• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • sextiotalist

Tror inte du kan straffa en katt, jag har sett några djurprogram där man tagit an katter med besvärliga beteende och i alla dessa fall har det varit människan som agerat fel

Så mitt tips är att du läser på om kattens beteende, försöker komma fram till vad som triggar igång honom. Har du en folkilsken katt av naturen, så kan du aldrig straffa /diciplinera bort ett sådant beteende.

Är det så att katten gör så för att säga ifrån, då är det dags att lyssna på katten. 

Katter är inte som hundar, som vill vara en i flocken och göra matte / husse nöjda. Katter är sig själva nock och kör sitt eget race

Däremot kan träna in vissa beteende hos katten (t.ex kattlådan och så)       

• Anonym (fiskmås)

Slå fungerar alltid bra... *not* Seriöst, klipp klorna på stackaren och sluta reta katten så att den behöver försvara sig genom att riva dig i ansiktet.

• Anonym (?)

Om du slutar behandla katten illa kanske den slutar riva dig?

• Anonym (:()

Funderat på varför katten rivs och bits?? Låt den vara ifred då! Du skriver inte i vilket sammanhang katten bits och rivs, men jag tvivlar på att den bara attackerar dig spontant när du sitter i soffan? Vad gör du innan katten brukar riva dig?

• EllisBell

Är det en kattunge du har? Som vill leka? Och du försöker straffa den? Slår du små barn i ansiktet och trycker ned dem på golvet också?

• Tutilure

Varför rivs och bits katten?

Jag har aldrig varit med om att en katt har gjort så oprovocerat.

Mina katter slickar och ger "kärleksbett" i ansiktet. Om det blir för mycket blåser jag på dem och då slutar de. 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • SupersurasunkSara

Det är du som gör fel TS, katten talar om det för dig på det sätt den kan. Lär dig mer om hur katter fungerar så kan du ta hand om den på ett bättre sätt.

• Anonym (ts)
    Anonym (fiskmås) skrev 2013-11-18 11:10:55 följande:
    Slå fungerar alltid bra... *not* Seriöst, klipp klorna på stackaren och sluta reta katten så att den behöver försvara sig genom att riva dig i ansiktet.
    Att klippa klorna är en av de saker som leder till rivning o bitning!
  • Tutilure

Om katten inte gillar att få klorna klippta så kan den hjälpa att linda in den i en handduk under själva klippningen.
    Och sen ge mycket beröm och godis när du är klar.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:33:16 följande:
    Att klippa klorna är en av de saker som leder till rivning o bitning!
    Altlså, katten biter och river när du försöker klippa klorna, då är mitt tips att du istället fixar den biten hos en som är duktig på sådant.

Min mammas hund var hysterisk om man skulle göra sådant. Då gick det bättre när vi gick till en djuraffär. Men om det är besvärlig, kan du alltid försöka få katten till att vänja sig på ett positivt sätt, kela med tassarna och massor av mutor.  
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???