• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • sextiotalist
    Anonym (liknande fråga) skrev 2013-11-18 14:23:36 följande:
    Har en liknande fundering. Min katt älskar att bli klappad, men är lite väl "lekfull" ibland. När han ligger på rygg vill han att man skall klappa magen och spinner, men helt plötsligt slår han framtassarnas klor i min hand och biter i handen som fångas i en fälla. Händer väldigt ofta.
    Kan detta tränas bort, eller skall jag helt enkelt undvika att klappa hans mage?
    Se mitt svar tidigare, inte ett helt ovanligt förfarande hos katter, det blir ett adrenalinpåslag som gör att de reagerar som de gör. Kolla svansen så hinner du ta bort handen i tid
  • Anonym (katt)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:56:14 följande:
    Han kommer faktiskt upp till mitt knä självmant då o då för att gosa, men inte tillräckligt ofta :)

Ja jag måste klippa klorna för han river soffan trots 2 st klösbrädor, och att han o min andra katt bråkar ibland. Jag vill inte att de ska skada varandra.
    Du kan aldrig få en katt att gosa på kommando allra helst som den redan är vuxen och har lärt sig att gosa på ett visst sätt. stor.Har själv haft katter som gillat att ligga på axlarna när man diskade, räfsade eller annat arbete, jättetrevligt men lite jobbigt när en vuxen katt plötsligt hoppar upp på axeln, har haft andra katter som kunnat ligga på en och sova i timmar andra katter har bara velat bli hälsningsklappade.
  • Anonym (ts)
    Har en liknande fundering. Min katt älskar att bli klappad, men är lite väl "lekfull" ibland. När han ligger på rygg vill han att man skall klappa magen och spinner, men helt plötsligt slår han framtassarnas klor i min hand och biter i handen som fångas i en fälla. Händer väldigt ofta.
    Kan detta tränas bort, eller skall jag helt enkelt undvika att klappa hans mage?
    Så gjorde alltid min gamla katt med mitt ex. Det är pga att han tillåter det o då tror katten  att han äger honom, eller högre rang än honom.

Han försökte med mig engång o jag markerade att jag inte tillåter det, sen har han aldrig gjort det igen. Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde, det var 10 år sen.
  • Anonym (katt)
    Du ska undvika att klappa den på magen, om du klappar den på magen så måste du se till att du uppfattar de små, små signalerna katten ger innan den klöser och biter.
  • Anonym (liknande fråga)
    sextiotalist skrev 2013-11-18 14:26:24 följande:
    Se mitt svar tidigare, inte ett helt ovanligt förfarande hos katter, det blir ett adrenalinpåslag som gör att de reagerar som de gör. Kolla svansen så hinner du ta bort handen i tid
    Anonym (katt) skrev 2013-11-18 14:31:53 följande:
    Du ska undvika att klappa den på magen, om du klappar den på magen så måste du se till att du uppfattar de små, små signalerna katten ger innan den klöser och biter.

Tack för svar! Skall tänka på detta.

Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:29:53 följande:
    Så gjorde alltid min gamla katt med mitt ex. Det är pga att han tillåter det o då tror katten  att han äger honom, eller högre rang än honom.

Han försökte med mig engång o jag markerade att jag inte tillåter det, sen har han aldrig gjort det igen. Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde, det var 10 år sen.

Jag är tveksam till om det handlar om rangordning. Tror snarast på jaktinstinkt eller liknande. Plötsligt adrenalinpåslag låter rimligt. Jag undrar vad som triggar det.
    Har inga planer på att skrämma min katt till att inte följa sina instinkter.

• Anonym (ts)
    Anonym (liknande fråga) skrev 2013-11-18 14:36:23 följande:

Jag är tveksam till om det handlar om rangordning. Tror snarast på jaktinstinkt eller liknande. Plötsligt adrenalinpåslag låter rimligt. Jag undrar vad som triggar det.
    Har inga planer på att skrämma min katt till att inte följa sina instinkter.

Handlar inte om att skrämma katten, utan att han ska veta att jag inte uppskattar det.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:37:54 följande:
    Handlar inte om att skrämma katten, utan att han ska veta att jag inte uppskattar det.

Risken finns ju att han blir rädd. Som djurägare tycker jag också det är ens eget ansvar att undvika situationer och läsa av sina djur, för att förhindra att de ger sig på en på sådana här sätt.
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-11-18 14:45:26 följande:

Risken finns ju att han blir rädd. Som djurägare tycker jag också det är ens eget ansvar att undvika situationer och läsa av sina djur, för att förhindra att de ger sig på en på sådana här sätt.
    Nej, han blev inte rädd, jag gjorde inget som han skulle bli rädd av. Utan han förstod att jag inte tyckte om det o  gjorde aldrig om det igen.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:47:59 följande:
    Nej, han blev inte rädd, jag gjorde inget som han skulle bli rädd av. Utan han förstod att jag inte tyckte om det o  gjorde aldrig om det igen.

Katter kan inte tänka i sådana här banor, att nu gjorde jag något som inte min ägare uppskattade, så slutar upp med det, utan din katt förknippade din korrigering med något obehagligt, han kanske inte blev rädd, men p g a obehaget så slutade han upp med det beteendet.
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-11-18 14:50:48 följande:
    Katter kan inte tänka i sådana här banor, att nu gjorde jag något som inte min ägare uppskattade, så slutar upp med det, utan din katt förknippade din korrigering med något obehagligt, han kanske inte blev rädd, men p g a obehaget så slutade han upp med det beteendet.
    De kanske är smartare än du tro. Jag kommer ihåg nu att jag inte gjorde inget speciellt förutom sa nej, ignorerade honom några dagar o var sur på honom, o jag tror faktiskt att han förstod att jag var sur på honom pga vad han gjorde för det hjälpte.
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???