• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • tinis77
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:40:13 följande:
    Ja, för blir upplockad ibland och våldtäckt är ju lika allvarligt, trams.

I båda fall går det emot någons vilja. Ett nej är väl ett nej oavsett hur allvarlig situationen är?
    * Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:46:55 följande:
    Som jag skrev tidigare så har han accepterat mer o mer att bli upplockad, Ibland så spinner han tom, men då o då bits han igen. det handlar om att vänja honom. Det kan faktiskt vara så enkelt som att han är ovan.
    en viktig sak att komma ihåg, när man gosar med en katt, så kan de få ett adrenalinpåslag som gör att de plötsligt kan säga ifrån. Det brukar ofta föregås med slag av svansen, då är det läge att sluta gosa
  • Anonym (ts)
    tinis77 skrev 2013-11-18 13:47:32 följande:
    I båda fall går det emot någons vilja. Ett nej är väl ett nej oavsett hur allvarlig situationen är?
    som du skrev själv, stora skillnad på hur allvarlig situationen är, så det idiotiskt att jämföra ens.
  • Anonym (katt)

Varför måste du nödvändigtvis plocka upp din katt, låt den istället komma upp till självmant om den vill.
    Jag plockar aldrig upp min katt främst för att han är så tung och för att han blir arg när jag släpper ned honom igen.
    Behöver du verkligen klippa kattens klor kan vara bättre att ordna möjligheter för den att få flera klösbrädor istället. 

• Anonym (ts)
    Anonym (katt) skrev 2013-11-18 13:53:47 följande:
    Varför måste du nödvändigtvis plocka upp din katt, låt den istället komma upp till självmant om den vill.
    Jag plockar aldrig upp min katt främst för att han är så tung och för att han blir arg när jag släpper ned honom igen.
    Behöver du verkligen klippa kattens klor kan vara bättre att ordna möjligheter för den att få flera klösbrädor istället. 
    Han kommer faktiskt upp till mitt knä självmant då o då för att gosa, men inte tillräckligt ofta :)

Ja jag måste klippa klorna för han river soffan trots 2 st klösbrädor, och att han o min andra katt bråkar ibland. Jag vill inte att de ska skada varandra.
  • Anonym (:()
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 12:59:46 följande:
    men jag vill! han verkar vänja sig vid det o bits mindre. Han biter främlingar även om de inte plockar upp honom. Förresten så biter han aldrig hårt, får inte ens märke. Ibland öppnar han bara munnen o låtsats att han ska bita för att skrämmas eller vad nu han vill. Så han är inte ute efter göra illa mig.

Är du tre år gammal eller? Sluta tvinga dig på katten.
  • tinis77
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:49:13 följande:
    som du skrev själv, stora skillnad på hur allvarlig situationen är, så det idiotiskt att jämföra ens.

För katten kanske det är lika allvarligt att bli fasthållen som det är för dig att bli våldtagen? 😊
    * Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:56:14 följande:
    Han kommer faktiskt upp till mitt knä självmant då o då för att gosa, men inte tillräckligt ofta :)

Ja jag måste klippa klorna för han river soffan trots 2 st klösbrädor, och att han o min andra katt bråkar ibland. Jag vill inte att de ska skada varandra.

Så din katt ska bli tvingas till att gosa för att du vill gosa med honom? När det gäller kloklippningen, finns det en möjlighet att en veterinär söver ned/ katten får lugnande och klipper klorna så kort som det går? För om det går kan du göra detta och sedan fokusera på att träna tasshantering med katten, t ex ta på hans tass, ge den en godbit, ta på en klo, ge en godbit för att på sikt klippa en klo åt gången?
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-11-18 14:01:41 följande:

Så din katt ska bli tvingas till att gosa för att du vill gosa med honom? När det gäller kloklippningen, finns det en möjlighet att en veterinär söver ned/ katten får lugnande och klipper klorna så kort som det går? För om det går kan du göra detta och sedan fokusera på att träna tasshantering med katten, t ex ta på hans tass, ge den en godbit, ta på en klo, ge en godbit för att på sikt klippa en klo åt gången?
    Man får inte klippa för mycket, för det skadar naglar. Måste alltså klippa lite och ofta. Sen att söva ner katten alltid är en stor risk och det vill jag inte göra.
  • Anonym (liknande fråga)

Har en liknande fundering. Min katt älskar att bli klappad, men är lite väl "lekfull" ibland. När han ligger på rygg vill han att man skall klappa magen och spinner, men helt plötsligt slår han framtassarnas klor i min hand och biter i handen som fångas i en fälla. Händer väldigt ofta.
    Kan detta tränas bort, eller skall jag helt enkelt undvika att klappa hans mage?

Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???