• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • Anonym (ts)
    dessan59 skrev 2013-11-18 15:57:06 följande:
    Jag hoppas att du inte straffar allt som är levande! du kan inte slå eller trycka ner en katt som är rädd och klöser dig.

tror att den är rädd, och du underlättar ju inte för katten på det viset.

hu katten kanske kommer från ett hem som har misshandlat den, med tanke på att du har haft katten i 6 månader. 
    men han river inte för att han är rädd, utan att han inte gilla bli upplockad.

Tror inte han var misshandlad i förra hem, för han är inte rädd för människor tvärtom, han vill alltid vara nära oss. de sålde honom för att hon blev gravid.
  • Anonym (? 2)

Haft katt i hela mitt liv och har aldrig klippa klorna på en endaste katt. Varför ska man göra det? 

• Anonym (uppfödaren)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:06:20 följande:

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?
    Ne nej nej! Jag har aldrig tyckt att det funkar bra. Blås hååårt! och nära! riktigt hårt i ansiktet på den. Katter hatar att bli blåsta i ansiktet. Och funkar det inte att blåsa en gång blås en gång till och en gång till. jag kan garantera dig att den kommer att sluta med sina busigheter! 
    *Jag har många ggr fått uppfostra föräldralösa kattungar så jag vet att det funkar*  
  • Anonym (cw)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:06:20 följande:

Du bör vara minst 1,50, katten ca 30 cm, hur lyckas katten riva dig i ansiktet? När biter katten? Och nej, så behandlar man inte en katt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (uppfödaren) skrev 2013-11-18 16:33:10 följande:
    Ne nej nej! Jag har aldrig tyckt att det funkar bra. Blås hååårt! och nära! riktigt hårt i ansiktet på den. Katter hatar att bli blåsta i ansiktet. Och funkar det inte att blåsa en gång blås en gång till och en gång till. jag kan garantera dig att den kommer att sluta med sina busigheter! 
    *Jag har många ggr fått uppfostra föräldralösa kattungar så jag vet att det funkar*  
    TAck! äntligen ett praktiskt tips istället för säga det inte går uppfostrar katter!
  • Anonym (cw)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 16:03:50 följande:
    men han river inte för att han är rädd, utan att han inte gilla bli upplockad.

Tror inte han var misshandlad i förra hem, för han är inte rädd för människor tvärtom, han vill alltid vara nära oss. de sålde honom för att hon blev gravid.

Sluta plocka upp katten då! Han har ju talat om för dig att han inte gillar det!
  • Froststar
    Anonym (matten) skrev 2013-11-18 11:45:53 följande:
    Jag blandar vatten och peppar och sprutar när katten gör fel. Funkar bra

Sprayar du dina ungar också med pepparspray? Herregud, det finns visst folk till allt. Djurplågare är vad du är!
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 16:38:50 följande:
    Sluta plocka upp katten då! Han har ju talat om för dig att han inte gillar det!
    Men det är inte så lätt när han är så söt fluffig o go!
  • Anonym (uppfödaren)

läste lite mer i tråden. tvinga inte katten att bli gosad med. om du klappar den och han börjar rivas så håll stilla handen och blås i ansiktet på den. om han slutar kan du försöka klappa lite försiktigt men om han börjar rivas igen så blås igen och sluta klappa! Alla katter är inte jättegosiga av sig. 

• Anonym (cw)

Du måste lära dig att lyssna på katten. Om du tänker ägna dig åt bestraffningar som blåsa i ansiktet, för att du gör saker med katten den inte gillar, är psykisk terror för katten. Du vill väl ha en glad och trygg katt, eller?!

Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???