• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • Woodgrove

Aldrig ta en katt i nackskinnet!! Det är en myt att man kan lyfta katter där. Ja, en kattmamma kan lyfta sin unge där när den är LITEN. När katten växer försvinner den "förmågan"- katten blir för tung. Att hålla på med en katts nackskinn är skadligt för katten. 

• Anonym (..)

För övrigt, om man vill bli gosad med av en katt får man först se till att förtjäna det genom att vinna förtroendet och kärleken, precis som med alla andra levande varelser. Annars kan du skaffa ett leksaksdjur ts, så är det ok att slänga den i väggen först och gosa med den sen.  

• Anonym (ts)
    Woodgrove skrev 2013-11-18 21:48:09 följande:
    Aldrig ta en katt i nackskinnet!! Det är en myt att man kan lyfta katter där. Ja, en kattmamma kan lyfta sin unge där när den är LITEN. När katten växer försvinner den "förmågan"- katten blir för tung. Att hålla på med en katts nackskinn är skadligt för katten. 
    Jag lyftar aldrig en katt med nackskinn.
  • Anonym (ts)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-18 21:47:27 följande:
    Man behöver inte hitta olika metoder att straffa en katt; hålla dem hårt mot underlaget, dra bort klorna etc. En klok ägare lär sig istället förstå varför katten gör som den gör. Sedan sker stor anpassning mellan katt o människa. Nyligen publicerades tex forskning som visade att katter i livliga familjer är livligare än katter i lugna familjer. Katter som blir mycket "pratade" med är "pratigare" än katter i tysta familjer osv.
    precis, jag vill att vi ska anpassa till varandra, kompromissa. Allt kan inte vara på kattens villkor.
  • BandAnna
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:33:16 följande:
    Att klippa klorna är en av de saker som leder till rivning o bitning!
    Jag klipper en klo, sedan är det vila. Därpå nästa och så är det vila igen. Och så fortsätter det tills alla klorna är klippta. Varje klo hinner jag klippa på ett par sekunder så katten hinner aldrig reagera vidare mycket. 
     Provat något sådant? kan fungera
  • Anonym (ts)
    BandAnna skrev 2013-11-18 22:13:08 följande:
    Jag klipper en klo, sedan är det vila. Därpå nästa och så är det vila igen. Och så fortsätter det tills alla klorna är klippta. Varje klo hinner jag klippa på ett par sekunder så katten hinner aldrig reagera vidare mycket. 
     Provat något sådant? kan fungera
    det går oftast inte, har en långhårig katt, tar tid att leta fram en klo bland massa hår. när jag väl hittat en hinner han precis tröttna o dra bort tassen.
  • Anonym (matten)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 22:15:12 följande:
    det går oftast inte, har en långhårig katt, tar tid att leta fram en klo bland massa hår. när jag väl hittat en hinner han precis tröttna o dra bort tassen.

Kan du inte klippa bort håret från tassarna? Hade jag gjort.
  • Anonym (ts)
    Anonym (matten) skrev 2013-11-18 22:20:38 följande:

Kan du inte klippa bort håret från tassarna? Hade jag gjort.
    de längsta klipper jag bort, men sen är det massor hår mellan tårna, de kommer jag inte åt lättare än klorna.
  • roffe
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 22:24:00 följande:
    de längsta klipper jag bort, men sen är det massor hår mellan tårna, de kommer jag inte åt lättare än klorna.
    Gå till en veterinär och få hjälp med det då om du inte kan själv.

Jag har oxå en långhårig katt, men man får ju hålla i tassen och trycka fram klon försiktig och sedan klippa, det är ju inte rocket science precis. Klipp bort pälsen om du inte ser var klorna sitter på katten.

Du får vänja katten lite i taget att det inte är farligt. Dock är ju klorna jätteviktiga för katter, så dom stretar ofta emot. Det är ju deras försvar och dessutom tillför det balans då dom hoppar upp på saker och får bättre fäste iom klorna. Så man förstår ju varför dom blir sura när man kommer där med klosaxen :)
  • Lady Paraplyh
    MLB skrev 2013-11-18 13:42:18 följande:
    Ja, det kan ju inte ha nagot att gora med att folk kastar ut katterna innan de forsokt hitta nya hem?

Problemet är att folk inte tar sitt ansvar och kastrerar och ID märker, och att de finns de som tar kullar på sin katt för ungar är ju så söta. Det bidrar till en redan överhettad kattmarknad.

Många tror att det bara är att lämna in en katt på katthemmet och att de har mängder av bra hem som bara väntar och att verksamheten inte kostar någonting. Så är det absolut inte! Att få in katten är en bråkdel av jobbet. Det är först då katten kommer in som det verkliga arbetet börjar.

En katt som kommer till ett katthem ska avmaskas, kastreras, vaccineras två gånger, ID märkas, försäkras, registreras och först vara i karantän ett tag. Ibland är katten sjuk, tandsten behöver tas bort, katten har skabb eller dylikt. Allt det är oerhört dyrt, så pengar måste samlas in. Det behövs volantörer, chafförer, de som samlar in pengar, människor i styrelsen etc. Det är som ett företag där alla arbetar gratis.
  • kvinna20år

Skaffade mig en 6 månaders katt för 2 år sen..Hon hade varit med om vissa saker som gjorde så hon inte litade på människor. Hon var elak mot alla och fräste så fort man tittade på henne, men jag tyckte hon var värd en chans ändå. när hon varit hos oss ett tag och vant oss vid vår närvaro osv så gick jag fram till henne och började klappa henne, gick bra till en början men sen högg hon tag i min arm och började riva och bitas.. Jag höll bara fast henne och vägrade släppa för att hon skulle lära sig att jag är den som bestämmer och att jag inte ville henne något illa(hon låg på rygg på golvet och jag höll försiktigt runt magen). Min arm var inte direkt vacker efter det, däremot så fick jag en underbar vacker katt som nu är världens myspropp som vill mysa med allt och alla...Vet inte om detta funkar för dig, men det funkade iaf för mig =)

• DeLo
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 22:07:35 följande:
    Jag lyftar aldrig en katt med nackskinn.
    Glömsk på senare dar?
    "Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?" 
  • Vissla
    DeLo skrev 2013-11-18 23:10:42 följande:
    Glömsk på senare dar? "Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?" 

Hur får du hålla nere till lyfta upp?
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???