• LivetEnligtSandra

Omföderskor BF 2014

Hej! Är med i andra trådar för BF-2014 men det skulle vara kul att prata med andra omföderskor också! Glad
    Jag har en dotter född 2012 som nu är 1,4 år och en liten i magen som är beräknad 1 Januari 2014.
    Kom gärna in med ett inlägg så vi kan surra om allt mellan himmel och jord! Hjärta 

• Svar på tråden Omföderskor BF 2014
  • seffi1985
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-04 00:42:52 följande:
    Oj steffi! Jag tyckte min dotter var en "klump" hon vägde 3710g när hon kom i v.38+3 Skrattande
    Jomenvisst vettu, känner mig lite skraj över denna bebis särskilt om det är en lite pojke. Men det får jag ju kanske veta lite om på TUL iaf, är ju som därför vi ska dit, pratades väl lite om kejsarsnitt om det börjar vara 5 kg så man är ju lite nervös och nyfiken.
  • LivetEnligtSandra
    seffi1985 skrev 2013-12-04 00:54:59 följande:
    Jomenvisst vettu, känner mig lite skraj över denna bebis särskilt om det är en lite pojke. Men det får jag ju kanske veta lite om på TUL iaf, är ju som därför vi ska dit, pratades väl lite om kejsarsnitt om det börjar vara 5 kg så man är ju lite nervös och nyfiken.
    Hoppas det går bra, håller tummarna för dig! Hjärta
    Vad spännande och kul med TUL! Hoppas krabaten vill visa sig ;)
    Jag gjorde ett TUL för drygt en vecka sedan, kollade aldrig på RUL vad det var för kön, men kunde inte hålla mig nu på TUL Skrattande
  • seffi1985
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-04 00:43:41 följande:
    Tänkte tipsa om denna blogg, lite kul att läsa Skrattande
    bloggmorsorna.se/frokenfinurlig/2012/06/12/sa.../

Någon som känner igen sig??? HAHA!
    Bara SÅ rolig, tror det där med hemlighetsmakeriet egentligen är en försvarsmekanism ungefär som att glömma hur ont förlossningen gjorde efter ett tag och vilja har fler ;P
  • seffi1985
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-04 00:59:10 följande:
    Hoppas det går bra, håller tummarna för dig! Hjärta
    Vad spännande och kul med TUL! Hoppas krabaten vill visa sig ;)
    Jag gjorde ett TUL för drygt en vecka sedan, kollade aldrig på RUL vad det var för kön, men kunde inte hålla mig nu på TUL Skrattande
    Jo vi får hålla tummarna =) Vet du vad det blir nu eller? Skrattande
  • emsapemsa

Hej! Jag har en pojk född okt -11 och väntar nästa 18:e mars 2014 :) min förra graviditet var jättebra, förutom svullnad de sista veckorna mådde jag bra hela tiden och kunde röra på mig som vanligt. Fick tjockare hår och bättre hy. Nu däremot! Är graviditeten helt tvärtom. Jag mådde illa fram till v 15, och mår fortfarande illa då och då. Fick foglossning runt v 17, så promenader är inget att tänka på. Jobbar fortfarande med nöd och näppe ;) Sömnsvårigheter och allmänt dassig! Vi vet inte vad det blir för kön den här gången, men jag skulle bli väldigt förvånad om det kom ut en pojk till ;) Fler som har en väldigt annorlunda graviditet den här gången? :)

• emsapemsa

Nu har jag läst igenom tråden, och ser att fler har graviditeter som skiljer sig lite från första :)

• Veronica76

Var på TUL igår då BM oroade sig för stillastående SF.
    Men allt såg som jag trodde bra ut, men ska tillbaka om 2 v då det är rutin för att kolla tillväxt.

Håller på att fundera på det här med avnavling..... när sonen föddes 2011 så donerade vi navelsträngsblod, fick frågan när man låg på förlossningen med värkar och hade aldrig innan hört talas om det och hade aldrig möjlighet att kolla upp något kring det.
    Denna gång är jag mer tveksam och funderar även på att få sen avnavling.

Någon här som har erfarenhet kring detta?

• emsapemsa
    Veronica76 skrev 2013-12-04 09:05:39 följande:
    Var på TUL igår då BM oroade sig för stillastående SF. Men allt såg som jag trodde bra ut, men ska tillbaka om 2 v då det är rutin för att kolla tillväxt. Håller på att fundera på det här med avnavling..... när sonen föddes 2011 så donerade vi navelsträngsblod, fick frågan när man låg på förlossningen med värkar och hade aldrig innan hört talas om det och hade aldrig möjlighet att kolla upp något kring det. Denna gång är jag mer tveksam och funderar även på att få sen avnavling. Någon här som har erfarenhet kring detta?

Vi ska begära så sen avnavling som möjligt denna gång! Det finns en tråd här på familjeliv som handlar om det, inte säker på vad det heter men typ "sen avnavling och annan info" :)
  • Veronica76
    emsapemsa skrev 2013-12-04 11:02:15 följande:

Vi ska begära så sen avnavling som möjligt denna gång! Det finns en tråd här på familjeliv som handlar om det, inte säker på vad det heter men typ "sen avnavling och annan info" :)

Det är i bland annat den tråden jag läst. Ni bad inte om det förra gången?
    Vad är det som gör att ni vill be om det denna gång?
  • seffi1985

Jag bad om det förra gången då jag tycker det är viktigt att bebis får allt den behöver. Hade jättepigg bebis som ville amma på en gång och gick inte ner särskilt mycket i vikt heller. Kanhända att det hjälpte med sen avnavling. Det är viktigt med forskning men det är lika viktigt att vara rädd om våra små.Skrattande

Svar på tråden Omföderskor BF 2014