• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • Anonym (uppfödaren)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 16:49:27 följande:
    Han river aldrig när jag bara klappar honom, han gillar att bli klappad.

Hur är det när han river min soffa? ska jag blåsa varje gång han gör det?
    Köp många klöspelare / en äldre fåtölj eller nåt som han får klösa på. Katten måste få klösa!  Det finns sprayer som heter getoff spray  eller feliway som du kan spraya på soffan där du inte vill att den ska klösa. (Spreja inte på katten!)  Att du ska springa fram o blåsa varje gång kommer inte funka där för de avger feromoner där de klöser och vill gå tillbaka till samma ställe så jag rekommenderar att du köper den sprayen. Men som sagt du måste ha ett par olika ställen för katten att klösa på!
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 17:01:26 följande:
    Det gör han bara när jag sitter i soffan, Känns som det är hans sätt att komma o säga hej till mig.

Han närmar sig där jag sitter, sträcker sig o sträcker ut tassarna på soffankanten o tittar på mig samtidigt, sen river han några sek efteråt o lägger sig ner på golvet bredvid mina fötter. Och detta gör han upp till 10-20 gånger om dan. Jag brukar skrika nej under tiden, då slutar han o bara lägger sig ner direkt.

Har du testat att avleda honom innan han börjar riva på soffan. T ex börja prata med honom och klappa honom?
  • EllisBell

Om han river på din soffa så skaffa ett ordentligt klösträd. Och häng filtar för så han inte kommer åt.

• Anonym (cw)
    Anonym (uppfödaren) skrev 2013-11-18 17:02:00 följande:
    Mina katter är glada o trygga och älskar människor hundar o andra katter.  Ser ingen psykisk terror i det.  Och nej jag gör inte saker katten inte gillar skulle jag klappa en katt och den börjar bitas så blåser jag och jag tvingar inte den att fortsätta bli klappad. Jag lär katten att helt enkelt inte rivas/bitas.  Sen så kanske jag har lite bättre koll på kattens språk än vad ts och andra har så jag ser när en katt börjar bli irriterad/ inte vill mer.  Men busiga kattungar tar inte mer än nån vecka för dem att förstå att de inte ska rivas / bitas.   Klart mycket bättre än att trycka ner dem som kattmamman gör. Ni som kommenterar kanske aldrig har vart tvungen att uppfostra bråkiga katter. alla är ju långt ifrån jobbiga då de redan uppfostrats av kattmamman. Sen finns det de som ändå behöver uppfostras och att blåsa den i ansiktet är bra.

Jag misstänker att ts inte vet hur katter funkar. Vad tror du? Har ej läst alla inlägg. Bra att man frågar då men måste förstå grundläggande saker med katter. Vet man att katten inte gillar bli upplockad, gör det inte och blås katten i ansiktet när du blir biten. Då får man tåla att bli biten om man av någon anledning skulle va tvungen ta upp katten.
  • Maria 434

Katter är egensinniga och alla är olika. En katt vill bli gosad med när han vill det inte när du vill det. Det är ju lite poängen med katter just det här att det är egna, och ingen är den andra lik.
    Det är inte en hund.

De katter jag har haft har inte gillat att bli burna om inte de visat att de vill upp i famnen. Det är inget man ska träna bort utan det är helt enkelt som katten är.
    Vill du ha en katt att bära omkring på så skaffa en ragdoll tex 

• Anonym (uppfödaren)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 17:42:55 följande:

Jag misstänker att ts inte vet hur katter funkar. Vad tror du? Har ej läst alla inlägg. Bra att man frågar då men måste förstå grundläggande saker med katter. Vet man att katten inte gillar bli upplockad, gör det inte och blås katten i ansiktet när du blir biten. Då får man tåla att bli biten om man av någon anledning skulle va tvungen ta upp katten.
    Jag låter bli att plocka upp och bära runt på katter om jag vet att de inte gillar det. Börjar katten slingra sig släpper jag ner den jag tvingar inte katten till att bli buren. plus att jag inte blåser den i ansiktet vid det tillfället. Jag tvingar inte katten att gosa med mig heller. Men skulle katten komma till mig och vilja att jag klappar den och den tar tag o börjar bitas ja, då blåser jag den i ansiktet. om den slutar och ligger kvar o vill att jag klappar igen och börjar bitas då blåser jag igen. Men jag måste heller inte klappa katten bara för att den kommer och tex lägger sig hos mig. Det är inte alltid att de vill det. Utan de vill bara ligga hos en.
  • Anonym (cw)
    Froststar skrev 2013-11-18 16:52:32 följande:
    Det beror på hur du klappar. Katter är känsliga på magen och det kan kittla. Man får lära sig rätt teknik om man absolut vill klappa magen på katten. Annars har man en kardborre som sitter fast i ens arm med en massa tänder och klor utfällda.

Det kan bildas statisk elektricitet också, otäckt för katten. Så man får visa respekt om man får äran att klappa en katt.
  • Anonym (ts)
    Maria 434 skrev 2013-11-18 17:49:28 följande:
    Katter är egensinniga och alla är olika. En katt vill bli gosad med när han vill det inte när du vill det. Det är ju lite poängen med katter just det här att det är egna, och ingen är den andra lik.
    Det är inte en hund.

De katter jag har haft har inte gillat att bli burna om inte de visat att de vill upp i famnen. Det är inget man ska träna bort utan det är helt enkelt som katten är.
    Vill du ha en katt att bära omkring på så skaffa en ragdoll tex 
    fast katter kan ändra sin personlighet. Har haft katter som blir gosigare med ålder, vilket jag läst är väldigt vanlig.
  • Maria 434
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 18:01:43 följande:
    fast katter kan ändra sin personlighet. Har haft katter som blir gosigare med ålder, vilket jag läst är väldigt vanlig.
    Kanske det, men du kan inte tvinga katten att gilla att bli buren, och definitivt inte bestraffa den för att den söger ifrån när du gör något den inte gillar
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 17:42:55 följande:
    Jag vet exakt hur katter fungerar o när de börjar bli irriterad. Men vill trots det hoppas på att det gå att uppfostra en katt till en viss grad.
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???