumma var ju såklart att alla apotek i närheten stängt för dagen.. Och dottern var märkbart mindre besvärad av klådan nu på eftermiddagen, så vi struntade att åka lång väg för att hämta ut medicinen. Och mycket riktigt, klådan har nu lagt sig så pass att hon somnade ganska enkelt och jag håller tummarna för att det håller sig hela natten.

• Kroken
    kajsamupp skrev 2014-07-18 22:55:48 följande:

Kroken- Usch, det låter jobbigt och lite läskigt att svullna sådär.  Jag känner också att jag svullnar och att det känns obehagligt om jag inte använder stödstrumpor, så det har jag gjort sen v 10 trots det varma vädret. Det känns så obehagligt redan efter 30 min utan att det är värt lite extra svett för att slippa svullna. Skönt att de har extra koll på blodtrycket så du inte får havandeskapsförgiftning och sånt!

Var till närakuten nu på kvällen med anledning av dotterns kliande vattkoppor, fick komma dit efter att vårdcentralen stängt och när det var tomt i väntrummet. Besöket gick ut på att väga barnet så vi fick inte ens komma in på ett behandlingsrum pga smittorisken.. Det dumma var ju såklart att alla apotek i närheten stängt för dagen.. Och dottern var märkbart mindre besvärad av klådan nu på eftermiddagen, så vi struntade att åka lång väg för att hämta ut medicinen. Och mycket riktigt, klådan har nu lagt sig så pass att hon somnade ganska enkelt och jag håller tummarna för att det håller sig hela natten.

Annars finns det nåt som heter Poxclin coolmousse på Apoteket som tydligen ska vara väldigt har mot vattkoppor som kliar. Har flera föräldrar på jobbet som provat detta och lovordar det. Receptfritt, kan vara värt att prova om kliandet kommer tillbaka. Men hoppas det ger med sig nu!

Havandeskapsförgiftning är ju det de är oroliga för att jag ska dra mig. Jag fick det på slutet när jag väntade mitt första barn, men det han aldrig bli så allvarligt som tur var. Men jag vet vilka kännetecken jag ska "leta" efter så jag känner mig hyfsat lugn. Nu blir det extra koll om en vecka ungefär med blodtryck och urinprov.
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35